کد خبر: ۱۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
کیت‌های تشخیص انواع بو به همت و تلاش محققان مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی و ساخته شده است.
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر چند سال پیش موفق شدند که نسخه ایرانی تست تشخیص بویایی دانشگاه پنسیلوانیا را طراحی و تولید کنند که با تلاش محققان این مرکز کیت‌های تشخیصی بویایی ایرانی‌ها تولید شده است.

دکتر محمد فرهادی، رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از کیت‌های تشخیص بویایی ایرانیان به خبرنگار علمی ایرنا گفت: محققان این مرکز توانستند به دستاورد جدید علمی در زمینه تشخیص بوهای شایع در کشور دست یابند که این دستاورد به عنوان تست‌های تشخیص بویایی ماژیکی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه کیت‌های تشخیصی بویایی، توسط جمعی از محققان مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن، طراحی و ساخته شده است، اظهار داشت: این کیت‌ها شامل سه نوع بوده که در نوع اول آن امکان تشخیص ۲۴ بوی شایع در ایران را دارد. نوع دوم آن کیت‌های سه گانه بویایی شامل تشخیص، تمایز و آستانه بویایی است.  

فرهادی ادامه داد: نوع سوم آن، کیت‌های تست سریع بویایی است که برای تشخیص ۵ بوی شایع کشور طراحی و ساخته شده که این کار در زمانی کمتر از ۲ دقیقه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵ سال طول کشید تا محققان این کیت‌های تشخیصی بومی را طراحی و تولید کردند، گفت: برای دوام و حس بهتر بویایی، این کیت‌ها به صورت ماژیک طراحی شده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد که دوام بو و حس آنها در این ماژیک‌ها حدود ۶ ماه است و بعد از آن باید عصاره‌های موجود در ماژیک، مجددا شارژ شوند.

وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در گذشته برای تشخیص بویایی از نمونه‌های خارجی استفاده می‌شد که برخی از بوهای آن برای ایرانیان آشنا نبوده است.

بوهای رایج ایرانیان شناسایی شدند

وی با اشاره به اینکه بوهای رایج ایرانیان شناسایی شدند، افزود: براساس قومیت‌های مختلف ۲۴ بوی شایع شناسایی شد که تشخیص این بوها با استفاده از کیت‌های بومی میسر شد.

فرهادی با اشاره به اینکه حس بویایی یکی از حس‌های بسیار مهم است، گفت: حس بویایی در زندگی انسان‌ها نقش بسیار مهمی دارد که آسیب رسیدن به آنها سبب کاهش کیفیت زندگی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه ارزیابی بویایی در این مرکز تحقیقات در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد که کلینیک‌های ارزیابی بویایی از این کیت‌های بومی استفاده کنند.

 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: