کد خبر: ۱۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
رصدخانه "سوهو"(SOHO) ناسا اخیرا زمانیکه در حال حرکت در جهت خورشید بود موفق به ثبت تصاویری از خروج مواد پر انرژی از سطح خورشید در لحظه‌ای که سیاره زهره در بالای سر خورشید در حال درخش بود، شد.
به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، "رصدخانه خورشیدی و هورسپهری"(Solar and Heliospheric Observatory) یا "سوهو" که توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا اداره می‌شود اوایل هفته جاری تصاویری از لحظه خروج مواد پر انرژی از سطح خورشید ثبت کرد و پس از آن پژوهشگران این تصاویر را در شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشتند.

این رخداد "خروج جرم از تاج خورشیدی"(coronal mass ejection) نام دارد که در آن خورشید پلاسما و میدان مغناطیسی را با سرعت زیادی از جو بالایی خود خارج می‌کند.

خروج جرم از تاج خورشیدی یک رخداد نسبتا معمول در جو فضا است اما این باعث نمی‌شود آنها قابل توجه نباشند.

خروج جرم از تاج خورشیدی یک فوران پر جرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود.

خروج جرم از تاج خورشیدی معمولاً با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید به وجود می‌آید.

این رویدادها می‌توانند میلیاردها تن مواد مضر را به فضا و به سمت سیاره خودمان بفرستند و گاهاً ماهواره‌ها و ارتباطات را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

آخرین لحظه خروج جرم از تاج خورشیدی باز هم توسط این رصدخانه و توسط "کارل باتاماس"(Karl Battams) دانشمند اخترفیزیک و علوم رایانه شناسایی شد.  

این مشاهدات فقط چند روز پس از آن که ناسا اعلام کرد اولین اطلاعات از دو ملاقات "پارکر" و خورشید به زمین رسیده است، منتشر شد.

"نیکالاس پینکی"(Nickalaus Pinkine) مدیر عملیات ماموریت پارکر گفت: همه داده‌های علمی مورد انتظار جمع آوری شده در دو ملاقات پارکر با خورشید در حال حاضر روی زمین و در دست دانشمندان است.

کاوشگر خورشیدی  "پارکر"

کاوشگر خورشیدی ناسا موسوم به "پارکر" اطلاعات جمع آوری شده از دو ملاقات اول خود با خورشید را به زمین فرستاد.

کاوشگر خورشیدی "پارکر"(Parker) که تاکنون دو بار موفق به ملاقات از نزدیک با خورشید شده و به زودی در تاریخ اول سپتامبر برای سومین بار به دیدار خوشید خواهد رفت، داده‌های دو ملاقات قبلی خود را به زمین فرستاد.

کاوشگر خورشیدی "پارکر" متعلق به آژانس فضایی آمریکا(ناسا) طی ماه‌های گذشته از هر فضاپیمای دیگری در تاریخ به خورشید نزدیکتر شده است، آن هم نه یک بار، بلکه دو بار به سمت خورشید شیرجه زده است.

بدیهی است که این کاوشگر تا توانسته اطلاعات جمع آوری کرده تا ما بتوانیم به شناخت بیشتری از خورشید برسیم.

اکنون تیم مأموریت پارکر در آزمایشگاه فیزیک کاربردی "جانز هاپکینز" در مریلند به تازگی ۲۲ گیگابایت داده‌های علمی جمع آوری شده طی این دو ملاقات را دریافت کرده است. این میزان انتقال اطلاعات، ۵۰ درصد بیشتر از چیزی است که انتظار می‌رفت تاکنون دریافت شود، اما به لطف اینکه سیستم ارتباط از راه دور این فضاپیما بهتر از حد انتظار ظاهر شده این مهم میسر شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: