کد خبر: ۱۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
طی مراسمی و همزمان با برگزاری چهارمین همایش ملی و مدرسه تابستانه مهندسی پزشکی و فناوری نوین، از ۶ محصول فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان علوم پزشکی شیراز رونمایی شد.
یونس قاسمی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص این محصولات گفت: محصولات فناورانه شامل نخ جراحی، شکلات دیا دیت، فناوری هپتیک، ست لاپاراسکوپی، ویدئو لارنگوسکوپ پارسیان و فناوری استخراج و خالص سازی ترکیبات گیاهان دارویی، رونمایی شد.

قاسمی اظهار کرد: فاز نخست نخ جراحی جذبی و غیرجذبی به بهره‌برداری رسیده و با تولید ۱۲ میلیون عدد در سال، در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز با کیفیت بسیار بهتر و برتر از برندهای معروف خارجی جا افتاده و با ۸۰ درصد قیمت پایین‌تر مصرف می‌شود.

وی افزود: فاز دوم و سوم با تولید دو محصول عمده توام، لوله‌های خونگیری و نوجکت و سافت سرم تزریقی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۸۰ درصد پیشرفت علمی و تحقیقاتی در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

قاسمی درباره دیگر محصول رونمایی شده با عنوان شکلات دیا دیت" Dia Date " نیز گفت: این محصول فرآورده‌ای بدون ساکارز و دارای قهوه هسته خرما بوده که علاوه بر افراد سالم، افراد دیابتی هم می‌توانند آن را مصرف کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه هسته خرما در دانش بومی ایران و کشورهای خاورمیانه برای افراد دیابتی استفاده می‌شده و این محصول در مطالعات حیوانی نیز گزارش شده است، گفت: برای ساخت این شکلات، از مواد اولیه مرغوب و آنالیز شده، استفاده شده و توسط یکی از شرکت‌های مراکز رشد گیاهان دارویی و طب سنتی دانشگاه، تهیه و بسته‌بندی می‌شود.

وی در مورد فناوری هپتیک به عنوان دیگر محصول رونمایی شده گفت: شرکت تولیدکننده این محصول توانسته به یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های ممکن در عرصه شبیه‌سازی آموزش پزشکی که فناوری هپتیک بوده و امکان ایجاد مقاومت بافت در فضای مجازی شبیه‌ساز فراهم می‌کند، دست یابد، این فناوری تنها در انحصار چند کشور بوده و هم اکنون در اختیار این شرکت نیز است.

قاسمی ادامه داد: ست لاپاراسکوپی رونمایی شده، نخستین مجموعه دستگاه‌های لاپاراسکوپی در کشور به شمار می‌رود که شامل اینسافلیتور، دوربین لاپاراسکوپی و منبع نور سرد است و توانسته تمامی استانداردهای لازم را کسب کند و آزمون‌های کیفی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

وی درباره آخرین محصول رونمایی شده گفت: محصول ویدئو لارنگوسکوپ پارسیان تولید شده اکنون در بیمارستان‌های استان فارس در حال بهره‌برداری است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از ویژگی‌های این محصول، امکان ذخیره‌سازی عکس و فیلم در حافظه داخلی، باتری قابل شارژ با قابلیت ۱۰ ساعت کار مداوم، امکان اتصال به رایانه و زاویه دید ۸۰ درجه، قابلیت تعویض بلید و دوربین ضد آب و بخار است.

قاسمی تاکید کرد: این محصولات به عنوان محصولات تجاری سازی شده در مراکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بازار عرضه می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: