کد خبر: ۱۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
عفونت ادراری در زنان را بهتر بشناسید
یک‌جوری مثل شتری است که جلوی در خانه هر کسی می‌خوابد، البته یک خانه در میان. به گزارش سازمان جهانی بهداشت از هر زن یک نفر به بیماری عفونت مجاری ادرار مبتلا می‌شود. یعنی بیش از ۵۰ درصد از زنان ممکن است به این بیماری دچار شوند. البته عفونت مجاری ادرار فقط مخصوص خانم‌ها نیست و مردان را هم درگیر می‌کند اما متاسفانه این بیماری به زنان علاقه بیشتری دارد.
عفونت مجاری ادرار چی هست و چرا اتفاق می‌افتد؟ آیا می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد؟ اگر این شترجلوی در خانه شما خوابیده که حتما داستانش را می‌دانید اما اگر هر هنوز خبری از آن نیست، حتما این مطلب را بخوانید. 
مجاری ادراری چرا عفونت می‌کند؟
عفونت دستگاه ادراری زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری از مجرای پیشاب وارد مجرای ادرار شود و در مثانه تکثیر شود.البته سیستم ادراری هم جلوی این باکتری‌ها بی‌دفاع نیست اما گاهی این باکتری‌ها پیروز میدان می‌شوند و راه‌شان را به مثانه هموار می‌کنند. بعد از این پیروزی باکتری به یک عفونت کامل در مجرای ادرار تبدیل می‌شود. عفونت‌های ادراری بیشتردر زنان اتفاق می‌افتد و بیشتر پیشاب راه و مثانه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
*عفونت مثانه
این نوع از عفونت ادراری به دلیل ورود نوعی باکتری به نام اشریشیا کولی (نوعی باکتری که در دستگاه گوارش وجود دارد) به وجود می‌آید.
*عفونت پیشاب راه
این نوع از عفونت ادراری زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های دستگاه گوارش از طریق مقعد وارد پیشاب راه می‌شوند. همچنین در زنان ممکن است بیماری‌های مقاربتی مثل تبخال تناسلی، سوازک و کلامیدیا باعث بروز عفونت پیشاب راه شوند.
عفونت مجاری ادراری چه دلایلی دارد؟
پیشاب راه یا همان مجرایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می‌کند در نزدیکی مقعد است و مقعد هم معدن باکتری‌های منتقله از روده بزرگ است وقتی این باکتری‌ها وارد پیشاب راه شوند، خودشان را به مثانه می‌رسانند و باعث عفونت مجاری ادرار و در صورت درمان نشدن ممکن است کلیه را هم به خطر بیندازند. عفونت ادراری در زنا شیوع بیشتری دارد، چون پیشاب راه یا مجرای خروج ادرار در زنان کوتاه‌تر است و همین موضوع باعث می‌شود باکتری‌ها سریع‌تر به مثانه برسند. رابطه جنسی هم می‌تواند باعث عفونت مجاری ادراری شود. انواع خاصی از کنترل بارداری هم می‌تواند باعث عفونت ادراری در زنان شود. یائسگی هم می‌تواند یکی دیگر از عوامل عفونت در زنان شود. بعد از یائسگی ، کم شدن استروژن باعث تغییراتی در دستگاه ادراری می‌شود که زنان را نسبت به عفونت آسیب‌پذیرتر می‌کند. نگه داشتن ادرار در طولانی مدت هم می‌تواند باعث بروز عفونت شود. نگه داشتن ادرار در مثانه به دلیل تنبلی یا خستگی یا نبود توالت‌های عمومی می‌توان زمینه را برای بروز عفونت در زنان آماده کند.
عفونت ادراری با چه نشانه‌هایی شناخته می‌شود؟
مهم‌ترین نشانه عفونت مجاری ادراری احساس سوزش و درد در زمان ادرار است اما این نشانه‌ها هم می‌تواند نشان‌دهنده عفونت ادراری باشد: 
- تکرر ادرار و احساس درد
- احساس درد یا فشار در پشت یا زیر شکم
- ادرار کدر، بدبو یا خونی
- احساس خستگی و سستی
- تب و لرز
- درد بالای کمر و پهلو
- حالت تهوع
- فشار لگن
- افزایش ترشحات در زنان
چه زنانی بیشتر از بقیه در معرض عفونت ادراری هستند؟
بعضی از زنان به دلایل ژنتیکی مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند. گروهی هم به دلیل ناهنجاری‌های ساختاری مجاری ادراری نسبت به بقیه به این بیماری مبتلا می‌شوند. زنان مبتلا به دیابت هم بیشتر از بقیه در معرض ابتلا هستند. چون سیستم ایمنی آن‌ها در مقابله با عفونت‌هایی مثل عفونت ادراری خیلی ضعیف‌تر است. بارداری، ام‌اس و هر عامل دیگری که روی جریان ادرار تاثیر بگذارد، مثل سکته، آسیب نخاعی و سنگ کلیه احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.
عفونت مجاری ادراری باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟
اگر درمان در زمان درست و به‌خوبی انجام نشود، عفونت‌های دستگاه ادراری به‌ندرت می‌توانند باعث بروز مشکلات جدی‌تری باشند. مشکلات مربوط به عفونت مجرای ادراری می‌تواند شامل این موارد باشد: 
-عفونت‌های قارچی
عفونت‌های قارچی بیشتر در زنانی دیده می‌شود که دو یا چند بار دچار عفونت ادراری در یک دوره شش ماهه یا چهار یا بیشتر در یک سال شده‌اند.
-عفونت کلیه
عفونت حاد و مزمن و آسیب‌هایی که به کلیه وارد می‌شود، می‌تواند از عوارض درمان نشدن عفونت مجاری ادراری باشد.
چگونه می‌توان از عفونت ادراری پیشگیری کرد؟
پزشکان متخصص توصیه می‌کنند قبل از ابتلا بهتر است پیشگیری کنید. چند نکته ضروری اگر رعایت شود احتمال ابتلا به عفونت ادراری خیلی کم می‌شود.
- بهتر است تا جایی که می‌توانید ادرارتان را نگه ندارید. در خالی کردن ادرار عجله نکنید یعنی مطمئن شوید که مثانه کاملا خالی شده است.
- بعد از ادرار و شست‌وشو در زمان خشک کردن حتما خودتان را از سمت جلو به عقب خشک کنید.
- روزانه بین هشت تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.
- در وان حمام ننشینید بهتر است ایستاده دوش بگیرید.
- از شوینده‌ها و اسپری‌های بهداشتی زنان استفاده نکنید.
- بعد از رابطه زناشویی حتما مثانه را خالی کنید تا هر باکتری که به پیشاب وارده شده از آن خارج شود.
- اگر از روش‌های جلوگیری از بارداری مثل دیافراگم، کاندوم یا ژل استفاده می‌کنید، بهتر است روش‌تان را تغییر بدهید. دیافراگم باعث افزایش رشد باکتری‌ها می‌شود.
- بهتر است از پوشیدن لباس‌های جین ، تنگ و پارچه‌های ضخیم و نایلونی خودداری کنید. این پارچه‌ها باعث ایجاد رطوبت و محیطی مناسب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها می‌شود.
- از لباس زیر نخی و گشاد استفاده کنید.
- لباس زیر را هر شب عوض کنید.
عفونت ادراری در دوران بارداری
این بیماری به دلیل افزایش خطر عفونت کلیه در دوران بارداری خیلی نگران‌کننده‌تر از قبل است. بارداری احتمال ابتلا به عفونت هر یک از بخش‌های دستگاه ادراری را بیشتر از همیشه می‌کند. میزان زیاد هورمون پروژسترون باعث شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن حالب می‌شود. در دوران بارداری رحم در حال رشد است و می‌تواند به حالب فشار وارد کند. این فشار جریان ادرار را با اختلال مواجه می‌کند و باعث می‌شود سرعت آن کمتر از همیشه شود. رشد جنین هم باعث فشار روی مثانه می‌شود و در نتیجه تخلیه ادار به صورت کامل انجام نمی‌شود. نتیجه نهایی این اختلالات این است که عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر زمان می‌برد و باکتری‌ها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تکثیر، رشد و نمو دارند. برای همین هم هست که پزشک متخصص در همان روزهای اولین معاینه برای زنان باردار آزمایش ادرار می‌نویسد. اگر جواب این آزمایش منفی باشد، یعنی احتمال بروز عفونت ادراری در دوران بارداری کم است ولی اگر وجود باکتری در ادرار مشخص شود، باید خیلی سریع برای درمان آن اقدام کنید که این باکتری‌ها در ادامه باعث عفونت کلیه‌ها نشود. عفونت کلیه در دوران بارداری ممکن است با عوارض دیگری همراه باشد که حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
عفونت ادراری چگونه درمان می‌شود؟
آنتی‌بیوتیک اولین گزینه برای جنگ و مهار با باکتری‌هاست. پزشکان متخصص از آنتی‌بیوتیک‌های مختلف برای درمان عفونت ادراری استفاده می‌کنند. این‌که چه دارویی و به چه مدت استفاده می‌شود به باکتری، نوع و اندازه آن بستگی دارد. بیشتر علائم این بیماری چند روز بعد از درمان شروع به محو شدن می‌کند اما ممکن است برای درمان کامل به ادامه مصرف دارو تا چند هفته نیاز باشد. پزشک همچنین برای درمان درد و سوزش ممکن است از داروهای مسکن استفاده کند که استفاده آن‌ها می‌تواند برای کنترل درد مفید باشد. پزشکان متخصص معتقدند براساس نشانه‌های این بیماری به‌راحتی می‌توانید آن را شناسایی و درمان کنید به همین دلیل حتما حواس‌تان به علائمی باشد که می‌بینید. باکتری‌ها روز به روز باهوش‌تر از قبل می‌شوند، مهار و درمان‌شان در روزهای اولیه خیلی راحت‌تر و ممکن‌تر است.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: