کد خبر: ۱۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
همه دلایل بی‌علاقگی همسران برای شنیدن حرف‌های شما
اساسا آدم‌ها برای این حرف می‌زنند که شنیده شوند و هرکدام از ما اگر احساس کنیم گوشی برای شنیدن حرف‌هایمان نیست، نطق‌مان کور می‌شود.
از طرفی همه ما از اهمیت گفت‌وگو و شنیدن حرف‌های همسر برای استحکام رابطه زناشویی اطلاع داریم. با این اوصاف می‌توانیم تصور کنیم رفته‌رفته چه فاجعه‌ای به بار می‌آید وقتی یکی از زوجین چندان علاقه‌ای به شنیدن ندارد. اگر همین مشکل گریبان زندگی‌تان را گرفته حتما باید به دنبال این باشید که چرا وقتی در حال حرف زدن هستید، همسرتان هیچ‌توجهی به حرف‌هایتان ندارد و سرش گرم است؟ ادامه مطلب را بخوانید شاید سرنخ مشکل را پیدا کردید.
سارا جمشیدی
پسِ ماجرا حتما علتی وجود دارد
دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود همسرتان به حرف‌های شما گوش نکند اما همه این دلایل در سه گروه مسائل مربوط به روش صحبت کردن شما، مسائل مربوط به همسرتان و یا ترکیبی ‌از این دو قرار می‌گیرد. این را هم بگوییم که شاید هیچ‌وقت این دلایل را از زبان همسر خود نشنوید و او هیچ‌وقت نگوید چرا به حرف‌های شما گوش نمی‌کند. چراکه گاهی حتی خود همسرتان هم نمی‌داند علت این‌که گفت‌وگو با شما برایش جذاب نیست چه چیزی می‌تواند باشد. شاید همسرتان از صحبت کردن با شما و شنیدن حرف‌هایتان احساس خوبی‌ندارد و دوست ندارد این‌کار را انجام دهد بدون آن‌که به علت واقعی آن واقف باشد. پس اگر از همسرتان دلیلی برای این مشکل نشنیدید، فکر نکنید مشکلی وجود ندارد؛ دست به کار شوید و تا دیر نشده خودتان آن را کشف کنید.
علل مربوط به نحوه صحبت کردن شما
حاشیه‌پردازی‌های ناتمام
شاید خیلی طولانی صحبت می‌کنید و این کار حوصله هرکسی را سر می‌برد. درحقیقت شاید خیلی مقدمه‌چینی می‌کنید یا حرف‌های حاشیه‌ای می‌زنید. این باعث می‌شود زمان زیادی حرف بزنید، درحالی‌که هنوز هیچ حرف خاصی نزده‌اید. به این ترتیب احتمالا کمی بعد از شروع صحبت مخاطب خود را از دست خواهید داد و دیگر حوصله‌ای برای شنیدن باقی نمی‌ماند. بنابراین اگر می‌خواهید حرف خاصی بزنید یا موضوع خاصی را مطرح کنید، بهتر است مونولوگ‌های طولانی و خسته‌کننده را کنار بگذارید و بروید سر اصل مطلب. 
وقتی مجال نفسگیری نیست
ممکن است علت این باشد: آن‌قدر بی‌وقفه حرف می‌زنید که مجالی به همسرتان نمی‌دهید. گفت‌وگو یعنی هم بگویید و هم بشنوید. وقتی دائم خودتان حرف بزنید و فرصت گفت‌وگو را از همسرتان بگیرید باید هم انتظار این را داشته باشد که برای صحبت با شما چندان راغب نباشد. لطفا پس از چند جمله، نفس بگیرید و به همسرتان هم اجازه بدهید نفس بکشد. آن وقت گفت‌وگو بین شما جذاب‌تر خواهد بود و همسرتان هم به صحبت‌هایتان گوش خواهد کرد. 
حرف با چاشنی طعنه و تمسخر
اگر همسرتان به شما و حرف‌هایتان گوش نمی‌کند، ممکن است ردی از مسائل حساس در صحبت‌هایتان وجود داشته باشد. یعنی چی؟ یعنی ممکن است سابقه این را داشته باشید که در صحبت‌هایتان از مسائلی حرف زده باشید که همسرتان به آن حساس است و درواقع نوعی خط قرمز برایش است. یا ممکن است برحسب عادت یا حتی ناآگاهانه هنگام صحبت‌هایتان توهین به ارزش‌ها یا اعتقادات همسرتان، تمسخر، طعنه و کنایه، تهدید، مقایسه، بی‌احترامی و... را گنجانده باشید. اگر هرکدام از این موارد را در حرف‌هایتان دارید، مطمئن باشید در بهترین حالت، دیر یا زود همسرتان را از گفت‌وگو با خود منزجر می‌کنید؛ البته اگر هنوز این اتفاق رخ نداده باشد. همه آدم‌ها تمسخر، بی‌احترامی یا طعنه و کنایه را به‌خوبی‌متوجه می‌شوند، پس حواس‌تان باشد که صحبت‌هایتان چه محتوایی دارد.
بازیگر نقش واعظ یا قاضی
اگر سبک صحبت کردن شما موعظه، پند و اندرز، ترحم، سخنرانی یا محاکمه باشد، مسلما همسرتان گوشی به حرف‌هایتان نمی‌دهد. ممکن است ناآگاهانه وارد این بازی شوید اما باید بدانید یکی از دلایل مهمی که همسرتان به شما گوش نمی‌کند، می‌تواند همین باشد. شما واعظ یا قاضی دادگاه نیستید، پس بهتر است لحن خود را از یک سخنران به یک دوست تغییر دهید. چراکه آدم‌ها معمولا برای صحبت‌های جذاب و صمیمی، به سراغ یک دوست می‌روند نه قاضی دادگاه. بیایید روراست باشیم، همه ما گوش‌مان از پند و نصیحت پر است؛ هیچ‌کدام‌مان هم دوست نداریم در دادگاه دائمی به سر ببریم. پس برای همسرتان همصحبت باشید نه چیزی بیش از آن.
تفکر مخرب همه یا هیچ
شما می‌توانید نظر خود را بگویید اما این‌که حکم قطعی درباره مسائل بدهید مخاطب‌تان را دلزده می‌کند. قرار نیست دیگران تمام نظر شما را قبول داشته باشند و آن‌ها را درست بپندارند. سعی نکنید دیگران را متقاعد کنید که اشتباه می‌کنند و چیزی نمی‌دانند. برای نظرات دیگران احترام قائل باشید و به‌عنوان یک نظر هرچند مخالف بپذیرید. کلماتی مثل «همیشه»، «همه»، «هرگز»، «هیچ‌وقت» و... را از دایره واژگان خود حذف کنید تا دیگران مشتاق گفت‌وگو با شما و شنیدن حرف‌هایتان باشند. 
تکرار خسته‌کننده
مسائل و موضوع‌های گذشته را بارها و بارها پیش نکشید و اگر یک‌بار درباره موضوع حرف زده‌اید گذشته را در گذشته رها کنید. تقریبا همه ما از تکرار مکررات خسته می‌شویم و یک بحث هرقدر هم شیرین و جذاب باشد به مرور زمان خسته‌کننده خواهد شد. به دنبال موضوعات جدید و جذاب برای صحبت باشید و کمی خلاقیت به خرج دهید. حتی اگر قرار است خاطرات خود را مرور کنید هربار به یک خاطره نچسبید. مغزتان را سرچ کنید و خاطرات کمتر بیان شده تعریف کنید.
بدترین زمان ممکن
اگر همسرتان به شما گوش نمی‌کند شاید زمان مناسبی‌برای گفتن انتخاب نکرده‌اید. مسلما زمان برنامه محبوب که ماهی یک‌بار آن هم فقط نیم‌ساعت پخش می‌شود، وقت مناسبی‌برای گفت‌وگو نیست. کمی هوشمندانه عمل کنید و زمان مناسبی‌برای صحبت کردن انتخاب کنید تا گوش‌های همسرتان دربست در اختیار شما باشد. اگر همسرتان در حال کار است، فیلم مورد علاقه‌اش را می‌بیند یا خسته و خواب آلود است صحبت کردن را به زمان دیگری موکول کنید. حتی می‌توانید از همسرتان بپرسید کی زمان مناسبی‌برای گفت‌وگوست. 
علل مربوط به همسرتان
همسری که ذاتا درونگراست
ممکن است همسر شما ذاتا کم‌حرف و درونگرا باشد بنابراین چندان علاقه‌ای به گفت‌وگوهای طولانی و مفصل ندارد. در این صورت بهتر است مختصر و مفید صحبت کنید. به علاوه می‌توانید موضوع‌های جذاب پیدا کنید تا همسرتان به گفت‌وگو علاقه‌مند شود. به علاوه امکان دارد همسر شما ترس از صمیمیت داشته باشد و مرزهای شخصی بسیار محکمی دور خود ساخته باشد. در این صورت بهتر است از یک متخصص روان‌شناس کمک بخواهید. 
پیشگیری از جنگ
ممکن است همسرتان شنیده باشد چه گفته‌اید و چه می‌خواهید اما با شما مخالف است یا نمی‌خواهد آنچه را که خواستید، انجام دهد. در این صورت ممکن است ترجیح دهد حرف‌های شما را نشنیده بگیرد تا برای ابراز مخالفت یا ردخواسته‌تان با شما درگیر شود. گاهی همسران به صحبت‌های همدیگر گوش نمی‌کنند تا از درگیری جلوگیری کنند. یعنی ممکن است همسرتان بر این باور باشد که نشنیده گرفتن آنچه شما می‌گویید صورت مسئله را از بین می‌برد و بحث و جدلی ایجاد نخواهد شد.
گم شدن زبان مشترک
اگر همسرتان به حرف‌های شما گوش نمی‌کند ممکن است به این علت باشد که فکر می‌کند حرف مهمی نمی‌زنید. شاید همسرتان تصور می‌کند حرف‌های شما تعریف از روزمرگی‌هایی است که چندان لزومی ندارد تمام آن‌ها را بشنود. به علاوه ممکن است همسرتان موضوع صحبت شما را آن‌قدر تخصصی و غیرجذاب بداند که علاقه‌ای به شنیدن آن نداشته باشد. بهتر است از همسرتان بپرسید آیا موضوعی که می‌خواهید درباره آن صحبت کنید برایش جالب است یا نه. به علاوه مطمئن شوید همسرتان به تمام جزئیاتی که می‌گویید علاقه‌مند است در غیر این صورت سیر تا پیاز ماجرا برایش جذاب نخواهد بود. 
کاربلدهای ناشنوا
اگر توصیه‌ای به همسرتان می‌کنید یا اطلاعاتی به او می‌دهید اما همسرتان چندان شما را نمی‌شنود شاید به این علت است که باور دارد خودش همه چیز را می‌داند و بلد است چه باید بکند. در این صورت همسرتان معتقد است توصیه‌های همیشگی شما را می‌داند و اطلاعات را قبلا از شما دریافت کرده است. بنابراین دوباره شنیدن آن را برنمی‌تابد و گوش نمی‌کند. درحقیقت همسرتان بر این باور است که توصیه‌های شما غیرضروری است و کمکی به او نمی‌کند. 

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: