کد خبر: ۱۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
برای مراسم چله تابستان چطور تدارک ببینید
از یک ماه قبل از شب یلدا یا همان شب چله، تدارک می‌بینیم؛ از خرید هندوانه و نگهداری آن در جای مناسب تا دعوت کردن از مهمان‌ها و خرید خرده‌ریزهای مهمانی اما یادمان می‌رود، فصل‌های دیگر هم چله دارند! مثل چله تابستان که گرم‌ترین روز تابستان بوده و می‌گویند بعد از آن هوا سر می‌خورد به سمت خنکی و استقبال از پاییز.
دهم مرداد، چله تابستان است. ببینیم اگر بخواهیم در این تاریخ مهمانی مختصری بگیریم و دورهم جمع شویم، باید از چه خوراکی‌هایی بیشتر استفاده کنیم و چرا؟ 
یخ چای یا آیس‌تی
در فصل زمستان، پذیرایی با چای و شیرینی در بدو ورود مهمان‌ها، پای ثابت است اما قبول کنیم که در فصل تابستان، حتی اگر مهمان با باد خنک کولر خودروی شخصی هم به به مهمانی آمده باشد، بازهم چای معمولی، نوشیدنی خوبی برای پذیرایی نیست. چای حاوی نوعی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها به‌نام فلاونوئیدهاست. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شوند. از طرفی نوشیدن چای خنک باعث کاهش دمای بدن، جلوگیری از گرمازدگی و تنظیم عملکرد رگ‌ها با کمک به کاهش دما از طریق تنظیم عملکرد رگ‌ها می‌شود. اگر به چای، چند قطره لیموترش تازه هم اضافه کنید، بهتر است. به این دلیل که لیموترش حاوی ویتامین C است. این ویتامین هم نوعی آنتی‌اکسیدان بوده و از طرفی مانع گرمازدگی می‌شود. 
قهوه یخی یا آیس کافی 
یکی از بهترین نوشیدنی‌های ابتدای صبح تابستان یا شروع مهمانی، یک فنجان قهوه یخی است. نوشیدن روزانه یک فنجان آیس‌کافی، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست غیرملانوما تا 10درصد می‌شود. این تاثیر مثبت به حدی است که می‌توانید روزانه تا پنج فنجان نیز نوش‌جان کنید. کافئین موجود در قهوه نیز آرام‌بخش بوده و از استرس ناشی از گرمای فصل تابستان کم می‌کند. 
نوشیدنی‌های خانواده آلبالو
گیلاس، آلبالو و هم‌خانواده آن‌ها در گروه چری‌ها دسته‌بندی می‌شوند. نوشیدن یک فنجان آب گیلاس یا آلبالوی خنک همراه با کمی آب توت‌فرنگی می‌تواند استرس ناشی از گرما و کار را کاهش دهد. دلیل آن نیز وجود آنتی‌اکسیدان آنتوسیانین در این میوه‌هاست. از سوی دیگر گیلاس و آلبالو حاوی ترکیب‌هایی هستند که سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند. بنابراین در فصل تابستان که به دلیل گرما، امکان تحرک بدنی کمتر است، با استفاده از این خوراکی‌ها می‌توانید وزن را متعادل نگه دارید. آلبالو و گیلاس حاوی آنتی‌اکسیدان بتاکارتن، ویتامین‌C، آنتوسیانین و کوآرسین است. این چند ترکیب مهم، با از بین بردن رادیکال‌های آزاد بدن و به‌طور خاص، پوست، مانع از ابتلا به سرطان می‌شوند. 
ذرت شیرین و سبزی معطر
هیچ چیز خوشمزه‌تر از طعم ذرت شیرین بخارپز شده با کمی سبزی معطر و نمک دریایی برای دورهمی‌های شب‌های بلند تابستان نیست؛ به‌ویژه این‌که ذرت شیرین حاوی دو آنتی‌اکسیدان مهم شامل لوتئین و گزانتین بوده و مانند عینک آفتابی برای حفظ سلامت چشم‌ها، اثر دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ذرت، می‌توانند مانند فیلتر، سلول‌های شبکیه چشم را در مقابل بعضی از انواع طیف‌های اشعه خورشید محافظت کنند. علاوه براین، دو آنتی‌اکسیدانی که به آن‌ها اشاره شد، می‌توانند روند پیری سلول‌های پوست را به تعویض بیندازند. این دو آنتی‌اکسیدان مانع از ایجاد کم‌بینایی در افراد بالای 60 سال می‌شوند. 
هندوانه، معجزه تابستان 
اصل ماجرا همین‌جاست! اگر در چله زمستان، هندوانه سردخانه‌ای و گوشتی را باید خورد! در فصل تابستان و شب چله تابستانی، هندوانه  اصلِ اصل در دسترس است. درصد آب بالای این میوه اولین ویژگی آن است. هندوانه با کمک به تعرق بدن، باعث کاهش دمای بدن و جلوگیری از گرمازدگی می‌شود. درصورتی که دچار عطش و احتمالا سرگیجه ناشی از کم آبی شدید، کافی است یک قاچ هندوانه بخورید تا ضمن برطرف شدن عطش، قند خون نیز بالا رفته و مشکل سرگیجه نیز برطرف شود. آنتی‌اکسیدان «لیکوپن» موجود در هندوانه، محافظ بسیار خوبی برای پوست در مقابل اشعه خورشید است. فیبر و آب مناسب موجود در هندوانه کمک می‌کند تا سراغ خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها با شیرینی غیرطبیعی و کالری بالا نرفته و درنتیجه دچار اضافه وزن نشوید. خوردن روزانه مقدار مناسبی هندوانه، مانع از ایجاد یبوست می‌شود. 
گوجه‌فرنگی، همراه همیشگی تابستان
درهمه فصل‌های سال با کمبود گوجه‌فرنگی خوب مواجه‌ایم، بنابراین باید در تابستان باید دلیل از عذا درآوریم. به غیر از مزه خوب و خاص این خوراکی، گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان لیکوپن، پوست را در مقابل اشعه آفتاب، مراقبت می‌کند. افرادی که روزانه دو قاشق غذاخوری آب گوجه‌فرنگی می‌خورند، تا 50 درصد مقاومت پوست آن‌ها در برابر آفتاب سوختگی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر ویتامین C موجود در این خوراکی‌ که نوع آنتی‌اکسیدان عالی است، باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شود. بنابراین در فصل تابستان از نوشیدن آب گوجه‌فرنگی تازه یا اضافه کردن آن به سالاد و سوپ، غافل نشوید.  

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: