کد خبر: ۱۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
آداب نگهداری از گوشت قرمز تازه را یاد بگیریم
یکی از مناسبت‌های خاص مسلمانان، عید قربان است. در این تاریخ خاص، بسیاری از حاجی‌های قدیمی و جدید، قربان کرده یا گوسفندی را به‌عنوان هدیه، به مراکز مختلف اهدا می‌کنند. البته که این کار رسم خوبی است؛ به‌ویژه که حالا قیمت گوشت به حدی است که ممکن است بعضی خانواده‌ها نتوانند رنگ آن را ببینند. برای این‌که از گوشت قربانی به‌خوبی نگهداری کرده و پیش از این‌که مسموم شود، آن را مصرف کنیم، باید به نکته‌هایی توجه داشته باشیم که این موارد را مرور می‌کنیم.
یخچال یکی از بزرگ‌ترین معجزه‌های ساخت دست بشر است. به این دلیل که بدون وجود آن، بسیاری از خوراکی‌ها، بعد از چند ساعت تا یک روز، دورریختنی می‌شوند. دلیل آن هم تاثیر منفی دمای هوا روی خوراکی‌هاست. در فاصله دمایی 4/4 درجه سانتی‌گراد تا 60 درجه سانتی‌گراد بيشتر خوراکی‌های به‌اصطلاح خراب شده یا از نظر علمی، باکتری‌ها و دیگر عوامل آلاینده و مسموم‌کننده در خوراکی‌ها رشد می‌کنند اما دمای پایین یخچال، یعنی چهار تا کمتر از چهار درجه سانتی‌گراد، راز سالم ماندن خوراکی‌هاست. بنابراین باید دمای یخچال همیشه روی چهار درجه سانتی‌گراد( 40 درجه فارنهایت) یا پایین‌تر از آن تنظیم شود اما دمای داخل یخچال نباید به زیر صفر برسد. 
همیشگی نیست
درست است که دمای مناسب برای نگهداری موادغذایی در یخچال، از چهار درجه سانتی‌گراد تا پایین‌تر از آن است اما نگهداری هیچ خوراکی‌های به مدت طولانی داخل یخچال هم مناسب نیست. به این دلیل که دمای یخچال، رشد باکتری‌ها متوقف می‌شود اما باکتری‌های از بین نمی‌روند. بنابراین باید پیش از طی شدن زمان مناسب نگهداری موادغذایی در یخچال، آن‌ها را مصرف کرد. 
عمر گوشت قرمز محدود است
گوشت قرمز هم مانند هر خوراکی دیگری، مدت ماندگاری مشخصی در یخچال دارد که اگر از زمان مناسب آن بگذرد، باید آن را به جای قابلمه، روانه سطل زباله کرد. به این زمان‌ها دقت کنید:
- مدت ماندگاری گوشت قرمز تازه و خام، انواع ماکیان، انواع ماهی‌ها، در دمای یخچال،  یک تا دو روز است. 
- مدت ماندگاری گوشت فراوری شده، استیک و گوشت خرد شده خام( به شکل بیفتکی، استراگانفی و...) در دمای یخچال، سه تا پنج روز است. 
 - مدت ماندگاری گوشت پخته، مرغ پخته و انواع ماهی و خوراک‌های دریایی پخته، در دمای یخچال، سه تا چهار روز است. 
اگر مراقبت نکنیم، چه می‌شود؟
درصورتی که نگهداری گوشت قرمز و ديگر گوشت‌ها به‌خوبی انجام نشود، دو نوع عوامل بیماری‌زا در آن‌ها شروع به رشد و لانه‌گزینی می‌کنند:
- باکتری‌ها یا عوامل بیماری‌زا: این عوامل بیماری‌زا در خوراکی‌هایی که در یخچال نگهداری نمی‌شوند رشد کرده و بسته به نوع آن‌ها، در رنگ، بو، طعم و ظاهر ماده غذایی تغییرایجاد می‌کنند. خوردن آن‌ها باعث ابتلا به بیماری‌های گوارشی مختلف می‌شود
- باکتری‌های یا عوامل ایجاد فساد: این عوامل باعث ایجاد فساد در ماده غذایی شده، طعم، مزه و ظاهر ماده غذایی را تغییر می‌دهند. خوردن این خوراکی‌ها هم، زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. 
از فریزر کمک بگیرید
اگر تصمیم ندارید گوشت موردنظر را به مدت طولانی‌تری نگهداری کنید، حتما باید آن را فریز کنید. به این دلیل که دمای پایین فریزر، یعنی منفی 18درجه سانتی‌گراد باعث غیرفعال شدن باکتری‌ها، مخمرها و کپک‌ها شده و از سوی دیگر فعالیت آنزیمی گوشت را نیز متوقف می‌کند. به‌این ترتیب خطر آلودگی یا فساد خوراکی موردنظر به حداقل می‌رسد. در زمان نگهداری در فریزر نیز به زمان نگهداری خوراکی‌ها داخل فریزر توجه داشته باشید. مدت ماندگاری خوراکی‌ها داخل فریزر هم قانون و زمان خودش را دارد. 
به دما دقت کنید
تغییر دما یا باقی ماندن موادغذایی در دمای نامناسب، باعث شروع فعالیت عوامل بیماری‌زا در خوراکی موردنظر شده و درنتیجه آن را غیرقابل استفاده می‌کند. به این ترتیب هر نوع خوراکی را نباید بیش از یک یا حداکثر دو ساعت در دمای 32 درجه سانتی‌گراد و خارج از دمای یخچال یا فریزر نگهداری کرد. 
بهتر است پاک کنید
یکی از راهکارهای سالم ماندن گوشت‌ها، پاک کردن، شستن و بسته‌بندی کردن آن‌هاست. بنابراین بعد از خرید این خوراکی‌ها یا دریافت گوشت نذری، حتما آن را پاک کرده، بشویید و بعد از این‌که آب آن رفت، بسته‌بندی کنید. سپس بسته به فاصله زمانی مناسب برای استفاده از آن؛ گوشت را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که گوشت‌ها را در مکان مناسب مشخص شده در یخچال، برای نگهداری این نوع خوراکی‌ها نگهداری کنید. درغیر این صورت، روند آسیب دیدن آن‌ها تند خواهد شد. درباره گوشت‌ها، مرغ و ماهی فرآوری شدن نیز همین نکته‌ها را رعایت کنید. سعی کنید در این فاصله کمتر در یخچال را باز و بسته کنید تا نوسان دمایی یخچال خیلی زیاد نبوده و به خوراکی‌ها آسیب نرسد. 

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: