کد خبر: ۱۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
یک گروه از محققان بین‌المللی با مطالعه روی موش‌ها موفق به کشف مکانیزم جدیدی شدند که می‌تواند راه حل بالقوه‌ای برای مشکلات ترمیم، پوسیدگی و خرد شدن دندان ارائه دهد.
به گزارش پایگاه اینترنتی نیوز مدیکال نت، سلول‌های بنیادی عامل مهمی برای مهندسی بافت هستند زیرا آن‌ها در بدن به انواع سلول‌ها از جمله دندان تبدیل می‌شوند.

اکنون گروهی از محققان بین‌المللی که محققان مرکز بیوتکنولوژی  TU Dresden نیز از جمله آن‌ها بودند، در مطالعه روی موش‌ها موفق به کشف جمعیت جدیدی از سلول های «استروما مزانشیمی» در یک مدل در حال رشد دندان پیشین موش شدند.

آن‌ها نشان دادند که این سلول‌ها در تشکیل عاج، بافت سختی که بدنه اصلی دندان را می‌سازد؛ نقش دارند. مهمتر اینکه این تحقیق نشان داد زمانی‌که این سلول‌های بنیادی فعال می‌شوند آن‌ها سیگنال‌هایی را برای کنترل تعداد سلول‌های تولید شده از طریق یک ژن مولکولی به نام Dlk۱ به سلول‌های مادر بافت ارسال می‌کنند.

این مطالعه اولین پژوهشی است که نشان می‌دهد Dlk۱ برای عملی شدن این رویه مهم است. در همین مطالعه محققان همچنین نشان دادند که Dlk۱ می‌تواند باعث تقویت فعالیت سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت در مدل بهبود زخم شود. این مکانیزیم می‌تواند یک راه حل ابتکاری برای ترمیم دندان و رفع مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و خرد شدن دندان باشد. محققان همچنین متذکر شدند که برای تعیین طول درمان و دوز مناسب درمان به منظور کاربردهای بالینی به مطالعات بیشتری نیاز است.

محققان کشف این جمعیت جدید از سلول‌های استروما را بسیار مهیج خواندند و اعلام کردند که این سلول‌ها پتانسیل بزرگی در پزشکی ترمیمی دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: