کد خبر: ۱۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
محققان چینی با همکاری محققان آمریکایی یک نوار فیلم نازک و هوشمندی ابداع کرده‌اند که شب‌ها می‌درخشد و تغییر رنگ می‌دهد. از این نوار نازک فیلم می‌توان برای ساخت علائم راهنمایی و رانندگی و برای جلب توجه رانندگان و عابران پیاده استفاده کرد.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، این نوار فیلم نازک که توسط محققان دانشگاه «فودان» در چین و دانشگاه «بوفالو» در آمریکا ابداع شده است زمانی‌که با نور سفید روشن می‌شود از زاویه‌های مختلف قابل مشاهده می‌شود.

این نوار نازک از میکروسفرهای (ریزدانه‌های پلاستیکی)  پلیمری ساخته شده است که در قسمت چسبنده یک نوار معمولی شفاف گذاشته شده اند.در شب زمانی که نور سفید بر این نوار می‌تابد برخی ناظران تنها بازتاب یک رنگ ثابت و منفرد را مشاهده می‌کنند و بقیه بر اساس زاویه دید و در حال حرکت بودن منبع نور، رنگ‌های در حال تغییری را خواهند دید.

محققان در یک مطالعه با استفاده از حروف و شماره های ساخته شده از این نوار جدید، یک علامت محدودیت سرعت درست کردند.

آنها چراغ سفیدی را در حوالی این علامت قرار دادند تا آن را روشن کنند ؛ محققان مشاهده کردند زمانی که یک اتومبیل پر سرعت عبور می کرد، به نظر می رسید که رنگ خصیصه های این علامت با تغییر زاویه دید راننده، به رنگ‌های مختلفی به چشم راننده می‌خورند. 
محققان همچنین از ماده جدیدی برای نشان دادن خطوط کنار یک جاده استفاده کردند تا مرز خط رانندگی را مشخص کنند. با نزدیک شدن یک خودرو ، نشانگرها با منعکس کردن نور چراغ های جلوی خودرو،  با رنگ های روشن و پایدار روشن می شدند.

از دیگر ویژگی های این نوار نازک این است که قادر به تحمل غوطه وری در زیر آب و دمای شدید از منهای ۱۹۶ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد است.

«وو لیمین»، نویسنده مقاله و استاد علوم مواد در دانشگاه فودان، به شینهوا گفت: از این نوار نازک می توان برای نمایش های تبلیغاتی و تأسیسات ایمنی در جاده ها استفاده کرد.

 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: