کد خبر: ۱۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
شیاطین جهنم سبز!
گاهی و هنگامی‌که مطالب حوزه خودرو را می‌خوانید، خبری درباره شکسته شدن رکورد پیست نوربرگرینگ جلب توجه می‌کند.
این پیست که در بین علاقه‌مندان به «جهنم سبز» معروف شده، هرازگاهی به‌خاطر ثبت یک رکورد جدید بر سر زبان‌ها می‌افتد. درحالی‌که خیلی‌ها اطلاعی از زمان‌های جدول رده‌بندی ندارند. پیست نوربرگرینگ که در شهر «نوربرگ» و در ایالت «راینلند-پالاتینیت» قرار گرفته،‌ از چندین لی‌اوت یا مسیر مسابقه‌ای تشکیل شده است که معروف‌ترین آن «نوردشلیفه» نامیده می‌شود. این لی‌اوت که 8/20کیلومتر طول دارد، علاوه بر میزبانی از سری رقابت‌های استقامتی WEC، به محلی برای عرض‌اندام خودروسازان تبدیل شده است.
شرکت‌های خودرویی عموما برای تست، بررسی و توسعه ساخته‌های خود به این پیست قدیمی می‌آیند تا توانایی محصولات‌شان را مورد ارزیابی قرار دهند. این پیست با 154 پیچ گوناگون، فضای مناسبی برای مهندسان و تکنسین‌ها درزمینه انجام آزمون‌های مختلف رانندگی فراهم کرده است. البته نباید رقابتی را که در بین خودروسازان وجود دارد، فراموش کرد؛ شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی اتومبیل‌های معرفی شده، زمان یک دور آن‌ها در پیست نوربرگرینگ باشد. این زمان می‌تواند نتیجه کار شرکت‌ها و اختلاف‌شان درزمینه مهندسی را با بقیه مشخص کند. البته برای علاقه‌مندان این اعداد و ارقام نوعی «فکت» است که می‌توانند در مواقع لزوم و در بحث‌وجدل‌های خودرویی به آن استناد نمایند.
رکورد کلی سریع‌ترین خودروها
پورشه 919 هایبرید ایوو – 19.55: 5 ثانیه
در 11 آوریل 2018 پورشه از خودرویی باعنوان 919 هایبرید پرده برداشت که پس از مدت کوتاهی توانست رکورد سریع‌ترین دور پیست اسپا فرانکوشامپ بلژیک را با ثبت زمان يك دقیقه و 77/41 ثانیه بشکند. 919 هایبرید ایوو که از پیشرانه بنزینی چهار سیلندر خورجینی به قدرت 710 اسب بخار و پیشرانه الکتریکی با توان 434 اسب بخار بهره می‌برد، کمی بعد از اسپا به نوربرگرینگ رفت و با رانندگی تیمو برنهارد توانست رکورد این پیست را به میزان 52 ثانیه ارتقا دهد.
پورشه 956 سی – 6:11.13 ثانیه
برای 35 سال و قبل از این‌که 919 هایبرید ایوو به بالای لیست برود، این پورشه 956 سی بود که رکورد پیست نوربرگرینگ را در دست داشت. رکورد اولیه این خودرو در طول مسابقه، شش دقیقه و 25 ثانیه بود که کمی بعد استفان بلوف، راننده تیم پورشه، توانست این رکورد خود را به شش دقیقه و 11 ثانیه ارتقا دهد. امروزه مدل 956 برای نمایش نیروی رو به پایین (داون‌فورس) فوق‌العاده‌اش، به‌صورت برعکس و به سقف موزه پورشه متصل شده است!
رکورد سریع‌ترین خودروهای تولید انبوه
لامبورگینی اونتادور اس‌وی‌جی – 6:44.97 ثانیه
پس‌ازآنکه پورشه 911 جی‌تی2 آراس با کنار زدن اوراکان پرفورمانته رکورد پیست را جابه‌جا کرد،‌ لامبورگینی عنوان سریع‌ترین خودرو تولید انبوه را کمتر از یک  سال بعد و دوباره با اونتادور اس‌وی‌جی به دست آورد. این خودرو که از یک پیشرانه 5/6 لیتری و 12 سیلندر خورجینی به همراه سامانه آئرودینامیک فعال لامبورگینی با نام Aerodinamica Lamborghini Attiva یا به‌اختصار ALA بهره می‌برد، قادر است به میزان بیشتری از نیروی رو به پایین دست یابد.
پورشه 911 جی‌تی 2 آراس – 6:47.30 ثانیه
در اواخر سال 2017 میلادی، 911 جی‌تی2 آراس زمانی را ثبت کرد که نزدیک به پنج ثانیه سریع‌تر از لامبورگینی اوراکان پرفورمانته بود. با همین زمان، جی‌تی2 آراس توانست رکورد سریع‌ترین خودرو دیفرانسیل عقب و موتورعقب را به دست آورد. چندی پیش «منتی ریسینگ» اعلام کرد که توانسته تغییراتی روی جی‌تی2 آراس انجام دهد و به اين ترتیب این خودرو آلمانی قادر است به رکورد 6:40.03 ثانیه دست یابد. اگرچه این خودرو هفت ثانیه سریع‌تر از نسخه تولید انبوه است و حتی می‌تواند به بالای فهرست برود اما در این‌جا خودروهای تیونینگ شده جایی ندارند.
لامبورگینی اوراکان پرفورمانته – 6:52.01 ثانیه
زمانی که اوراکان پرفورمانته رکورد جدیدی در جهنم سبز برجای گذاشت، توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند و بخشی از انتقادات را سرکوب نماید. این خودرو که از همان پیشرانه 6/5لیتری 10 سیلندر خورجینی به همراه سامانه ALA بهره می‌برد، درواقع نسخه‌ای مبتنی بر ویژگی‌های مسابقه‌ای است که با تمرکز بر عملکرد بهتر در پیست توسعه یافته. اوراکان پرفورمانته همچنین از یک لیوری و رنگ‌آمیزی خاص منقش به پرچم ایتالیا استفاده می‌کند.
پورشه 918 اسپایدر (پکیج وایساخ) – 6:57.00 ثانیه
وقتی فراری لافراری، مک‌لارن پی1 و پورشه 918 اسپایدر معرفی شد، خیلی‌ها منتظر مقایسه‌ای دقیق و حرفه‌ای میان این سه خودرو بودند و چه مقایسه‌ای بهتر از دور زدن در نوربرگرینگ! البته فعلا نماینده پورشه در این پیست دور زده و بعید است که دو رقیب دیگر آن بتوانند زمان بهتری از آن ثبت کنند. با بهره‌گیری از پیشرانه بنزینی هایبرید به قدرت 900 اسب بخار و همچنین استفاده از پکیج وایساخ که نیروی رو به پایین بیشتر و فرمان‌پذیری بهتری می‌دهد، 918 اسپایدر توانست به زمان 6:57.00 ثانیه برسد و تا مدت‌ها رکورد پیست را در اختیار خود داشته باشد.
لامبورگینی اونتادور اس‌وی – 6:59.73 ثانیه
اونتادور اس‌وی در حقیقت نسخه‌ای سبک‌تر و قوی‌تر از مدل استاندارد اونتادور با نگاه بر عملکرد بهتر در پیست مسابقه است. این خودرو که از پیشرانه 5/6 لیتری و 12 سیلندر خورجینی، جعبه‌دنده تک‌کلاچه و به‌روزرسانی‌های آئرودینامیکی بهره می‌برد، توانست به زمان 6:59.73 ثانیه دست یابد که تقریبا 30 ثانیه از نسخه استاندارد سریع‌تر بود.
دوج وایپر ای‌سی‌آر – 7:01.03 ثانیه
وایپر ای‌سی‌آر با پیشرانه 10 سیلندر خورجینی به حجم 4/8 لیتر و قدرت 700 اسب بخار اگرچه توان کافی برای انجام یک دور سریع را داشت اما نتوانست زمانی کمتر از هفت دقیقه ثبت کند. البته ای‌سی‌آر با زمان 7:01.03 توانست رکورد سریع‌ترین خودرو دنده دستی را در جهنم سبز از آن خود کند.
مرسدس-ای‌ام‌جی جی‌تی‌آر پرو – 7:04.06 ثانیه
این خودرو که در مقایسه با نسخه استاندارد جی‌تی‌آر از به‌روزرسانی‌های آیرودینامیکی و شاسی بهبودیافته استفاده می‌کند، توانست شش ثانیه زمان بهتری نسبت به آن ثبت کند. می‌توان جی‌تی‌آر پرو را سریع‌ترین خودرو موتور جلو در نوربرگرینگ دانست که توانسته از پیشرانه چهار لیتری هشت سیلندر خورجینی دوقلو توربو به قدرت 577 اسب بخار به‌خوبی بهره ببرد و زمان سریعی از خود به جای بگذارد.
نیسان جی‌تی-آر نیسمو – 7:08.59 ثانیه
وقتی برچسب قیمت خودروهای این فهرست را مرور کنید، خواهید فهمید که جی‌تی-آر بهای مقرون‌به‌صرفه‌ای در این‌بین دارد. این خودرو با بهره‌مندی از پیشرانه شش سیلندر خورجینی دوقلو توربو به قدرت 600 اسب بخار، توانست زمان 7:08.59 ثانیه را در جهنم سبز به ثبت برساند. البته باید به این نکته اشاره کرد که زمان گفته‌شده، با استفاده از پکیج نیسمو است که تا حد زیادی، عملکرد خودرو را ارتقا می‌دهد.
رکورد سریع‌ترین خودروهای دیفرانسیل جلو
رنو مگان آراس ترافی-آر – 7:40.01 ثانیه
مگان ترافی-آر که از پیشرانه 8/1لیتری توربو به قدرت 296 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر بهره می‌برد، نسخه‌ای تولید محدود با امکانات و تجهیزات خاص است. انتقال قدرت این خودرو از طریق یک جعبه‌دنده شش سرعته دستی است که ترافی-آر می‌تواند فقط در عرض 4/5 ثانیه شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را طی كند. این خودرو توانست با اختلافی بیش از سه ثانیه سریع‌تر از هوندا سیویک تایپ آر باشد و اصلی‌ترین رقیبش را شکست دهد.
هوندا سیویک تایپ آر – 7:43.08 ثانیه
سیویک تایپ آر یکی از محبوب‌ترین هاچ‌بک‌های بازار است که توانسته در نوردشلیفه زمان سریعی به ثبت برساند. در سال 2017، این خودرو توانست با ثبت زمان 7:43.08 ثانیه رکورد قبلی را در این بخش که در دست فولکس‌واگن گلف جی‌تی‌آی کلاب‌اسپرت اس بود، به میزان 5/5ثانیه ارتقا دهد.
رکورد سریع‌ترین خودروهای الکتریکی
فولکس‌واگن آی‌دی آر – 6:05.34 ثانیه
چندی پیش خودرو تمام الکتریکی آی‌دی آر توانست با زمان شش دقیقه و 336/5 ثانیه رکورد بخش اتومبیل‌های الکتریکی را که تا پیش ‌از این در دست خودرو چینی نیو ای‌پی 9 بود، به میزان 40 ثانیه ارتقا دهد. این خودرو که نخستین‌بار در 24 ژوئن 2018 و با رانندگی رومین دوما در رقابت PPIHC موفق به ثبت رکورد جدیدی شد، توانست در جهنم سبز نیز زمان فوق‌العاده‌ای از خود به جای بگذارد.
نیو ای‌پی 9 – 6:45.09 ثانیه
سوپراسپرت‌های الکتریکی این روزها اعداد و ارقام شگفت‌آوری در بحث حداکثر توان دارند. به‌طوری‌که سوپراسپرت جدید چینی‌ها که نیو ای‌پی 9 نام دارد، می‌تواند 1341 اسب بخار قدرت تولید نماید و فقط در عرض 7/2ثانیه از حالت سکون به ‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. در ماه مه 2017، ای‌پی 9 توانست سریع‌تر از رقیب بنزینی خود یعنی پورشه 918 مسافت 20 کیلومتری نوربرگرینگ را طی كند.
رکورد سریع‌ترین خودروهای چهاردر خانوادگی
جگوار ایکس‌ای اس‌وی پروجکت 8 – 7:21.23 ثانیه
پروجکت 8 که نسخه‌ای ویژه از سری خودروهای Special Vehicle Operations یا به‌اختصار SVO شناخته می‌شود، با بهره‌مندی از پیشرانه پنج لیتری توربوشارژ هشت سیلندر خورجینی و قطعات حجیم آیرودینامیکی مانند اسپلیتر، دیفیوزر و بال عقب توانست به زمان 7:21.23 ثانیه برسد و دارنده رکورد این بخش یعنی آلفا رومئو جولیا کوادریفولیو را شکست دهد.
https://www.carmagazine.co.uk/features/car-culture/fastest-nurburgring-lap-times/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: