کد خبر: ۱۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
سرگذشت لوگوها؛
در زندگی روزمره‌مان با انواع تولیدات، کالاها و خدمات روزانه مواجه‌ایم که به محض دیدن لوگو یا نام و برچسبی که دارند، آن‌ها را می‌شناسیم و حجم بالایی از اطلاعات را درباره آن کالا در ذهن‌مان تداعی می‌شود.
 معمولا همیشه پشت هرنامی، به‌ویژه نام‌های تجاری بزرگ و برندهای مشهور که بیشتر درزندگی روزمره از تولیدات آن‌ها استفاده می‌کنیم، داستانی هست اما بیشتر ما معنا یا ریشه اصلی هریک از این نام‌ها را نمی‌دانیم.
شاید شما هم گاهی از خود پرسیده‌اید که چه داستان یا فلسفه‌ای پشت نام این شرکت‌هاست؟
Amazon
«جف بیزوس»، بنیانگذار معروف‌ترین فروشگاه آن‌لاین جهان، نام آمازون را از یک لغتنامه انتخاب کرد. او ابتدا نام «Cadabra» را برای این شرکت برگزید اما هنگامی که دریافت وکیلش این نام را به اشتباه «cadaver» به معنی لاشه و جسد، شنیده، به‌سرعت تغییر عقیده داد. بیزس نام «آمازون» را به‌جای آن برگزید. بیزس در بیان علت انتخاب این نام گفته است که اساسا درپی نامی متفاوت و کاملا عجیب و ناآشنا بوده است. همچنین باتوجه به ‌این‌که رودخانه آمازون بزرگ‌ترین رود در جهان است، به‌خوبی گویای هدف اوست که قصد دارد فروشگاهش را بزرگ‌ترین فروشگاه آن‌لاین کتاب در جهان کند. نکته سومی که در انتخاب نام آمازون مهم است، توجه بیزس به ‌این نکته بود که هر نام که با «A» آغاز می‌شود، در ابتدای فهرست‌هایی که براساس الفبا مرتب می‌شوند، قرار می‌گیرد. نکته‌ای که خودبه‌خود این شرکت را در بالاترین جدول شرکت‌های بزرگ جهان جای می‌دهد.
کتابخوان یا سخت‌افزار الکترونیکی  Amazon Kindle نیز که بخش تابعی از این شرکت است به معنی «برافروختن یا گیراندن آتش» بهترین خواننده الکترونیکی (e-reader) در جهان است. آمازون در ابتدا از نام «فیونا» برای این خواننده الکترونیکی استفاده کرد اما کارکنان شرکت نام «کیندل» را پیشنهاد دادند که استعاره‌ای است برای خواندن و برانگیختن هیجان فکری ناشی از مطالعه و ذوق دانستن است.
Apple
نام و نیز لوگوی شرکت اپل که امروزه مشهورترین لوگو در بازار کسب‌وکار است، برای خود سرگذشتی دارد. ابتدا تصویری از «ایزاک نیوتون» در یک قاب چوبی بود که در زیر یک درخت نشسته و سیبی نیز بالای سرش بر شاخه آویزان است. زیر تصویر نوشته شده بود: «ذهن انسان همیشه در دریای خروشان افکار سرگردان است! این لوگو، از سوی «استیو جابز» و «رون وین» طراحی شده بود اما درمدتی کمتر از یک سال، دچار تغییرات اساسی شد.
گفته شده استیو جابز پس از پایان مهلت تعیین‌شده برای ارائه پیشنهادات، تغییر نام و لوگوی شرکت، کارکنان را تهدید کرده بود که اگر تا ساعت پنج بعدازظهر نام بهتری برای شرکت ارائه ندهند، «اپل»، میوه محبوب او، به‌عنوان نام شرکت، نهایی خواهد شد.
شرکت اپل که هم اکنون یک شرکت چندملیتی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تولید لوازم الکترونیکی، رایانه‌های شخصی، تولید سرور و نرم‌افزارهای رایانه‌ای فعالیت دارد، ابتدا شرکت کوچکی سازنده عمده رایانه‌های شخصی درکالیفرنیا بود که در سال 1971 با دوستی استیو وزنیاک بیست‌ویک‌ساله مهندس رایانه و استیو جابز شانزده‌ساله در گاراژی واقع در کالیفرنیا متولد شده است.
بنابراین سیب معروف اپل درواقع اولین لوگوی اپل نیست. نام و لوگوی اپل به صورت یک سیب گاززده از سوی Rob Janoof برای اپل طراحی شد. این لوگو ابتدا رنگی و سپس به صورت تک رنگ درآمد. 
اپل در لوگوی جدید خود رنگ‌ها و نور تصویر را بارها تغییر داد و رنگ‌های ساکن را جایگزین نوارهای رنگی کرد. البته اپل دوباره نیز رنگ لوگویش را به رنگ متال تغییر داد. انتخاب سیب به شکل گاز زده، در لوگوی شرکت اپل نیز این است که طرح سیب با میوه‌های دیگر همانند گیلاس و آلبالو اشتباه نشود.
Yahoo
«یاهو» واژه‌ای است که از سوی «جانات سویفت» و در کتابش سفرهای گالیور، ابداع و استفاده شد. این کلمه نشانگر شخصیتی است یاغی، با رفتار و ظاهری ترسناک که به سختی می‌توان انسانش دانست. 
 موسسان یاهو، یعنی دیوید فیلو ( David Filo ) و جری یانگ ( Jerry yang ) زمانی که دانشجوی مقطع PHD مهندسی برق در دانشگاه استانفورد بودند، کارشان را برای طراحی یک راهنمای اینترنت آغاز کردند. آن‌ها نام سایت‌شان را Yahoo گذاشتند چون  خودرا هم به‌نوعی افراد سرکش و یاغی یا «Yahoo» می دانستند!
Mozila
فایرفاکس، یک مرورگر وب آزاد و متن- باز برگرفته از مجموعه نرم‌افزار اینترنت موزیلاست که از سوی بنیاد موزیلا توسعه و پشتیبانی می‌شود. این مرورگر تا 2014 موفق شده حدود 25 درصد از کاربران اینترنت را به خود اختصاص داد.
واژه موزیلا نیز کلمه‌ای portmanteau (یا نامی مرکب از دو صداها و واژگانی با معانی چندگانه) است متشکل از دو کلمه «موزاییک» که اشاره به مرورگری دارد که سهم مهم در محبوبیت این وب‌سایت داشته و نیز نام شخصیت محبوب «گودزیلا» که مجموعا واژه «موزیلا»را شکل داده‌اند.
نام این مرورگر وب زمانی فونیکس و سپس «فایربرد»بود. از سال 2004 تاکنون نام فایرفاکس برای این مرورگر انتخاب شده است. دلیل اصلی این تغییر نام‌ها این بود که هر بارپس از انتخاب نام، متوجه می‌شدند قبلا به وسیله برنامه‌های کدباز دیگر ثبت شده است.
 برخلاف واژه «فاکس» (روباه) و لوگوی آن که شبیه روباه سرخ است، بنا به گفته مقامات موزیلا درحقیقت یک پاندای سرخ است.
Instagram
هدف بنیانگذار این شرکت آن بود که نامی بیابند که دقیقا بیانگر هدف و عملکرد این شبکه اجتماعی باشد. عملکرد این شبکه چیست؟ ثبت و ضبط چیزها دقیقا در این لحظه و در این جا! اینستاگرام، شبکه اجتماعی همرسانی عکس و ویدئو است که‌این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهایشان را در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و فلیکر همرسانی کنند.
Skype
نرم‌افزار کاربردی است که به کاربر اجازه می‌دهد به‌وسیله صدا روی پروتکل اینترنت تماس تلفنی برقرار کنند. تماس تلفنی و ویدئویی بین کاربران اسکایپ کاملا رایگان است. همچنین این برنامه امکانات مختلف دیگری مانند پیام‌رسان فوری، انتقال فایل، ویدئو کنفرانس و پست صوتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
بنیانگذاران اسکایپ «نیکلاس زنشتروم» سوئدی و «جانوس فریس» دانمارکی ابتدا آن را «Sky Peer-to-Peer» نام دادند تا از این طریق استفاده از تماس‌های تلفنی بی‌سیم را با استفاده از فناوری ارتباطات همتا به همتا – بهبود دهند. این نام درنهایت خلاصه و به اسکایپ محدود شده است.
Twitter
یک شبکه اجتماعی و سرویس ارائه‌دهنده میکروبلاگ که به کاربران اجازه می‌دهد تا 280 حرف، پیام متنی را که توییت (Tweet) نامیده می‌شود، ارسال کنند. توییتر در کلمه به معنی جیک‌جیک‌کردن است اما این نام نیز کلمه‌ای ترکیبی است که درواقع ازدو واژه انگلیسی تشکیل شده است: حالت تکان ناگهانی jitter و کشش twitch که ترکیب قسمت اول کلمه دوم و قسمت دوم کلمه اول واژه Twitterتوییتر را شکل داده است.
هنگامی که بنیانگذاران توییترمعنای کلمه توییتر را در دیکشنری جست‌وجو کردند، دریافتند که نام دلخواه‌شان را یافته‌اند که بیانگر کارکرد این شبکه باشد. به گفته «جک دورسی» بنیانگذار اصلی توییتر، این کلمه، به‌تنهایی کامل و گویا بود. زیرا معنایی از «انفجار کوتاهی از اطلاعات بدون دنباله»، درست همانند جیک جیک پرندگان را درخود داشت.
wikipedia
ویکی معمولا به انواعی از تارنما‌ها گفته می‌شود که به تمام بازدیدکنندگانش (حتی گاه، بدون نیاز به نام‌نویسی در تارنما)، اجازه ویرایش، افزودن یا حذف نوشته‌ها را می‌دهد.
منشأ واژه «‌ویکی» که در نام این وبگاه به کار رفته، الهام گرفته از کلمه‌ای در زبان مردم‌ هاوایی است به معنی سریع که با بخش دوم از واژه encyclopedia ترکیب شده و درمجموع نام این بزرگ‌ترین دانشنامه آن‌لاین جهان را تشکیل داده‌اند.
 Samsung
سامسونگ شرکت کره‌ای واقع در سئول، پایتخت این کشوراست. درواقع نام سامسونگ، کلمه‌ای مرکب از دو واژه در زبان کره‌ای «هانجو»، یعنی واژه سام و سونگ است. سام به معنای عدد سه و سونگ، به معنای ستاره است. پس می‌توان کلمه‌ سامسونگ را به سه ستاره ترجمه کرد. بخش سام در این نماد کره‌ای بیانگر بزرگ و قدرتمند است که نشانگر برنامه‌های درازمدت این شرکت برای رشدی فزاینده و عظیم است. واژه «سونگ» نیز به معنی ابدی و جاودانه است.
Nokia
هنگامی که Fredrik Idestam مهندس فنلاندی و بنیانگذار شرکت نوکیا دومین شعبه از صنایع خود را در کناره رود «نوکیان ویرتا» ایجاد کرد، نام این رودخانه الهام‌بخش او شد که نام این شرکت را «Nokia AB» بگذارد که بعدها عنوان پرفروش‌ترین  تولیدکننده تلفن همراه شناخته شد.
Adobe
این شرکت که به‌خاطر نرم‌افزارهای قدرتمند گرافیکی‌اش شهرت دارد، هم مثل بسیاری از برندهای مشهور دنیا کارش را با سرمایه‌ای کوچک شروع کرد. جان وارناک مدیر این شرکت پس از قطع رابطه با شرکت زیراکس، کار خود را از گاراژ خانه‌اش واقع درلس التوس کالیفرنیا آغاز کرد که رودخانه‌ای به نام «ادوبی کریک» در پشت این خانه جریان داشت. لوگوی Adobe که به صورت حرف Aبزرگ انگلیسی است از سوی «ماروا وارناک» همسر گرافیست جان وارناک طراحی شده است.
Lenovo
در سال 1984 این شرکت تولید محصولات رایانه‌ای کارش را با نام «Legend» به معنی افسانه، آغاز کرد. این نام همچنان پابرجا بود تا سال 2002 که مدیرعامل شرکت «یانگ یوانکینک» تصمیم گرفت فعالیت این شرکت را درسطح جهانی توسعه دهد. در نتیجه برند Lenovo را از ترکیب Le ، بعلاوه novo به معنی new و جدید درزبان لاتین، ساخت و این نام از سال 2003 تاکنون با نشان تجاری خاص این شرکت در بازارهای جهانی شناخته شده است.
Cisco    
سیسکو معروف‌ترین شرکت سازنده قطعات و تجهیزات شبکه‌های رایانه‌ای و تولید سخت‌افزار‌های شبکه و تجهیزات مخابراتی است که دیگر خدمات و محصولات فناوری بالا را طراحی تولید و به فروش می‌رساند. این شرکت امروزه به یکی از ارائه دهندگان اصلی تلفن اینترنتی در سطح تجاری تبدیل شده‌است. 
از آن‌جا که ‌این شرکت که در سانفرانسیسکو کالیفرنیا متولد شده، بنابراین طراحان لوگوی سیسکو سعی کرده‌اند با توجه به هدف این شرکت که با سیگنال‌های دیجیتال سروکار دارد لوگوی مناسبی را با الهام از صفر و یک در سیگنال‌های دیجیتال استفاده کنند. درعین حال به سانفرانسیسکو نیز اشاره‌ای داشته باشد. نام یا برند «سیسکو»، مخفف سانفرانسیسکو است. با توجه به اظهارات «جان مرگریج»، مدیر پیشین شرکت، موسسان شرکت زمانی که داشتند به سمت «ساکرامنتو» رانندگی می‌کردند تا شرکت را به ثبت برسانند، با تصویر پل «گلدن گیت» در نور آفتاب مواجه می‌شوند. با توجه به جایگاه نمادین این پل در سانفرانسیسکو، نام «سیسکو» با توافق موسسان شرکت، انتخاب می‌شود.
Dell
شرکت DELL (دل) یکی از تولیدکنندگان شناخته شده در صنعت آی‌تی و تجهیزات مرتبط با آن پس از اپل است. این شرکت که امروزه عرضه‌کننده بهترین سرور، نت بوک و رایانه‌های رومیزی، چاپگر، اسکنر و تلفن‌های هوشمند و انواع دیگر لوازم رایانه‌ای هوشمند است، نام بنیانگذارش را بر خود دارد.این شرکت از سوی«مایکل دل» به سال 1984 و باعنوانDell Computer Corporation به ثبت رسید. درآن هنگام مایکل دل دانشجوی دانشگاه تگزاس در آستین بود اما اکنون از سال 2016 به‌عنوان دومین شرکت بزرگ تولید نوت بوک و بهترین لپ‌تاپ دنیا شناخته شده است.
شرکت دل در سال 2016 در رتبه دوم از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید نوت‌بوک دنیا، در فهرست Best Laptop Brands قرار گرفت و همچنین به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نوت‌بوک ویندوزی دنیا انتخاب شد.
Joomla
جوملا نام یک چهارچوب مدیریت محتوای آزاد و باز متنی (به انگلیسی: Open Source) است که مخصوص انتشار محتوای وب است. نام جوملا گرفته شده از واژه‌ای در زبان سواحیلی (مرکز آفریقا) است که به معنی «جملگی» یا «همگی» و همچنین «همگی باهم» است.
پیشینه ‌این سیستم به سال 2001 و نرم‌افزار مامبو برمی‌گردد که آن را گروه مایکرو در استرالیا ایجاد کرد. در سال‌های بعد در اثر اختلاف‌هایی که در تیم مامبو به وجود آمد، گروهی از افراد تیم دور هم جمع شدند و جوملا را جایگزین مامبو کردند.
قابلیت‌های جوملا شامل ایجاد فهرست خودکار، ارسال خبر از طریق قالب RSS، ارائه نسخه قابل چاپ، بخش‌های کوتاه خبری، تالار گفت‌وگو، نظرسنجی، تقویم، جست‌وجوی اینترنت و پشتیبانی از زبان‌های متعدد (از جمله فارسی) است.
Picasa
پیکاسا سایت ویرایش تصاویر شرکت محبوب گوگل، نامی است ترکیبی متشکل از Picasa مخفف pic یا تصویر و واژهcasa که در زبان اسپانیایی به معنای خانه است. این لوگو در نگاه اول شبیه به شاتر دوربین عکاسی است اما در مرکز آن نقطه مرکزی نشانی شبیه به خانه را شکل داده است. 
Asus
نام این شرکت الهام گرفته از نام یکی از قهرمانان اسطوره‌ای یونان باستان، به نام «پگاسوس» است. این نام درافسانه‌های یونانی نام اسب خدا و پسر پوزییدون است که قادر به پرواز بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: