کد خبر: ۱۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
پایان عصر تصیح اوراق و تدریس و امتحان درمدارس؛
در سال 2008 یک نرم‌افزار پیام‌رسان به نام Edmodo درفضای وب ارائه شد که خبر از آغاز تحولات گسترده در روش‌های آموزش سنتی و بهبود روند یادگیری می‌داد.
«ادمودو» به‌عنوان یک شبکه آموزشی جهانی اکنون بیش از 10سال است که توانسته با برقراری ارتباط دو طرفه و مناسب بین یاددهنده و یادگیرنده، چشم‌انداز آموزش و یادگیری را درسراسر جهان دگرگون کند. این دو گروه یعنی معلم و دانش‌آموز از همان ابتدای ورود به این شبکه اجتماعی از هم متمایز می‌شوند، چراکه در ابتدا باید یکی از دو گزینه: «من دانش‌آموز هستم» یا «من معلم هستم» را انتخاب کنید. همین ویژگی تعاملی «ادمودو» است که آن را مبدل به چیزی شبیه به یک شبکه اجتماعی، همانند فیس‌بوک کرده با این تفاوت که فقط جنبه آموزشی دارد و اعضای آن یا معلم هستند یا دانش‌آموز! 
بنابراین ادمودو درست شبیه به فیس‌بوک، در ابتدای ورود از کاربر می‌خواهد که روشن کند معلم هستید یا دانش‌آموز، آنگاه بسته به پاسخ شما گزینه‌های لازم را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.
بحث‌های درسی در خارج از ساعت درسی ارساال تکالیف، آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها بدون نیاز به حضور فیزیکی معلم، رتبه‌بندی عملکرد دانش‌آموزان یا همان کارنامه‌های مربوط به هر دانش‌آموز، به اشتراک‌گذاری فایل، عکس، فیلم و همچنین برگزاری آزمون یا مسابقات درسی و علمی با تعیین جایزه و پاداش‌های گوناگون از مزیت‌های این شبکه اجتماعی آموزشی است.
اما با گذشت 12سال از ساخت این شبکه آموزشی، امروزه با طیف وسیعی از انواع نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های مشابه مواجه‌ایم که هریک از آن‌ها به‌طور کاملا رایگان در اختیار دانش‌آموزان و معلمان درسراسر جهان قرار گرفته و مسیری را ایجاد کرده‌اند که چهره و چشم‌انداز سیستم آموزشی را در تمام سطوح از ابتدایی تا دانشگاه و شرکت در دوره‌های‌ علمی آموزشی، در سراسر جهان، به کلی از آنچه که تاکنون بوده، متفاوت می‌کنند.
برای بیشتر آموزگاران ایجاد نوعی تنوع درزندگی دانش‌آموزان یا دانشجویان نکته مهمی است اما برای بسیاری از آن‌ها به دلیل حجم کاری بالا و کمبود وقت، توجه به این نکته برای بهینه‌سازی عملکرد آموزشی خود و برآیند کاری دانش‌آموزان تقریبا فراموش می‌شود. برای این گروه از معلمان فناوری‌های نو امروزه نیروهای کمکی هستند که می‌توانند در این زمینه یاری‌دهندگان خوبی باشند.
در این‌جا به چند اپلیکیشن می‌پردازیم که برای بسیاری از معلمان می‌تواند ابزار قدرتمندی برای مدیریت کلاس‌ها باشد. این اپلیکیشن‌ها به آموزگاران کمک می‌کند تا روند رشد و وضعیت هر دانش‌آموز را ردیابی کنند و از فرایند رشد آن‌ها در مراحل مختلف آگاه باشند. علاوه بر این به معلمان برای برنامه‌ریزی و ایجاد فضاهای درسی جذاب و همچنین برای جلب توجه دانش‌آموزان برای حضور فعال در کلاس‌ها کمک موثری است.
بیشتر این اپلیکیشن‌ها یا نرم‌افزار‌های گوشی همراه به‌طور رایگان در دسترس هستند و هرچه نه همه ولی بیشتر آن‌ها برای گوشی‌های همراه با سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS قابلیت نصب دارند.
Class DOJO
این نرم‌افزار، برای معلمان وسیله‌ای بسیار کارآمد جهت به‌دست آوردن و گردآوری اطلاعات لازم درباره رفتار، خلق و خوی دانش‌آموزان است.
معلمان می‌توانند به کمک این اپلیکیشن اطلاعات گردآوری شده، در زمان واقعی با دیگر معلمان یا مدیران، مقامات مسئول یا والدین دانش‌آموزان به اشتراک بگذارند و از این طریق اطلاعات آن‌ها را به سرعت و سهولت درباره وضعیت دانش‌آموز در کلاس درس، شرایط رشد و یادگیری آن‌ها به روز کنند.
این نرم‌افزار گزینه‌های متعددی از انواع الگوهای رفتاری از پیش تعریف شده، درقالب چند بخش اصلی مثبت و منفی، دراختیار معلمان قرار می‌دهد. درحالی که هر معلم نیز می‌تواند گزینه‌های رفتاری جدیدی را به این فهرست اضافه کند.
هرگاه که معلم روی یکی از گزینه‌های مثبت یا منفی مربوط به رفتار یکی از دانش‌آموزان کلیک کند، کلیک روی 1+ به معنی افزودن یک امتیاز و 1- به معنی کاهش امتیاز از پروفایل یک دانش‌آموز است.
این نرم‌افزار همچنین متد ارتباطی امنی را برای معلمان فراهم می‌کند تا بتوانند به والدین هر دانش‌آموز، گزارش شفافی درمورد طرز رفتار یا پیشرفت درسی یا هرگونه اشکال یا اختلال درفرایند یادگیری فرزندشان ارائه دهند. این برنامه کاملا رایگان و در سیستم‌عامل اندروید و iOS قابل نصب است.
Google Classroom
این نرم‌افزار گوگلی برای هرکسی که دارای حساب برای اپلیکیشن آموزشی گوگل باشد، در دسترس است. نصب، راه‌اندازی و استفاده از این ابزار، همچنین افزودن شرکت‌کنندگان یا اعضا در فهرست هر معلم نیز بسیار آسان است. با استفاده از نرم‌افزارGoogle Classroom برای دریافت و کنترل تمرین‌های درسی درخانه، دیگر نیازی به حضور فیزیکی دانش‌آموزان درکلاس درس نیست بلکه دسترسی هر دانش‌آموز به گوشی همراهش کاملا کافی است.
علاوه بر این انجام تکالیف منزل به صورت غیرکاغذی نیز امکان‌پذیر بوده و معلمان می‌توانند در همان جا تکالیف دانش‌آموزان را که ارائه شده، ارزیابی کنند. 
دانش‌آموزان نیز نه‌تنها می‌توانند همه تکالیف درسی‌ خود را در هر محلی که هستند، انجام دهند همچنین می‌توانند با استفاده از این روش، تکالیف درسی خود را اولویت‌بندی و سازماندهی کنند. درحالی که تا قبل از ارائه تکالیف درسی خود به معلم همچنان از امکان تغییر برنامه‌های درسی خود نیز برخوردارند.
معلمان به هنگام نمره دادن یا ارزشیابی تکالیف درسی دانش‌آموزنیز این نرم‌افزار به معلمان امکان می‌دهد که نظرات، راهنمایی یا توضیحات لازم را نیز برای بهبود عملکرد دانش‌آموز، به او ارائه دهند.
با توجه به ماهیت این رسانه آموزشی، قابلیت به اشتراک‌گذاری تکالیف درسی دانش‌آموزان ز طریق لینک‌های گوناگون یا ساخت انواع ویدئو، عکس یا ضبط صوت ودیگر روش‌های مختلف، وجود دارد. نرم‌افزار Google Classroom برای معلمان و نیز مدارس کاملا آزاد و از طریق سایت گوگل در دسترس است. درعین حال نرم‌افزار آن نیز به‌طور جداگانه برای گوشی‌های اندروید و iOS وجود دارد.
Socrative
Socrative یک سیستم پاسخ سریع به دانش‌آموزان است. معلم می‌تواند یک آزمون یا مسابقه درسی و علمی را طراحی و سپس آن را برای دانش‌آموزان خود ارسال کند و دانش‌آموزان می‌توانند به کمک گوشی‌های همراه خود به سوالات طرح شده پاسخ دهند. ین نرم‌افزار قابلیت نمایش پاسخ دانش‌آموزان را در زمان واقعی برای معلم فراهم می‌کند و این امکان را می‌دهد که دریابد هر یک از دانش‌آموزان تا چه جد با مطالب درس ارتباط برقرار کرده و تاچه حد درک عمیقی از آن به‌دست آورده‌اند. درواقع معلم از این طریق می‌تواند دریابد که هر دانش‌آموز تا چه مفاهیم درسی مورد آزمون را درک کرده است.
دراین نرم‌افزار، قابلیت طراحی آزمون‌ها به صورت پرسش‌های چند گزینه‌ای از نوع سوالات سریع وجود دارد که به صورت درست یا غلط یا پاسخ‌های کوتاه و مانند آن می‌تواند به‌راحتی از طریق گوشی همراه به دست دانش‌آموزان برسد. این روش به معلمان کمک می‌کند درپایان هر کلاس درس، بازخوردی از نحوه عملکرد خود درکلاس درس و توضیحات درسی به دست بیاورند که به دانش‌آموزان می‌دهند. معلمان مدرسه همچنین می‌توانند این آزمون‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
نرم‌افزار socrative برنامه‌ای رایگان دردو فرم مجزاست که یکی از آن‌ها برای معلمان و دیگری برای دانش‌آموزان است. هردو نسخه از سوی چندین پلتفرم شامل اندروید، گوشی‌های ویندوز، آمازون، کروم و iOS پشتیبانی می‌شوند.
Plickers
اگر شما معلمی هستید در مدارسی که دانش‌آموزان گوشی همراه ندارند، بنابراین نرم‌افزار Plickers جایگزینی عالی برای شماست. این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از کد کارت‌هایی ویژه، بتوانید تکالیف درسی دانش‌آموزن خود را طراحی و نیز ارزیابی کنید. دراین نرم‌افزار نیازی نیست دانش‌آموزان هم گوشی همراه داشته باشند و فقط پیش نیاز آن، گوشی هوشمند یا تبلت معلم است.
این برنامه می‌تواند در طراحی آزمون‌های چند گزینه‌ای قبل از شروع کلاس درس به معلم کمک کند. در طول درس معلمان می‌توانند به کمک آزمون طراحی شده از دانش‌آموزان سوال کنند و روی برگه‌های پاسخنامه بنویسند. معلم می‌تواند از دانش‌آموزان بخواهد که برگه جواب سوالات را نزد خود نگه دارند. سپس معلم می‌تواند با کمک این نرم‌افزار و دوربین گوشی خود به سرعت همه برگه‌های پاسخنامه را اسکن کند. آنگاه به کمک این نرم‌افزار می توند جدولی فوری از پاسخنامه هر دانش‌آموز و نتیجه آزمون هریک از آن‌ها را به‌دست آورد.
اما این همه کارکرد این نرم‌افزار نیست. ازهمه تاثیرگذارتر آن است که معلم می‌تواند به کمک این اپلیکیشن جدولی به‌دست آورد که نشان می‌دهد کدام دانش‌آموز چه پاسخی داده یا هرپاسخ متعلق به کدام دانش‌آموز است. بنابراین معلم می‌تواند به آسانی دریابد که کدام دانش‌آموز موضوع درس آن روز را درک کرده یا نه. سپس پاسخ هر یک از دانش‌آموزان روی صفحه نمایش ارائه داده می‌شود . این نرم‌افزار نیز رایگان و برای پلتفرم‌های اندروید و iOS دردسترس است.
Moodle
Moodle یک برنامه متن باز یا منبع باز (open source) و اپلیکیشن تحت وب PHP است که عمدتا برای ارائه و برگزاری دوره‌های آموزشی آن‌لاین در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد و بنابراین برای هر معلم یا دانش‌آموزان در هر نقطه‌ای از جهان دردسترس است.
در این برنامه حالت‌های یادگیری مختلفی مانند هدایت از سوی مدرس، روش خودآموز و نیز روشی از ترکیب هردو یا کاملا آن‌لاین وجود دارد. نرم‌افزار مودل همچنین این امکان را می‌دهد که درصورت لزوم، مواد درسی مورد نیازرا برای انجام تکالیف درسی از وب سایت‌های دیگر فراهم کرد. در این نرم‌افزار معلمان می‌توانند از روش‌های رتبه‌بندی پیشرفته برای حفظ رتبه‌بندی دانش‌آموزان در امتحانات استفاده کنند. 
همچنین می‌توانند از نشانگر‌های مختلف برای ارزیابی تکالیف درسی بهره بگیرند. این نرم‌افزار نه فقط در مدارس که در سطح تدریس در دانشگاه‌ها و برای استادان درتدریس دوره‌های آن‌لاین نیز کاربرد دارد.
نرم‌افزار مودل هم اکنون دارای شرکایی در43 کشور جهان است وبرای سیستم عامل‌های اندروید و iOS نیز دردسترس است.
LearnBoost 
 LearnBoost ابزار موثر و آسان برای استفاده است که می‌تواند در مدیریت کلاس‌ها به معلمان کمک کند. صرف‌نظر از ویژگی‌های معمول آن در مدیریت کلاس‌های درس، مانند نگهداری رتبه‌بندی‌ها و ذخیره‌سازی گزارش پیشرفت دانش‌آموزان، LearnBoost به معلمان امکان می‌دهد که بتوانند به روش چند رسانه‌ای (به کمک عکس، متن و ویدئو) دروس را تهیه و ارائه کنند. این نرم‌افزار همچنین در زمینه حضور و غیاب دانش‌آموزان یا دانشجویان درکلاس درس نیز به معلم و استادان دانشگاه کمک می‌کند. این ابزار با ارائه فهرست اسامی دانش‌آموزان به صورت نمای سنتی یا نمودار بصری، یعنی نام همراه با تصویر دانش‌آموز، در اختیار معلمان قرار می‌گیرد. LearnBoost همچنین دارای گزینه‌ای است که حساب والدین و دانش‌آموز را به صورت دلخواه برای معلمان، فعال می‌کند. ادغام‌سازی یکپارچه LearnBoost با Google Apps سبب شده مدیریت کلاس‌های درس برای معلمان بیش از همیشه ساده و آسان شود. 
 نرم‌افزارهای Kathy Schrock’s Bloomin
«کیتی شروک» یک تکنولوژیست آموزشی است. درواقع او مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای آموزشی را براساس روش Bloom’s Taxonomy سازماندهی و طبقه‌بندی کرده است. 
Bloom's taxonomy یا رده‌بندی بلوم، رده‌بندی سه مرحله یاسه حوزه در یادگیری است که شامل حوزه «اندیشیدن» (شناختی)، «نگرش» (عاطفی)، «فعالیت‌های بدنی» (روانی- حرکتی) است.
طبقه‌بندی بلوم نیز مجموعه‌ای از سه مدل سلسله مراتبی یاد شده است که برای طبقه‌بندی اهداف یادگیری آموزشی در دو سطح پیچیدگی و دیگری آموزش اختصاصی استفاده می‌شود. فهرست یا طبقه‌بندی «بلوم» اهداف یادگیری در حوزه‌های شناختی، عاطفی و حسی را پوشش می‌دهد.
حال با درنظر گرفتن اهمیت رده‌بندی بلوم، این مجموعه به معلمان کمک می‌کند به گونه مناسب و موثرتری از این نرم‌افزارها استفاده کنند و هریک را بسته به اهداف گوناگون برای بهبود مهارت‌های مورد نیاز خود به کار بگیرند. این برنامه‌ها نیز همگی دسته‌بندی شده برای اندروید و گوگل قابل دسترس است.
eBackpack
این برنامه به معلمان امکان می‌دهد کلاس‌ها و روش‌های درسی قدیم را به قلمرو دیجیتال بیارود. به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تکلیف‌های درسی را با گروه خاص یا با کل اعضای کلاس می‌دهد. به علاوه ابزاری است که با آن معلم می‌تواند تکلیف‌های ارائه شده را حاشیه‌نویسی کند، نمره دهد و سپس نتیجه را به دانش‌آموزان باز گرداند. همچنین می‌تواند عکس‌های گوشی خود را به اشتراک بگذارد و در صورت لزوم، پاسخ‌هایی صوتی یا ویدئویی نیز برای دانش‌آموزان آپلود و ارسال کند. امکان انجام بحث‌های کلاسی و چت نیز از مزایای این برنامه است.
https://www.hongkiat.com/blog/classroom-management-tools/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: