کد خبر: ۱۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
پژوهشگران دانشگاه "میشیگان"، ابزاری به اندازه یک جعبه کفش ابداع کرده‌اند که می‌تواند یک بیماری کشنده ریوی را با سرعت و دقت بیشتر تشخیص دهد.
به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه میشیگان، پژوهشگران یک ابزار کوچک و قابل حمل برای بررسی تنفس ابداع کرده‌اند که به اندازه یک جعبه کفش است و می‌تواند "سندرم زجر تنفسی حاد"(ARDS) را با سرعت و دقت شناسایی کند.

سندرم زجر تنفسی حاد، یک حالت شدید از التهاب ریه است که معمولا بر اثر ابتلا به سینه‌ پهلو، گندخونی، ضربه و "آسپیراسیون ریوی"(Pulmonary aspiration) پیش می‌آید. این عارضه که موجب نشت مایعات بدن به درون ریه‌ها می‌شود و به بروز "کم‌اکسیژنی" یا "هیپوکسی" می‌انجامد، سطح بالایی از مرگ و میر را به همراه دارد و سالانه در آمریکا، 74 هزار نفر را از بین می‌برد.

پزشکان این روزها برای تشخیص سندرم زجر تنفسی حاد، از آزمایش‌هایی استفاده می‌کنند که به زمان زیادی نیاز دارند. پژوهشگران "دانشگاه میشیگان"(UMich) باور دارند که فناوری جدید آنها می‌تواند میزان نجات بیماران را افزایش و هزینه‌های مراقبت از بیماران را کاهش دهد.

این ابزار جدید که یک سیستم مبتنی بر "کروماتوگرافی گازی"(Gas chromatography) است، می‌تواند سندرم زجر تنفسی حاد را با 90 درصد دقت طی 30 دقیقه تشخیص دهد. سرعت بالا و مقرون به صرفه بودن این سیستم، به آن امکان می‌دهد که یک ابزار مناسب برای بررسی تنفس افراد باشد و به آزمایش و تنظیم درمان کمک کند. برای آزمایش این سیستم، 48 بیمار داوطلب شدند که 21 نفر از آنها به سندرم زجر تنفسی حاد مبتلا بودند.
"ژودونگ فان"(Xudong Fan)، استاد مهندسی پزشکی دانشگاه میشیگان گفت: پیشرفته‌ترین ابزار پیش‌بینی سندرم زجر تنفسی حاد، تنها می‌توانند تا 18 درصد پیش‌بینی درست داشته باشند اما ما در آزمایش‌ها دریافتیم که اگر این سیستم جدید، فردی را مبتلا به این مشکل تشخیص دهد، احتمال درست بودن آن بسیار بالا خواهد بود. ما می‌توانیم آغاز بیماری و بهبود آن را پیش از دیدن تغییر در تصاویر ایکس‌ری و آزمایش خون افراد تشخیص دهیم.

کسانی که از سندروم زجر تنفسی حاد نجات می‌یابند، به عملکرد ضعیف ریه دچار می‌شوند و انجام دادن فعالیت‌های روزمره، برای آنها دشوار خواهد بود. هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد؛ در نتیجه تشخیص آن در مراحل ابتدایی، می‌تواند به بهبود بیماران کمک کند.

ابزار دانشگاه میشیگان که نخستین نمونه در نوع خود است، می‌تواند با متصل کردن یک لوله به پورت یک دستگاه تصفیه مکانیکی، به تنفس راحت بیمار کمک کند. این ابزار، حدود 100 ترکیب آلی فرار را تحلیل می‌کند که برای تشخیص سندرم زجر تنفسی حاد مناسب هستند و با آغاز درمان، می‌تواند تاثیر آن را بر بیماری بررسی کند.
پزشکان برای بررسی سندرم زجر تنفسی حاد، معمولا تصویربرداری از قفسه سینه با اشعه ایکس و آزمایش خون را تجویز می‌کنند که نخستین مورد، هزینه بالایی را در پی دارد و دومین مورد نیز تهاجمی است. تحلیل با استفاده از هر دو روش نیز به ساعت‌های زیادی نیاز دارد و برای بررسی بهبود یا بدتر شدن شرایط نیز، آزمایش‌ها باید تکرار شوند.

"کوین وارد"(Kevin Ward)، استاد مهندسی پزشکی دانشگاه میشیگان گفت: تلاش ما برای بهبود این مشکل، به خاطر کمبود فناوری‌های لازم برای تشخیص سریع و به موقع بیماری و پیگیری روند پیشرفت درمان است. روش‌های کنونی معمولا خیلی دیر نسبت به درمان بیماری منجر می‌شوند و اطلاعات کافی را در مورد روند درمان در اختیار ما نمی‌گذارند.

وی افزود: این فناوری جدید می‌تواند هر دو مشکل را برطرف کند و فرصت‌های جدیدی برای درمان به موقع بیماری ارائه دهد.

فان و وارد باور دارند که ابزار آنها، نخستین نمونه فناوری است که می‌تواند سندرم زجر تنفسی حاد را بهتر و سریع‌تر شناسایی و پیگیری کند.

وارد اضافه کرد: شاید این فناوری بتواند به تشخیص بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله سینه‌پهلو، گندخونی، آسم و بیماری‌های مربوط به ریه یا التهاب خون نیز کمک کند.

این پژوهش، در مجله "Analytical and Bioanalytical Chemistry" به چاپ رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: