کد خبر: ۱۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
محققان موفق به ابداع روشی مبتنی بر یادگیری ماشینی شده‌اند که می‌تواند فیبریلاسیون دهلیزی را با دقت ۹۰ درصد در بیماران تشخیص دهد.
فیبریلاسیون دهلیزی (Atrial fibrillation) شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است که تحریک الکتریکی مسیر مشخصی را در قلب طی نمی‌کند. فیبریلاسیون دهلیزی هنگامی رخ می‌دهدکه در دهلیزها موج الکتریکی تحریک، جهت مشخصی نداشته باشد. یعنی سلولهای عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریک و در نتیجه منقبض می‌شوند. در نتیجه انقباض منظم دهلیز وجود ندارد پس دهلیزها نمی‌توانند خون را به صورت کامل به بطن‌ها پمپ کنند و نیز ضربان‌های بطن از دهلیز پیروی نکرده و بطن بدون نظم طبیعی و بدون پیروی و انتظار دهلیز، منقبض می‌شود. آریتمی قلبی به معنی غیرطبیعی بودن ریتم قلب است.

اکنون محققان روشی مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند این وضعیت خطرناک قلبی را تشخیص دهد. در این روش با استفاده از یک نوار قلبی با هدایت هوش مصنوعی، فیبریلاسیون دهلیزی با دقت ۹۰ درصد تشخیص داده می شود. این روش حتی زمانی که هیچ علائمی در بیماران مشخص نیست نیز کارایی دارد.

«پال فرایدمن» رییس بخش پزشکی قلب و عروق کلینیک مایو و نویسنده ارشد این مطالعه در یک بیانیه خبری گفت: زمانی که افراد به سکته مغزی مبتلا می‌شوند واقعا بایدبدانیم که آیا آنها در روزهای قبل از سکته مغزی فیبریلاسیون دهلیزی داشته‌اند یا خیر چرا که این موضوع درمان را هدایت می‌کند. تجویز داروهای رقیق کننده خون برای پیشگیری از بروز یک سکته مغزی دیگر، در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی واقعا موثر هستند اما استفاده از داروهای رقیق کننده خون برای افرادی که فیبریلاسیون دهلیزی ندارند، خطر خون‌ریزی را بدون فواید قابل توجهی افزایش می‌دهد. در بسیاری از موارد برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی بیمار باید تحت مانیتورینگ طولانی مدت قرار گیرد تا این وضعیت در زمان بروز تشخیص داده شود اما این روش هزینه‌بر است.

اکنون محققان برای ابداع یک راه حل موثرتر و کم هزینه‌تر هوش مصنوعی خود را با استفاده از ۴۵۰ هزار نوار قلبی از پایگاه داده دیجیتالی کلینیک مایو آموزش دادند. در پایان این هوش مصنوعی توانست تغییرات ساختاری کوچک را در قلب که نشانگر فیبریلاسیون دهلیزی هستند، تشخیص دهد.

فیبریلاسیون دهلیزی که شایع‌ترین شکل آریتمی قلب است زمانی بروز می‌کند که ضربان قلب بسیار سریع، بسیار کند و یا نامنظم باشد. بر اساس ارزیابی‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، میان ۲.۷ و ۶.۱ میلیون نفر در آمریکا به این وضعیت مبتلا هستند.

اکنون محققان امیدوارند که پزشکان بتوانند از این راه حل جدید با هدایت هوش مصنوعی به منظور تجویز درمان صحیح در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی استفاده کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: