کد خبر: ۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
معاون گردشگری خبر داد
معاون گردشگری کشور با اعلام اینکه سفرهای خارجی در نوروز 10 درصد کاهش داشته است گفت: پرواز به امارات در نوروز 18 درصد و به ترکیه 10 درصد کاهش داشت.
کاهش 10 درصدی سفر به ترکیه/آمار نامشخص از گردش مالی نوروز

«مرتضی رحمانی موحد» در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر که آخرین گزارش آمارهای نوروزی را اعلام می‌کرد، درباره آمار سفرهای خارجی و ورودی به کشور در تعطیلات نوروزی متذکر شد: من آماری که شنیده‌ام را اعلام می‌کنم، چون دستگاه مرتبط با این آمار پلیس مهاجرت است که در انتهای هر ماه این آمار را اعلام می‌کند؛ ما حتی برای جمع‌بندی آمار ورود و خروج گردشگران در سال 94 باید تا پایان فروردین 95 منتظر بمانیم.

او در ادامه با ارائه آمار سفرهای نوروزی اعلام کرد: در فاصله زمانی 28 اسفند 94 تا پایان 13 فروردین 1395، 62 میلیون نفر شب اقامت با 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته و 100 میلیون بازدید از مراکز تفریحی‌، تاریخی‌، زیارتی‌، و گردشگری ثبت شد.

به گفته او، امسال استان‌های خراسان جنوبی‌، کرمانشاه‌، کهکیلویه و بویراحمد‌ به باشگاه بیش از یک میلیون نفر شب اقامت اضافه شدند.

او همچنین درباره نظارت بر نرخ هتل‌ها گفت: برآورد این بود که نرخ اقامت در نوروز تغییر نداشته باشد، اگرچه افزایش 12 درصدی پیش از آغاز تعطیلات اعمال شد، با این حال خودِ هتل‌داران این نرخ را مدیریت کردند. حتی برخی شهرها مثل مشهد افزایش نرخ نداشتند.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر با یادآوری اینکه نظارت بر مراکز خدماتی گردشگری پیش از آغاز تعطیلات شروع شد افزود: از 35 هزار تماسی که با سامانه 09629 گرفته شد، 306 مورد به مراکز اقامتی مربوط بود که به تعطیلی و تعلیق فعالیت 55 واحد اقامتی منجر شد.

او همچنین درباره اثر تاریخی که بیشترین آمار بازدید را در تعطیلات نوروزی داشته است بیان کرد: این آمار هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

رحمانی موحد درباره ساماندهی سرویس‌های بهداشتی از طریق ستاد هماهنگی خدمات سفر ،با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین معضلات سفر به شمار می‌آید‌، اظهار کرد: این ستاد در دو سالی که شکل گرفته و سه نوروز را تجربه کرده، براساس بودجه دستگاه‌های عضو عمل کرده است. درخواست داده‌ایم و پیگیری ستاد بودجه مستقلی داشته باشد تا به اقدامات این چنینی دست یابد.

«داود کشاورزیان»، رئیس سازمان راه‌داری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به عنوان عضوی از این ستاد در تکمیل این توضیحات گفت: در ستاد تصمیم گیری درباره سرویس بهداشتی شده بود، اما کاری انجام نشده است که آن هم به پراکندگی صدور مجوز مربوط است؛ این واحدها زیر بلیت دستگاه خاصی نیستند.

وی سپس از رحمانی موحد درخواست کرد در جلسه بعدی ستاد هماهنگی خدمات سفر از معاونان عمرانی استانداری‌ها دعوت کند تا در این زمینه اقدامی صورت گیرد.

در این نشست خبری پرسش‌هایی در باره گردش مالی سفرهای داخلی در نوروز و همچنین آمار مسافران مقاصد زیارتی پرسیده شد که معاون گردشگری بدون آنکه پاسخ دقیقی بدهد گفت: جزو آرزوهایمان است که بعد از یک دوره پرحجم سفر، تاثیرات مالی را برآورد کنیم؛ ولی به شکل متمرکز چنین چیزی وجود ندارد.

او همچنین درباره انتخاب شش شهر برتر مدیریت خدمات شهری در نوروز گفت: استان‌ها براساس هفت شاخص احصاء شده در حال جمع‌بندی هستند.

رحمانی موحد در این نشست که با حضور نمایندگان سازمان راه‌داری و حمل و نقل جاده‌ای‌، جمعیت هلال احمر و سازمان امداد و نجات‌، وزارت آموزش و پرورش‌، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر‌، اورژانس‌، پلیس راهور ناجا و سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد‌، با اشاره به حادثه سقوط بالگرد امداد در شیراز و سوانحی که برای‌ راهداران گیلان و نیروی انتظامی در خراسان شمالی رخ داد‌، به خانوادگان بازماندگانشان تسلیت گفت و برای آنها صبر مسالت کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: