کد خبر: ۱۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از برنامه ریزی برای انتشار کتاب آموزشی آشنایی با ادبیات و گویش های محلی هر منطقه خبر داد.
به گزارش روز شنبه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش، حجت الاسلام و المسلمین «علی ذوعلم» در گفت و گویی درپاسخ به این سوال که  باتوجه به تنوع قومیتی، مذهبی، جغرافیایی و سبک زندگی مردم نقاط مختلف ایران آیا این ویژگی‌های جغرافیایی و سبک زندگی در برنامه‌ریزی و کتاب‌های درسی در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: در کتاب‌های درسی اهمیت به جامعیت ملی وجود دارد. دقت می‌کنیم که مثال‌ها و تصاویری که در کتاب‌ها می‌آید، همه‌جانبه باشد و کل فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و مذاهب را دربرگیرد.

وی افزود: در مساله در نظر گرفتن نیاز آنها، اسناد تحولی به ما می‌گوید که باید بین 20 تا 30 درصد محتوای کتاب درسی در قالب برنامه‌های مدرسه‌ای منطقه‌ای و استانی طراحی و تعریف شود. برای رسیدن به این هدف باید استان‌ها از نظر ساختاری توانمند شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این بازآرایی تشکیلاتی در این سازمان شرایط را در بیشتر شدن مشارکت آن‌ها فراهم می‌کند البته طرح بومی نیز کمک زیادی در این زمینه به ما کرده است. اینکه شما هشت درصد از زمان رسمی آموزش را به نیازهای مدرسه اختصاص می‌دهید اگر خوب طراحی و اجرا شود، دو ساعت برنامه درسی در هفته برای رسیدن به این مهم کم نیست.

ذوعلم درباره آموزش گویش ها خاطرنشان کرد: معمولا اقوام گویش‌های خود را بلدند و نیاز به آموزش ندارند.

وی در خصوص اهمیت یادگیری زبان فارسی در مدارس اظهارداشت: برای آموزش گویش و زبان‌های محلی این ایده مطرح است که به صورت اختیاری کتابی درباره آشنایی با ادبیات و گویش محلی هر منطقه گذاشته شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این سازمان حدود 10 سال پیش ایده‌ای مطرح کرد که کتاب جغرافیا در هر استان به کتاب استان‌شناسی تبدیل شود یعنی دانش‌آموزان با همه جنبه‌ها و ابعاد و حتی پیشینه ادبی استان خود آشنا شوند.

ذوعلم تصریح کرد: این طرح اجرا شد و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش در حال حاضر تا به این حد پیش رفته است اما باید بیشتر بر روی این مساله کار شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: