کد خبر: ۱۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
چهاردهم امرداد هفتاد و هشتمین زادروز زنده‌یاد «اسدالله ملک» آهنگساز و نوازنده چیره دست ویولن کشور است.
 ملک در میان نوازندگان ویولن جزو «شیرین نوازان» این ساز محسوب می‌شود و بیشتر پیرو شاپور نیاکان بود و آثار این هنرمند فقید را با زیبایی خاصی می نواخت. شیرین نوازان ویولن کسانی هستند که به جای پرداختن به تکنیک‌های خشک و بی‌روح، ویژگی‌های خاصی را در نوازندگی این ساز لحاظ می کردند که زیبایی و شیرینی خاصی در نوازندگی شان ایجاد می شد و حتی آنانی که موسیقی ایرانی را دوست  نداشتند از شیوه نوازندگی آنان لذت می بردند.
از میان شیرین نوازان ویولن ایرانی می توان به رضا محجوبی، حسین یاحقی، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، شاپور نیاکان، اسدالله ملک، سیاوش زندگانی، بهرام حسن زاده، مجتبی میرزاده، شهرام فسازاده و.... اشاره کرد.
ملک در کنار تکنوازی ویولن به آهنگسازی نیز روی آورد و نخستین آهنگش به نام "حکایت دل" در مایه اصفهان با شعری از ترانه سرای نامدار بیژن ترقی اجرا و از طریق رادیو پخش شد.

تولد و آغاز فعالیت موسیقایی
روانشاد اسدالله ملک درچهاردهم مرداد ماه ۱۳۲۰خورشیدی در دروازه دولت تهران  دیده به جهان گشود و از آنجاییکه کودکی باهوش و با قریحه بود، از همان اوان طفولیت دلبسته موسیقی شده با ویولنی که در منزل داشتند پیش خود تمرین می کرد. پس از چندی که آشنایی نسبی با این ساز پیدا کرد به محضر ابوالحسن صبا  رفت و مدتی طولانی در نزد این استاد به اندوخته های هنری پرداخت.
 وی سپس با دستی پر به هنرستان موسیقی ملی رفت و ضمن تعلیم گرفتن از استادانی چون روح الله خالقی ، علی محمد خادم میثاق و غیره در ارکستر انجمن موسیقی ملی به رهبری خالقی به نوازندگی اشتغال یافت.
 ملک پس از اخذ دیپلم از این هنرستان، برای ادامه تحصیل در رشتۀ موسیقی در دانشکدۀ هنرهای زیبا نام نویسی کرد و موفق به دریافت لیسانس موسیقی شد. وی پس از فوت استاد صبا، به عنوان مدرس مدت سه سال در هنرستان موسیقی ملی به تدریس پرداخت و کلاس آن شادروان را اداره کرد.

ملک از آن پس در مجامع موسیقی و محافل هنری به شهرت فراوانی دست یافت و برخی از خوانندگان رادیو آهنگ هایش را اجرا کردند. سپس به همراهی ارکسترهای مختلف، به برنامۀ گلها راه یافت و در این برنامه با خوانندگان گوناگونی از قبیل حسین قوامی ، محمود محمودی خوانساری ، اکبرگلپایگانی  ، محمدرضا شجریان ، ایرج ، کوروس سرهنگ زاده و غیره همکاری کرد.

مجموعه گلها متشکل از چندین عنوان از قبیل "یک شاخه گل"، "برگ سبز"، "گلهای صحرایی" و "گلهای رنگارنگ" از فاخرترین برنامه‌های موسیقایی بود که توسط داوود پیرنیا بنیان گذاشته شد. هنرمندانی که در برنامه های فوق شرکت داشتند چه به لحاظ جایگاه موسیقایی و چه منش و رفتار اجتماعی بالاتر از سایر همکاران خود بودند که استاد اسدالله ملک از آن جمله بود.

او همچنین ضرب شناسی(آشنایی با ریتم) را نزد حسین تهرانی نوازنده شهیر تنبک، آموخت و بعدها با این استادفقید برنامه های متعددی در رادیو و تلویزیون اجرا کرد که این آثار در نزد هنر دوستان این مرز و بوم موجود است.
شرکت در برنامۀ تکنوازان از جمله فعالیت های این هنرمند بود که در آن با نوازندگانی از قبیل احمد عبادی ، رضا ورزنده ، جلیل شهناز ، فرهنگ شریف ، لطف الله مجد، منصور صارمی ،فضل الله توکل ،مجید نجاهی،  جهانگیر ملک و... همکاری داشت.
ملک مدتی نیز با همکاری آقای منوچهر جهانبگلو، برنامه ای به نام "نوایی از موسیقی ملی" را تنظیم کرد که به اعتقاد برخی از صاحبنظران بعد از گلها یکی از برنامه های خوب و موفق رادیویی موسیقی ملی بود.
 استاد اسدالله ملک در بهمن ماه  ۱۳۸۰ خورشیدی در۶۰ سالگی بر اثر تومور مغزی در گذشت و درقطعۀ هنرمندان بهشت زهرا تدفین شد.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: