کد خبر: ۱۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی موفق به ساخت دستگاه دریافت بلیت مترو با انجام حرکات ورزشی شدند.
حمیدرضا جمشیدی‌مقدم، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طراح دستگاه اظهار کرد: این شرکت حدود ۷ سال قبل تأسیس شد و اکنون حدود سه سال است که توسط یک تیم ۱۰ نفره بسیار جوان فعالیت جدی خود را  در پارک علم و فناوری خراسان آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به ساخت دستگاه دریافت بلیت مترو با انجام حرکات ورزشی، ادامه داد: ایده اولیه ساخت این دستگاه به سال ۹۶ برمی‌گردد. در واقع طرح ساخت این دستگاه از دستگاهی مشابه در کشور روسیه گرفته شده که شهروندان با استفاده از آن می‌توانند با انجام یک حرکت ورزشی بلیت مترو دریافت کنند.

جمشیدی‌مقدم تصریح کرد: بعد از مشاهده این دستگاه بر روی آن کار کرده و به تکنولوژی آن دست پیدا کردیم. دستگاه ساخته شده در ایران بسیار پیشرفته‌تر از نمونه خارجی آن است. در حالی که در نمونه خارجی دستگاه تنها توان شناسایی یک حرکت ورزشی را دارد، در نمونه ایرانی آن ۶ حرکت ورزشی ثبت و تشیخص داده می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در این دستگاه حرکات به گونه‌ای طراحی شده است که آسیبی به بدن نزند و شامل حرکاتی چون نرمش‌های صبحگاهی است. همچنین این دستگاه خاصیت پنل مدیریتی آنلاین داشته و اطلاعات را به صورت برخط به کارفرما ارسال می‌کند. علاوه بر این قابلیت تغییر به منظور استفاده در کمپین‌های مختلف در این دستگاه وجود دارد، برای نمونه می‌توان آن را در مجتمع‌های تجاری نصب و با انجام حرکات ورزشی به مشتریان کد تخفیف ارائه داد.  

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: هدف از ساخت این دستگاه تلنگری برای مبارزه با کم تحرکی‌ است و قرار نیست با این دستگاه همه مردم وزشکار شوند یا بدن ورزیده‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: کار با این دستگاه فقط ۹۰ ثانیه زمان می‌برد و فرد به ازای ورزشی که انجام می‌دهد یک بلیت تک‌سفره مترو هدیه می‌گیرد.

جمشیدی‌مقدم با اشاره به ظرفیت تولیدی این دستگاه، گفت: توان آن را داریم که بعد از سفارش، دستگاه را در عرض یک هفته به مشتری تحویل دهیم.

وی با اشاره به همکاری با شهرداری مشهد به منظور استفاده از این دستگاه در ایستگاه‌های مترو، یادآور شد: اولین بار این دستگاه در نمایشگاه شهر هوشمند ارائه شد و  مورد توجه شهردار مشهد قرار گرفت و با تأیید وی قرارداد خرید تنها یک دستگاه منعقد شد که چند وقتی است در ایستگاه فلسطین خط اول قطار شهری مشهد نصب شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: برای نصب این دستگاه مذاکره‌ای طولانی با شهرداری انجام دادیم و به واسطه این پروژه متوجه شدیم که شهر مشهد ملاحظات خاص خود را دارد و کارکردن در این شهر راحت نیست و باید در قالب چار‎چوپ‌ها قرار داشته باشیم. با این وجود به واسطه حضور مدیران جوان و با انگیزه توانستیم این دستگاه را در این شهر نصب کنیم و امیدواریم بتوانیم آن را گسترش دهیم. 

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های این شرکت، بیان کرد: ما محصولات دیگری نیز داریم. مانند نرم‌افزار موبایل به نام «فیت‌اپ» که برگزیده جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت است و بر اساس آن سلامت تناسب اندام آموزش داده می‌شود و هم‌اکنون حدود ۴۰ هزار کاربر فعال در مارکت‌های اندرویدی و آی.‌او.‌اس عضو هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه نمایشگرهای تعاملی و تجهیزات تعاملی نیز فعالیت داریم که یک نمونه آن در بوستان موضوعی دانش مشهد نصب شده است که مخاطب آن‌ها دانش‌آموزان هستند و بر اساس آن دانش‌آموزان مفاهیم مختلفی را می‌آموزند.

وی اضافه کرد: بر این اساس توانسته‌ایم در طول این دوره کوتاه محصولات مختلفی را وارد بازار کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: