کد خبر: ۱۶۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست معاونان، مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های مناطق ۲ و ۴ کشور، ضمن اشاره به سرزندگی و پویایی حوزه فرهنگ و سر برآوردن مسائل جدید در این حوزه، تأکید کرد: یکی از ماموریت‌های حوزه فرهنگی این است که این رویش‌های تازه و پویایی را حفظ کند.
 غلامرضا غفاری در نشست معاونان، مدیران و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مناطق ۲ و ۴ کشور که با حضور کوروش نوذری سرپرست دانشگاه مازندران، معاونان و مدیران ستادی در سالن کنفرانس سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه بخش مهمی از رونق در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی به حوزه فرهنگی برمی‌گردد، گفت: فلسفه تشکیل چنین نشست‌هایی، تعامل فکری در باب مسائل و موضوعاتی است که هم تجربه شده‌ و هم در پیش روی ما موجود است. تعاملات ما باید با نگاه منطقه‌ای به این مسائل بپردازد و روی آنها قدری تامل داشته باشند.

وی افزود: امروز همه اذعان داریم که حوزه فرهنگ، حوزه بسیار مهمی است. اگر نهاد دانشگاه را در نظر بگیریم، چیزی را نمی‌توانید پیدا کنید که فرهنگی نباشد. این‌ها موضوعاتی هستند که عرصه فرهنگی بنا بر ذات خود با آن مواجه و با آن زنده است. حوزه فرهنگ حوزه پرموضوع و پرمسأله‌ای است، زیرا بخش مهمی از حیات اجتماعی هر نهادی را درگیر خود می‌سازد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر این نکته که این حوزه به دلیل سرزندگی به گونه‌ای نیست که بتوان پایانی برای آن متصور شد و ما نمی‌توانیم بگوییم مسائل تمام شده است، ادامه داد: حوزه فرهنگی و اجتماعی به دلیل ماهیت سرزندگی و پویایی آن، در گروی سر برآوردن موضوعات و مسائل تازه است. یکی از ماموریت‌های حوزه فرهنگی این است که این رویش‌های تازه و پویایی را حفظ کند. ما باید از استعدادهای جوان و خلاق بهره ببریم تا موضوعات متنوع‌تر و مخاطبان جدیدی نیز پیدا کنیم، زیرا اگر ما مجموعه متنوع‌تری داشته باشیم، طبعاً فشارها کمتر خواهد بود و هزینه‌ها نیز کمتر می‌شود.

غفاری در ادامه به آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: در آغاز سال تحصیلی، سه مسأله را باید در نظر داشته باشیم. در حوزه فرهنگی، مسائل و موضوعات تمام‌شدنی نیستند و مسائل گوناگونی سر بر می‌آوردند و عرصه‌ها و حوزه‌های دیگر را نیز به کار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین بحث‌ها، مسأله حجاب و عفاف است که یک نگاه و اهتمام جدی را می‌طلبد. ما در این حوزه دو بحث داریم. بحثی که عینیت دارد، رعایت پوشش در چارچوب ضوابط و آیین‌نامه‌ها است و بخش دوم که بخش مهم‌تری است، بحث باورپذیری است که نسبت به این موضوع باید وجود داشته باشد و اگر ما در بخش دوم بتوانیم نگاهی که وجود دارد را درونی کنیم، قطعاً مسائل کمتری خواهیم داشت.

وی یادآور شد: بحث حجاب، بحث دیرینه‌ای است که فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و امنیتی است. این موضوع نمادی است که مستعد ایجاد انسجام و سازگاری است و در عین‌حال می‌تواند زمینه تقابل را ایجاد کند و تمام تلاش مجموعه‌ها باید این باشد که کار به تقابل نرسد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان سخنان خود به موضوع انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: در این سال، تلاطم و فعالیت‌های بیشتری هم از داخل و هم از بیرون دانشگاه داریم و باید در این زمینه نشست‌هایی داشته باشیم و از مشورت‌ها بهره ببریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: