کد خبر: ۱۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
رییس پژوهشگاه فضایی ایران از آمادگی این پژوهشگاه برای آزادسازی داده‌های فضایی در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: در حال حاضر از داده‌های ماهواره‌ای به دست آمده در این پژوهشگاه در حوزه‌های تعیین خسارات اراضی کشاورزی ناشی از سیل و تغییر کاربری آنها استفاده می‌شود.
دکتر سعید صمیمی با اشاره به آمادگی پژوهشگاه فضایی در زمینه ارائه داده‌های فضاپایه به بخش‌های مختلف کشور، افزود: ما به متولیان حوزه‌های مختلف این آمادگی را اعلام کردیم و منتظریم که مسؤولان پا پیش بگذارند تا از این داده‌ها در حوزه‌های مرتبط بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به کاربردی شدن این داده‌ها در زمینه تعیین خسارت وارد شده به مزارع کشاورزی، اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه داده‌های فضا پایه در پژوهشگاه فضایی به منظور تعیین خسارت وارد شده به مزارع کشاورزی، همکاری‌های نزدیکی با وزارت جهاد کشاورزی داریم. بر این اساس در استان‌های سیل زده با هماهنگی مدیران استانی، تعیین خسارت با استفاده از نقشه‌های فضایی تهیه شده در این پژوهشگاه در حال انجام است.

صمیمی، پایش‌ محصولات راهبردی کشاورزی مانند "گندم"، "برنج"، "جو" و "کلزا" را از دیگر اقدامات این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن در زمینه آمایش سرزمینی که یکی از موضوعات کلیدی کشور است و همچنین تغییر کاربری اراضی کشاورزی همکاری‌هایی با سازمان برنامه و بودجه داریم.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران راه‌اندازی کارخانه نوآوری را از دیگر اقدامات این پژوهشگاه در زمینه توسعه کسب و کارهای فضا پایه ذکر کرد و یادآور شد: کارخانه نوآوری محلی است که فضای فعالیت در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد و بر این اساس پژوهشگاه فضایی ایران به منظور تکمیل فعالیت‌های خود در توسعه فناوری‌های بومی فضایی، تمرکز ویژه‌ای بر روی کسب‌وکارهای فضا پایه داشته و تاکنون خدمات بسیار خوبی به دستگاه‌های کشور نظیر وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان و برنامه بودجه ارائه کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تصمیم داریم در منطقه نوآوری دانشگاه شریف ساختمانی را برای استقرار استارتاپ‌های فارغ‌التحصیل و آماده ورود به بازار، تخصیص دهیم. این مکان و شرکت‌های مستقر در آن در کنار تجربیات ارزشمندی که متخصصان پژوهشگاه در حوزه‌هایی مانند آشنایی با بازار دارند، مجموعه‌ای کاملی را در اختیار بخش‌های فضایی کشور قرار خواهد داد تا بتوانیم با توسعه خدمات فضاپایه، زمینه را برای اثرگذاری فعالیت‌های فضایی در رشد اقتصادی کشور فراهم کنیم.

صمیمی با تاکید بر اینکه برای این کارخانه نوآوری ساختمانی مجهز که تحت تملک پژوهشگاه فضایی کشور است، اختصاص داده شده است، خاطر نشان کرد: این کارخانه نقش "هاب" مرکزی را خواهد داشت و امیدواریم در توسعه کسب و کارهای فضاپایه کمک کند.

رییس پژوهشگاه فضایی با بیان اینکه این پژوهشگاه در مراکز استان‌ها پژوهشکده‌هایی دارد، اضافه کرد: یکی از آنها در استان اصفهان مستقر است و می‌تواند فضای مناسبی را برای تاسیس کارخانه نوآوری و فضاهای کاری اشتراکی برای استارتاپ‌ها فراهم کند.

وی تاکید کرد: پژوهشگاه فضایی در کنار استارتاپ‌ها حضور دارد و می‌تواند خدماتی نظیر آموزش و مشاوره ارائه کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: