کد خبر: ۱۶۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری کاری ماندگار در منابع‌طبیعی است که کارکرد و اثربخشی آن هم برای سال‌های ترسالی و هم سال‌های خشکسالی است.
در دیدار استاندار سمنان و رئیس سازمان جنگل‌ها، علینقی حیدریان مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان نیز با گزارشی از وضعیت منابع‌طبیعی استان به عملکرد آبخیزداری در سال ۹۷ و ۹۸ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری سرمایه‌گذاری شده و این طرح‌ها از پیشرفت فیزیکی صد در صدی برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ تمام قراردادها با پیمانکاران منعقد و مراحل اجرایی کار آغاز شده است، افزود: بخشی از اقدامات در هفته دولت و مابقی در دهه فجر افتتاح می‌شود و امسال برای اقدامات آبخیزداری در سمنان  ۶۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و ۲۰ میلیارد تومان از محل استانداری اختصاص داده شده است.

تاکید بر گسترش فضای سبز سمنان

استاندار استان سمنان نیز اظهار کرد: سطح پوشش گیاهی استان با توجه به گستردگی آن بسیار پایین دانست و نیازمند توسعه و گسترش فضای سبز است.

علیرضا آشناگر افزود: استان سمنان ۳۵۰ هزار هکتار جنگل دارد که این رقم با توجه به پهناوری استان، ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد استان سمنان کویری و بیابانی است، ادامه داد: کویرها و بیابان‌ها نیز دارای جاذبه‌های گردشگری هستند که باید از این ظرفیت بهره‌برداری‌ لازم انجام شود.

آشناگر موقعیت جغرافیایی استان سمنان را به دلیل همجواری با ۹ استان تهران، اصفهان، قم، یزد، گرگان، مازندران و خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی بسیار مهم و اساسی خواند و خواستار جلوگیری از توسعه و گسترش بیابان‌ها در استان سمنان شد.

استاندار سمنان گفت: گسترش اراضی بیابانی و هجوم شن‌های روان و گرد و غبار می‌تواند علاوه بر سمنان بر کلانشهر تهران و دیگر استان‌ها تاثیرگذار باشد.

وی در بخش دیگری به  بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی استان اشاره کرد و افزود: از بیش از ۷۰ درصد منابع آبی استان برداشت می‌شود و این امر اهمیت آبخیزداری را دو چندان می‌کند.

نماینده دولت در استان سمنان کاهش خسارات سیل، جلوگیری از رسوب و کاهش فرسایش خاک را از کارکردهای مهم آبخیزداری و آبخوانداری برشمرد و از رئیس سازمان جنگل‌ها خواست اعتبارات بیشتری از صندوق توسعه به بخش آبخیزداری استان سمنان اختصاص دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: