کد خبر: ۱۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مراکز علمی معتبر برزیل در راستای توسعه و گسترش فعالیت‌های علمی و تخصصی همکاری‌های مشترکی را انجام داده‌اند.
در این راستا با اتخاذ سیاست‌های حمایتی پایه‌های ایجاد همکاری مشترک تحقیقاتی و فنی میان دو کشور در مرزهای دانش، فناوری و همچنین تبادل و توسعه خدمات و ابزارهای شناختی با اجرای پروژه‌هایی توسط محققان و متخصصان پی‌ریزی شد.

ستاد توسعه علوم شناختی برای پیشبرد اهداف بین‌المللی خود  بسط همکاری به منظور تبادل دانشجو و استاد، توسعه همکاری‌های پژوهشی در زمینه‌های آموزشی، غنا بخشیدن به مشارکت میان مراکز دانشگاهی، حمایت از برپایی کنفرانس‌ها، گردهمایی و کارگاه‌های علمی و گسترش آموزش به پژوهشگران را با هدف برقراری پیوندهای مستحکم همکاری متقابل میان ایران و برزیل در دستور کار قرار داد و برای تقویت همکاری‌های علمی و جلب محققان و متخصصان در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، میز همکاری مشترک میان دو کشور ایجاد شد.

هیات های علمی دو کشور در سه سال اخیر در مذاکرات و دیدارهای متقابل، گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها میان مراکز دانشگاهی و علمی در بخش‌های علوم شناختی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور در راستای ایجاد پیوندهای پایدار علمی دو جانبه و به سود منافع مشترک را در جهت تحکیم و تقویت همکاری‌ها و تبادل اطلاعات میان ایران و برزیل عنوان کردند.

با شکل‌گیری "میز همکاری‌های علمی و تحقیقاتی" میان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری و نیز دو مرکز علمی معتبر برزیل، شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در حوزه‌های دانش علوم شناختی و اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، ایجاد همکاری مشترک بین تیم‌های علمی ایران و برزیل در زمینه‌های مورد علاقه طرفین در مرزهای دانش و تکنولوژی و توسعه خدمات و ابزارهای شناختی بین دو کشور آغاز شد.

برگزاری هفت دوره فراخوان جهت پذیرش طرح‌های پژوهشی در زمینه‌های علوم شناختی حاصل ارتباط و تماس کارشناسان ارشد ستاد علوم شناختی و دو مرکز معتبر علمی برزیل برای ایجاد یک فضای مستحکم همکاری متقابل میان دو کشور در سال‌های اخیر است. 

توسعه ابزارهای تهاجمی و غیر تهاجمی ارتباط با مغز ، آموزش و مطالعات شناختی مغز و نیز شناخت اجتماعی، نقشه‌برداری مغز، خدمات و ابزارهای ارزیابی و توانبخشی از زمینه‌های همکاری مشترک در فراخوان طرح‌ها را به خود اختصاص داده است.

ستاد توسعه علوم شناختی و بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو و سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل برای تقویت همکاری‌های علمی و در راستای اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی به همراه مبادله استاد و دانشجو در زمینه مطالعات مغز و شناخت، دو تفاهم‌نامه امضا و مبادله کردند.

رشد فزاینده علم و دانش در ایران و توانمندی‌های علمی کشورمان از یک سو و برخورداری برزیل از امکانات و پتانسیل بسیار ، دو کشور را در مسیر تقویت همکاری‌های متقابل علمی بویژه در حوزه‌های توسعه علوم و فناوری‌های شناختی سوق داده و گسترش همکاری‌های پایدار علمی میان دو کشور را رقم زده است.

بر اساس گزارشات و آمارهای علمی انتشار یافته در مجلات و منابع معتبر جهانی، پیشرفت دانش علوم شناختی در ایران در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده و کشورمان در زمینه هوش مصنوعی رتبه شانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده و همچنین در حوزه علوم شناختی در سطح دوم کشورهای منطقه قرار دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی ستاد علوم شناختی، حوزه علوم شناختی دانشی نوپا اما پر اهمیت در دنیا است. از این رو ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه فعالیت‌های این حوزه اقدام به گسترش همکاری با مراکز بین‌المللی کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: