کد خبر: ۱۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که متاسفانه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در کشور کاهش نمی‌یابد، گفت: طبق نظر کارشناسان نشست زمین با برداشت و مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد و طبق پایش اداره کل آب منطقه‌ای استان، گزارش‌هایی از فرو نشست زمین در دشت‌های مختلف استان از جمله دشت سراب، شبستر ارائه شده است.
 داور نامدار در نشست خبری، با بیان این‌که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سه حوزه‌ی توسعه جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری فعالیت می‌کند، اظهار کرد: فعالیت‌های فنِی، بیولوژیکی و مکانیکی در حوزه‌ی آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش خاک، هدر رفت آب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و تقویت پوشش گیاهی انجام می‌شوند، بخشی از نزولات آسمانی به طور طبیعی جذب سفره‌های زیرزمینی و برخی نیز تبدیل به سیل می‌شوند که با انجام اقدامات آبخیزداری می‌توان سفره‌های زیرزمینی را تقویت کرد. 

وی با بیان این‌که در کشور 13 میلیون مترمکعب آب بیش‌تر از میزان تغذیه‌ی سفره‌ها از سفره‌های زیرزمینی، برداشت می‌شود، گفت: می‌توان بخشی از اضافه برداشت را از طریق عملیات آبخیزداری جبران کرد، متاسفانه کشور ما در مسیر کم آبی قرار گرفته است، طی چند سال اخیر با خشکسالی و تغییر اقلیم مواجه هستیم؛ به همین دلیل انجام عملیات آبخیزداری بسیار با اهمیت است.    

نامدار یادآور شد: سال گذشته 32 پروژه‌ی آبخیزداری اعم از مکانیکی و بیولوژیکی در 17 زیرحوضه و 14 شهرستان اجرایی شد، عملیات بیولوژیکی در حوزه تقویت جنگل، ساخت 100 مورد آبشخوار فلزی، بذرپاشی مراتع، عملیات بیولوژیکی درحوضه‌ی سد ستارخان، توسعه‌ی جنگل و پوشش گیاهی در منطقه‌ی ارسباران به مساحت 88 هکتار و غیره از جمله اقدامات انجام شده در حوزه‌ی آبخیزداری بوده است.  

وی ادامه داد: هزینه‌ی واحد برای استحصال آب در عملیات آبخیزداری به مراتب ارزان‌تر از عملیات سدسازی است.

وی با اشاره به ترویج فرهنگ استفاده از انرژی پاک در روستاها، گفت: سال گذشته حدود 90 دستگاه آب‌گرمکن خورشیدی به منظور استفاده از انرژی پاک و سالم و تامین برق در اختیار اهالی روستاها قرار گرفته است.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی بیان کرد: سال گذشته پروژه‌ای در زمینه‌ی مدیریت و کنترل آفات از محل صندوق توسعه‌ی ملی اجرایی شد که براساس آن لانه‌های زمستانی آفات از جمله آفت برگ خوار دم قهوه‌ای بلوط در جنگل‌های ارسباران به مساحت هفت هزار هکتار، به صورت مکانیکی جمع آوری و معدوم شدند.

وی با بیان این‌که وقوع سیل اخیر در برخی از نقاط کشور به دلیل کمبود پوشش گیاهی آن مناطق بود، گفت: اگر پوشش گیاهی مراتع مطلوب باشد نیازی به سازه‌های مکانیکی نیست، در حال حاضر با تخریب مراتع مواجه هستیم، چرا که تعداد دام دو برابر بیش‌تر از ظرفیت مراتع است و این عامل باعث وقوع سیل در برخی مناطق می‌شود.  
 

وی در خصوص خسارت پرداختی مس سونگون در قبال تخریب منابع طبیعی، افزود: در سال ۹۱ منابع طبیعی به‌علت تخریب‌ بخشی از منابع طبیعی توسط مس سونگون، موضوع را پیگیر کرده و جلسه‌ای با مقامات ارشد مس سونگون و مسئولان کشوری تشکیل داد که در این جلسه جهت جلوگیری از توقف عملیات مس سونگون و عدم تنظیم پرونده توسط منابع طبیعی، مقامات مس سونگون به‌صورت داوطلبانه خواستار واریز 67میلیارد تومان خسارت برای احیای منابع طبیعی شدند.  

وی افزود: طبق قانون هرگونه درآمد دستگاه‌های دولتی ناشی از هر فعالیت‌، باید به خزانه‌ی دولت واریز شود، از این‌رو ۴۸ میلیارد تومان خسارت توسط مس سونگون به حساب دولت واریز شد و ۲۵ میلیارد تومان آن نیز باقی ماند، که در حال حاضر پیگیر وصول مبلغ باقی مانده‌ی این خسارت هستیم.  

نامدار یادآور شد: امسال طبق تفاهم نامه‌ای با مس سونگون، مقرر شده این شرکت دو نیم میلیون اصله نهال تولید و در اختیار منابع طبیعی قرار دهد.

وی در خصوص مسائل مربوط به تخریب قوم تپه نیز افزود: قوم تپه زمینی وقفی بوده و دارای شرایط خاص مدیریتی است و ما نمی‌توانیم به این موضوع ورود کنیم اما به طور مجدد این موضوع را با مدیرکل جدید اوقاف مطرح می‌کنیم.  

وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در  سال 98، گفت: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی 30 میلیارد تومان است.  

وی از اجرای 39 پروژه‌ی آبخیزداری در 18 شهرستان در سال جاری، خبر داد و گفت: امسال نحوه‌ی اجرای پروژه‌ها متفاوت از اجرای پروژه‌ها در سال‌های گذشته است، امسال براساس مصوبه‌ای از مجلس، با همکاری تعاونی‌های منابع طبیعی و جوامع محلی بیش از 9 پروژه از طریق پیمان سپاری اجرا می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: