کد خبر: ۱۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ٥ مردادماه از ساعت ٩ صبح با هنرنمایی دف نوازان جوان و نوجوان آغاز شد.
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، همزمان با آئین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان دراین روز شرکت کنندگان راه یافته به مرحله نهایی، در سه رده سنی الف، ب و ج با هم به رقابت پرداختند. هیأت داوران متشکل از سید عطاالله سلامیه، عبدالرحمن غوثی، منصور مرادی و سید عطاءالدین یاسینی اجراهای این روز را بررسی و مورد ارزیابی قرار دادند.

اجراهای بخش دف مقامی با گروه سنی «الف» آغاز شد. محمد بنگین پور، کاوان زندسلیمی، سید کیارش سلجوقی، افرا اصلان حسینی، تایماز محسنی، وحیده نقیبی، بهار دهستانی، کاویان حاجی رستمی و آمیار میرز انیا شرکت کننده های گروه سنی الف بودند که به اجرا پرداختند.

پس ازاستراحتی، نوبت به اجرای گروه سنی «ب» رسید و پویا رحمنی اولین دف نوازی بود که اجرا کرد. بعد از او محمد مرادی، سیران ادیب فر، متین رحمنی، سپهر وزیری و مهتا رسولی شرکت کننده های دیگری بودند که روی صحنه حاضر شدند.

بخش انتهایی این روز مربوط به گروه سنی «ج» بود. در این قسمت شش شرکت کننده یک به یک روی صحنه آمدند و مقابل داوران هنر خودشان را ارائه کردند. آرمین حسن نژاد، نسرین برهانی، منا ملائی، شادله رحیمی، صهیب خسروی و نسرین اسدی افراد راه یافته به مرحله نهایی بودند.

رقابت بین شرکت‌کننده‌ها بسیار نزدیک بود

در پایان اجراهای روز نخست، سید عطاالله سلامیه از داوران بخش موسیقی نواحی در بخش دف مقامی، در مورد اجراهای این دوره از جشنواره گفت: مسلما هر دوره‌ای که این جشنواره برگزار می‌شود، کیفیت آن هم بالاتر می‌رود و شرکت‌کننده‌ها قوی‌تر ظاهر می‌شوند و رقابت بین شرکت‌کننده‌ها بسیار نزدیک بود و به طبع داوری نیز بسیار دشوار خواهد شد. بنده مطمئن هستم که در سال‌های آینده جوان‌ان بیشتری در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

وی در پایان در مورد نقاط ضعف و قوت شرکت‌کننده‌ها نیز بیان کرد: ما در آینده می‌خواهیم در مورد اصالت، قداست و جایگاه و مقام دف گفتگوهایی را انجام دهیم.

اجراهای این دوره بسیار باکیفیت بود

عبدالرحمن غوثی دیگر داور بخش موسیقی نواحی در بخش دف مقامی نیز در مورد اجراهای این دوره از جشنواره و همچنین کیفیت جشنواره امسال عنوان کرد: در ابتدا از تمام دست اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم. اجراهای این دوره بسیار باکیفیت بود و هنرمندان زیادی از این دوره از جشنواره استقبال کردند و بنده هم به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران از اجراها بسیار راضی بودم و انتظار دارم که این جشنواره تداوم داشته باشد و هنرمندان نیز استقبال بیشتری از این جشنواره کنند. هرسال نسبت به سال‌های گذشته اجراهای بهتری را شاهد هستیم و هنرمندان خوب و توانایی در این جشنواره شرکت می‌کنند. در کل از این دوره از جشنواره و اجراها کاملا راضی هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه کیفیت اجراها بسیار خوب بود که نمی‌توان از آن‌ها ایرادی گرفت اما هنرمندانی که به تازگی کار خودشان را شروع کرده‌اند، باید تمرین بیشتری داشته باشند که در سال‌های آینده بهتر و قوی‌تر در این جشنواره ظاهر شوند.

اجراها بسیار عالی بود

منصور مرادی دیگر عضو هیأت داوران در بخش موسیقی نواحی قسمت دف مقامی، در مورد اجراها و کیفیت جشنواره گفت: در ابتدا از تمام عزیزانی که در برگزاری جشنواره زحمات زیادی کشیدند، صمیمانه تشکر می‌کنم. این جشنواره سطح بسیار بالایی داشت و امسال اجراهای هنرمندان نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر بود و در کل کیفیت اجراها بسیار عالی بود.

وی افزود: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و یک افتخار برای ملت ایران است و بسیاری از هنرمندان کشور را می شناسم که برای اجرای جشنواره جوان لحظه شماری می‌کنند و از همینجا دست عزیزانی به خصوص دبیر جشنواره جناب آقای دکتر اسعدی که در این راستا تلاش می‌کنند را می‌بوسم.

موسیقی جوان در یک نگاه

از مدت اعلام فراخوان تا مهلت پایانی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، بیش از دوهزار اثر به دیبرخانه این رویداد بزرگ هنری ارسال و بلافاصله مرحله نخست داوری این جشنواره آغاز شد.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با اتمام مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره، روند بررسی و ارزیابی آثار توسط هیئت‌های انتخاب، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از استادان موسیقی کشور، آغاز کرد.

در این دوره از جشنواره بیش از ۲۰۰۰ اثر در بخش‌های مختلف موسیقی دستگاهی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

با پایان یافتن داوری درمرحله نخست، ۷۶۶ نوازنده و خواننده در سه بخش موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک به مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان راه یافتند.

دبیرخانه این جشنواره بعد از پایان کار کمیته‌های تخصصی داوری مرحله اول و بررسی بیش از ٢١٠٠ اثر ارسالی در سه بخش موسیقی نواحی، دستگاهی و کلاسیک اسامی ٧٧٦ نوازنده و خواننده را برای اجرا در مرحله نهایی اعلام کرد.

بر این اساس، هنرمندان نوجوان و جوان موسیقی کشور با راه‌یابی به مرحله نهایی طی روزهای برگزاری جشنواره در حضور هیات داوران به اجرا پرداختند. اسامی افراد منتخب بر اساس بخش‌ها و رده‌های سنی در پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن موسیقی ایران به نشانی www.nay.ir همچنین سایت جشنواره به نشانی www.javanmusicfestival.com منتشر شد.

بنا به اعلام مسئولان و دست اندرکاران این جشنواره، درحوزه آماری شاهد رشد چشمگیر در بخش های مختلف جشنواره بوده ایم؛ طوری که در دوره دهم ۱۲۶۷، دوره دوازدهم ۱۶۳۳ نفر و دوره سیزدهم ۲۱۲۱ هنرمند متقاضی حضور در جشنواره بوده اند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اللهیاری مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بصورت جداگانه برای این جشنواره پیام ارسال کردند.

سیزدهمین دوره جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران درحال برگزاری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: