کد خبر: ۱۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
یک شرکت دانش‌بنیان داخلی موفق به تولید پوشش‌ها و رنگ‌های ضدحریق با دانش فنی بومی شد.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی مورد استفاده در صنعت یا مصارف عمومی از رنگ‌هایی برای زیبایی یا محافظت در برابر خوردگی بهره می‌برند. رنگ‌ها که پایه‌ای شیمیایی دارند، عمدتا اشتعال‌زا هستند و همین ویژگی می‌تواند در شرایطی خطر آفرین باشد.

فناوری، دست صنایع را گشوده و اکنون از رنگ‌هایی که ضدحریق‌ هستند، استقبال قابل توجهی شده است. فعالان فناور داخلی نیز توانسته‌اند فناوری تولید این رنگ‌ها را برای تولید پوشش‌ها و رنگ‌هایی که محصول را از حیث آتش‌سوزی ایمن کند، بومی‌سازی کنند.

علی احمدی مدیرعامل شرکت تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی کرانگین درباره محصولات این شرکت گفت: این شرکت دو گروه محصول دانش‌بنیان تولید می‌کند. گروه اول  محصولات شیمیایی و پلیمری است که مصرف نسبتا بالایی در ایران دارد و در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، گروه دوم محصولات رنگ‌های ضدحریق و ضدخوردگی است که برای کابل‌های برق و جلوگیری از آتش روی کابل‌ها در اکثر مراکز صنعتی یا ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود.

وی افزود: اگر در مرکز صنعتی کابلی آتش بگیرد، رنگ ضد حریق که به عنوان یک ماستیک روی کابل‌ها قرار دارد از روندگی آتش جلوگیری می‌کند و باعث خاموش شدن آتش می‌شود.

احمدی ادامه داد: اگر آتش سوزی در یک مرکز صنعتی ساختمانی روی دهد وقتی درجه حرارت به ۵۰۰ درجه سانتیگراد برسد، فلز شروع به دفرمه شدن می‌کند و می‌خوابد. بنابراین رنگ‌های ضد حریق باعث می‌شود بعد از آتش سوزی لایحه‌های کربنی روی فلز ایجاد شود و از انتقال آتش روی فلز تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد جلوگیری کند و شرایطی ایجاد شود که اگر آتش سوزی صورت گرفت، در مدت زمان کوتاه باعث خرابی و ریزش ساختمان نشود.

مدیرعامل شرکت تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی کرانگین ادامه داد: این محصول مشابه خارجی دارد اما ما توانستیم با امکانات داخلی و شرایط موجود، دانش فنی پلیمرهای مهندسی و همچنین رنگ ضد حریق را بدست آوریم.

وی درباره مزیت رقابتی محصولات این شرکت گفت: بخش زیادی از مواد داخلی است و باعث می‌شود که قیمت ما نسبت به شرکت‌های خارجی حدود یک چهارم قیمت آنها شود. بنابراین از خروج ارز جلوگیری می‌کند و همان کار با قیمت ارزان‌تر انجام می‌شود.

احمدی درباره بازار صادراتی محصولات این شرکت گفت: در حال حاضر بازاریابی در ترکیه و عراق را شروع کرده‌ایم. در ترکیه تا حدودی موافقت‌های اولیه را گرفته‌ایم و با یک شرکت صحبت‌هایی کردیم که آنجا ارایه دهیم.

وی درباره رونق تولید محصولات دانش‌بنیان گفت: باید ما خودمان را باور کنیم و مسئولین شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشمندان داخلی را باور داشته باشند. خیلی‌ها به ساخت داخل اعتقادی ندارند و این یکی از معضلاتی است که باید این فرهنگ بوجود بیاید که این امکان و توانایی وجود دارد و می‌توانیم در این زمینه کارهایی با دانش فنی بالا بوجود آوریم، همینطور که تا حالا انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی کرانگین ادامه داد: باید از شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر مالی و جانبی مانند دارایی و بیمه حمایت شود، بخشنامه زیاد است و حرف در این باره زیاد گفته می‌شود اما آن طور که شایسته این کار است، هنوز اقدامی نشده است.

وی گفت: ما از حمایت‌های صندوق نوآوری برای تامین موادی که در اختیار صنایع قرار می‌دهیم استفاده کردیم، استفاه از این امکانات شرایط مناسبی را برای ما ایجاد کرده اما همچنان نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: