کد خبر: ۱۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه حمایت از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری دردولت فعلی شروع شده است، گفت: خوشبختانه برای تحقق این سیاست، بیش از ۸۰ درصد سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی پس از شکل‌گیری ازسوی دولت دریافت شده و اکنون بیش از ۱۰۰ سرویس حمایتی در این زمینه ارائه می‌شود.
روح‌الله ذوالفقاری روز یکشنبه در خصوص کارآمدی دولت در حوزه نوآوری و فناوری بيان كرد: سیاست‌های دولت در حوزه حمایت از کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری به عنوان راهکار کلیدی خروج از بحران و جهت‌گیری به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی از سال‌ها پیش شروع شده است، به‌طوری‌که در سال ۹۲ بحث تحقق قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی اتفاق افتاده و از سال ۹۳ به بعد بحث حمایتی دولت از این قانون شروع شده است.

وی بیان کرد: از این سال به بعد دولت در جهت حمایت از کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری، تامین سرمایه کرده و در راستای آن پرداخت تسهیلات و سرمایه‌گذاری شروع شده و رو به رشد بوده است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون از دولت دریافت شده است، افزود: حمایت‌های لازم در حوزه کسب‌وکارهای فناوری و نوآوری اتفاق افتاده و در حوزه قوانین و مقررات نیز معمولا دولت حمایت لازم را انجام می‌دهد، به هر حال الان بیش از ۱۰۰ سرویس در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از شرکت‌هایی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند ارائه شده است.

وی ادامه داد: از سرویس‌های متنوعی اعم از گرنت، کمک‌های بلاعوض و مشاوره‌ها که به حوزه‌های فناوری ارائه می‌شود گرفته تا تسهیلات متنوع، معافیت مالیاتی و بیمه‌ای که به شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و خلاق، می‌توان اشاره کرد.

ذوالفقاری یادآور شد: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به عنوان نهاد حاکمیتی که مسئولیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را بر عهده دارد، از سال گذشته رویکردهای جدیدی را اتخاذ کرده است که به رشد چندین برابری امید در شرکت‌های دانش‌بنیان منجر شده است، میزان درخواست‌های امسال از صندوق اصلا با درخواست‌هایی که پارسال دریافت می‌کردیم قابل مقایسه نیست به طوریکه شاهد رشد بیش از ۱۰ برابری تقاضاهای وارده به صندوق هستیم و برای پاسخگویی به تقاضاها، شبکه گسترده‌ای را به‌کار گرفته‌ایم.

وی گفت: در پاسخگویی به نیاز شرکت‌های فناور، صندوق‌های پژوهش و فناوری را به عنوان بازویی که نگاه تخصصی داشته باشند به‌کار گرفته‌ایم، همچنین بانک‌ها و موسسات مالی را وارد این ماجرا کرده‌ایم که اولا بانک‌ها سرویس حرفه‌ای به شرکت‌ها ارائه دهند و دوم نظام بانکی کشور کمابیش با خواسته‌ای جدیدی که در اقتصاد دانش‌بنیان در حال ظهور است، آشنا شود و قوانین و مقررات مربوط به آن را تنظیم کند.

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: امسال عملیات قابل ملاحظه‌ای داشتیم، مصوبات ما در سه ماهه اول امسال تقریبا بیش از مصوبات چند سال گذشته بوده و عملیات مالی ما در این مدت، بیش از عملیات‌های حداقل یک سال گذشته بوده است و اینها نویدبخش اثربخشی حمایت‌های صندوق است.

وی بیان کرد: تلاش لازم توسط دولت و نهادهای مسئول در این حوزه، مشهود است و لازم است با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور نگاه ویژه‌ای به صادرات داشته باشیم که البته این کار، با توجه به شرایط تحریمی کشور پیچیدگی خاص خودش را دارد و از سوی دیگر، باید بتوانیم تولید و ترویج استفاده از محصولات داخلی را تقویت کنیم.

ذوالفقاری اظهار کرد: در همین راستا صندوق صرفا به پرداخت تسهیلات به شرکت‌ها و تامین مالی به شرکت‌ها اکتفا نمی‌کند، با خریداران بزرگ محصولاتی که در سطح کشور هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد که درصورت تولید محصول توسط شرکت‌های داخلی، از واردات آن پیشگیری شود و بازار این محصولات در داخل توسعه داده شود، این هماهنگی‌ها و توسعه بازار ما را به این سمت می‌برد که شرکت‌ها دارای بازار گسترده‌تری باشند و ضمن جلوگیری از خروج ارز، وابستگی ما به خارج کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه این امر به عنوان یک راهبرد کلیدی و البته موقتی در دستور کار صندوق نوآوری و شکوفایی است، افزود: تمرکز ما بر صادرات است و تاکید داریم که شرکت‌های ما در زنجیره‌های جهانی ورود پیدا کنند و در حوزه صادرات فعالیت گسترده‌ای داشته باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: