کد خبر: ۱۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
رئیس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با اشاره به اینکه شیوع ناباروری در برخی استان‌ها بالاتر از آمار سازمان جهانی بهداشت است، عواملی همچون افزایش حاشیه‌نشینی و شرایط زیست‌محیطی، زندگی شهری و افزایش سن ازدواج را از جمله دلایل این پدیده برشمرد.
 دکتر محمدرضا صادقی اظهار داشت: اما شاید بتوان گفت هنوز در زمینه پراکندگی مراکز و توزیع امکانات درمانی در سطح کشور به تناسب و تعادل نرسیده‌ایم، مثلاً در تهران بیش از ۵۰ مرکز یا کلینیک درمان ناباروری فعال وجود دارد اما در برخی استان‌ها تنها یک کلینیک فعال است.

صادقی با اشاره به جایگاه ایران در زمینه درمان ناباروری در منطقه و جهان گفت: کیفیت و نرخ موفقیت درمان ناباروری در ایران به حدی است که شهروندان بسیاری از کشورهای منطقه، مانند عراق، ایران را برای درمان ناباروری انتخاب می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا به شیوع ۱۵ تا ۲۰ درصدی ناباروری در کشور اشاره کرد و گفت: شیوع ناباروری در کشور مشابه آمار سازمان جهانی بهداشت است، اما در برخی استان‌ها بیشتر است و در کل می‌توان گفت از هر پنج زوج ایرانی که در سنین باروری قرار دارند، یک زوج نابارور است.

صادقی اظهار داشت: شیوع بیشتر ناباروری از آمار سازمان جهانی بهداشت در برخی استان‌ها به دلایلی از جمله افزایش حاشیه‌نشینی و شرایط زیست‌محیطی، زندگی شهری و افزایش سن ازدواج شیوع ناباروری است.

وی افزود: این استقبال و رونق گردشگری سلامت در حوزه درمان ناباروری در ایران دو دلیل دارد؛ نخست، کیفیت خدمات و درصد موفقیت درمان در مراکزی ایرانی مشابه بهترین مراکز جهان است و حتی بسیاری از هم‌وطنان مقیم اروپا و آمریکا ترجیح می‌دهند برای درمان ناباروری به ایران بیایند و دوم اینکه هزینه خدمات درمان ناباروری در ایران نسبت به کشورهای منطقه و جهان بسیار پایین‌تر است، در حدی که می‌توان گفت هزینه درمان ناباروری در ایران یک‌دهم کشورهایی مانند ترکیه و امارات و یک‌بیستم کشورهای اروپایی است. وضعیت نرخ ارز هم ایران را به مقصد خوبی برای گردشگران، از جمله گردشگران حوزه سلامت و درمان تبدیل کرده است که می‌تواند اقتصاد گردشگری را رشد دهد.

رئیس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا یادآور شد: اگرچه هزینه‌های درمان ناباروری در ایران نسبت به منطقه و جهان بسیار کم است، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سطح درآمدها، این هزینه‌ها برای هم‌وطنان ما سنگین است و بسیاری نمی‌توانند از عهده آن برآیند.

وی افزود: با توجه به شیوع ناباروری در کشور و نیز با در نظر داشتن بحران آتی جمعیت و سیاست‌های تشویق فرزندآوری، شایسته است همه نهادهای مرتبط، مانند مجلس شورای اسلامی و دولت، بیش از پیش از زوج‌های نابارور و مراکز درمان ناباروری حمایت کنند.

صادقی افزود: همچنین، لازم است نهادهای بیمه‌گذار دولتی و خصوصی نیز خدمات ناباروری را زیر پوشش خود قرار دهند تا زوج‌های نابارور مجبور نباشند افزون بر استرس و فشار ناباروری، استرس هزینه‌های درمان را نیز تحمل کنند.

به منظور آگاهی‌بخشی عمومی در زمینه باروری، برنامه تلویزیونی «پایان ناباروری» که با مشارکت پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا و گروه دانش شبکه چهار تولید شده است، شنبه‌ها ساعت ۱۹ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: