کد خبر: ۱۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
محققان موفق به رصد یک ستاره پیش از مرگ آن شدند.
 به نقل از گیزمگ، زندگی انسان‌ها تنها یک برش کوتاه در مقیاس زمانی کیهانی است. این زمان‌بندی باعث می‌شود که ما قادر نباشیم چرخه کامل زندگی ستاره‌ها، سیاره‌ها و کهکشان‌ها را شاهد باشیم.

ولی برخی اوقات اگر خوش شانس باشیم، ستاره‌شناسان قادر خواهند بود لحظات مهمی را رصد کنند.

حال یک تیم تحقیقاتی از محققان استرالیایی و مجارستانی به این مهم دست یافته‌اند و تقلای یک ابرستاره سرخ برای فرار از مرگ را رصد کرده‌اند.

این ستاره به اختصار " T UMi" نام دارد و حدود سه هزار سال نوری از ما فاصله داشته و در صورت فلکی "دب‌اصغر" قرار دارد.

عمر این ستاره  ۱.۲ میلیارد سال است و حدود یک چهارم خورشید سن دارد ولی نسبت به خورشید سریع‌تر شروع به سوختن کرده است.

دانشمندان هم‌اکنون در حال تماشای این ستاره در زمان واقعی هستند. آن هم در زمانی‌ که این ستاره وارد فاز بعدی زندگی خود شده است.

ستاره مذکور پس از سوخت انرژی خود در چند میلیون سال پیش تبدیل به یک ستاره غول‌پیکر قرمز رنگ بی‌ثبات شد. همچنین این ستاره اندازه، روشنایی و دمای خود را در یک برنامه نیمه‌ منظم از پالس‌ها تغییر داد.

تولید انرژی در این ستاره ناپایدار شده است. طی این فاز، همجوشی هسته‌ای شعله‌های ستاره در داخل ستاره ایجاد و باعث ایجاد یک سکسکه می‌شود که دانشمندان آن را "پالس‌های حرارتی" می‌نامند.

این پالس‌ها باعث ایجاد تغییرات سریع و شدید در اندازه و نور ستاره می‌شوند.

پالس‌های ناشی از ستاره‌های قدیمی مانند "T UMi" باعث می‌شوند که کل کیهان مملو از عناصری مانند کربن، نیتروژن، قلع و سرب شود.

حال اینگونه به نظر می‌رسد که نمایش این نورهای ستاره‌ای تقریبا تمام شده است.

تیم تحقیقاتی پروژه اطلاعات رصد این ستاره طی ۳۰ سال اخیر را جمع‌آوری و بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند که این ستاره در حال کوچک شدن، تیره شدن و خنک شدن است.

این تغییرات نشان می‌دهد که دوره‌ی "پالس‌های حرارتی" ستاره مدت زمان زیادی ادامه نخواهد داشت و این ستاره به زودی‌ لایه بیرونی قرمز خود را به بیرون جاری خواهد کرد و تبدیل به یک ستاره کوتوله سفید خواهد شد.

 طی صدها هزاران سال آتی "T UMi" به یک کوتوله سفید تبدیل خواهد شد. رصد این پدیده یکی از فرصت‌های نادر در نجوم است که یک انسان می‌تواند آن را شاهد باشد.

نتایج این پژوهش در مجله "Astrophysical Journal" انتشار یافت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: