کد خبر: ۱۶۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و نیز با تلاش و پیگیری مستمر سازمان نقشه‌برداری کشور، شبکه و ایستگاه‌های دائمی ژئودینامیک کشور توسعه می‌یابد.
به گزارش روز شنبه سازمان نقشه‌برداری کشور، اکنون ۱۵۸ ایستگاه دائمی ژئودینامیک در سطح کشور وجود دارد که با توجه به فاکتورهای مختلفی نصب شده‌اند. در همین راستا و با توجه به طرح توسعه این ایستگاه‌ها در استان‌های مختلف، اولین ایستگاه جدید با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان و با تامین اعتبار صورت گرفته از سوی آن، در حال راه‌اندازی است.
نصب این ایستگاه با همکاری اداره کل نقشه‌برداری غرب کشور و پیگیری‌های مستمر این اداره کل صورت گرفته است. دیگر ادارات کل نقشه‌برداری و همچنین ادارات نقشه‌برداری در سازمان برنامه‌های تمامی استان‌ها نیز با پیگیری‌های مشابهی در پی ایجاد ایستگاه‌های جدید ژئودینامیک هستند تا ضمن انجام مراحل تخصصی نصب و راه‌اندازی این ایستگاه‌ها، بودجه مورد نیاز آن را نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها تأمین کنند. به این ترتیب با افزایش تعداد ایستگاه‌های ژئودینامیک و تکمیل پوشش کشوری، گام موثری در کاهش هزینه‌ها و ارائه بهتر خدمات حاصل می‌شود.
ایستگاه‌­های دائمی GNSS دارای کاربردهای زیادی در علوم زمینی هستند که از آن جمله می­‌توان به تعیین حرکات و تغییر شکل­‌های پوسته،گسل‌­ها، علوم هواشناسی و کاربردهای عمرانی در استان‌ها نام برد.
در دنیای امروز وجود نقشه و نقاط مبنایی نقشه‌برداری یکی از عوامل کلیدی طرح‌ها و برنامه‌های توسعه و عمران بوده و به یکی از ابزارهای موثر برای شروع هر کار مطالعاتی و عمرانی و اجرایی تبدیل شده است؛ به نحوی که اکنون میزان تولید نقشه و اطلاعات مکانی از شاخص‌های اصلی رشد و توسعه یک کشور محسوب می‌شود.
تولید نقشه‌های مختلف و محصولات منتج از آنها متناسب با نیازهای کشور از وظایف اصلی دولت‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که نقشه و اطلاعات مکانی از ابزار اصلی مدیریت مناسب بر کشور است. بدیهی است این امر مهم جز در سایه وجود شبکه‌های مبنایی در سطح کشور میسر نیست.
 در این راستا سازمان نقشه‌برداری کشور طی سی سال گذشته خدمات ارزشمندی به کشور ارائه کرده است که از جمله آن می‌توان به ایجاد و نگهداری شبکه‌های ترازیابی سراسری کشور، ایجاد و نگهداری شبکه‌های مبنایی مسطحاتی در سطح کشور، ایجاد و نگهداری شبکه‌های ثقل، ایجاد شبکه‌های چند منظوره در سطح کشور و ایجاد ایستگاه‌های دائمی به تعداد حدود ۱۵۸ ایستگاه اشاره کرد.
ایجاد شبکه‌های مبنایی کشوری با این وسعت، سازمان نقشه‌برداری را به یکی از سازمان‌های پیشرو در سطح کشور و منطقه تبدیل کرده است ولی این موضوع با توجه به شرایط توپوگرافی و اقلیمی کشور تکافوی نیازهای کشور را نداده و برای قرار گرفتن نام ایران درسطح ۱۰ کشور برتر جهان در این زمینه کافی نبوده و مسئولیت سازمان را دو چندان می‌کند.
سازمان نقشه‌برداری کشور با شعار "ایجاد ایستگاه‌های دائمی استانی برای مدیریت پیش‌نشانگرهای بلایای طبیعی" اقدام به آماده‌سازی طرح توسعه استانی شبکه ژئودینامیک سراسری جمهوری اسلامی ایران کرده است و امید دارد با همدلی و هماهنگی مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها این طرح در پیشبرد اهداف دولت در جهت توسعه و آبادانی کشور تأثیرگذار باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: