کد خبر: ۱۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
یکی از اعضای کارگروه صیانت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می‌گوید: برای مبارزه با قاچاق کتاب وقفه‌ای در کار نبوده و ما به دنبال فرهنگ‌سازی در این زمینه بودیم.
یکی از اعضای کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره وقفه‌ای که به نظر می‌رسد در کشف کتابفروشی‌ها و انبارهای کتاب قاچاق وجود داشته، گفت: وقفه‌ای در کار نبود؛ زمانی که هیئت‌مدیره قبلی کارها را به هیئت‌مدیره جدید تحویل داد، کارگروه‌ها  شکل گرفته و فعالیت‌ خود را شروع کردند. کارگروه صیانت نیز همان همکاران قبلی هستند که هیئت‌مدیره جدید آن‌ها را ابقا کرد و آن‌ها نیز با جدیت کارها را دنبال می‌کنند.

او با تاکید بر این‌که وقفه‌ای برای پیگیری موضوع کتاب قاچاق در کار نبوده است، افزود: تا زمانی که کارگروه جدید ابقا شود، اعضای کارگروه به دنبال فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه کتاب قاچاق بودند؛ مثلا در نمایشگاه کتاب تهران مصاحبه‌های مختلفی درباره قاچاق کتاب داشتند و پوسترهایی برای اطلاع‌رسانی چاپ شد.

این عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان خاطرنشان کرد: بحث قاچاق کتاب بحثی ملی است. بضاعت اتحادیه همین‌قدر است و نمی‌تواند به تنهایی از پس آن بربیاید. باید تمامی ارگان‌ها و نهادها همکاری کنند تا بحث قاچاق کتاب کم شود. اتحادیه تا جایی که توان دارد در زمینه قاچاق کتاب زحمت کشیده و بر روی آن کار کرده است.
 
این عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره سرنوشت کتاب‌های دپوشده از انبارهای قبلی اظهار کرد: تکلیف آن‌ها را مقامات قضایی مشخص می‌کنند و هنوز حکمی برای این کتاب‌ها صادر نشده است. تعدادی از قاچاقچیان کتاب مراحل قضایی را می‌گذرانند، در بخش‌هایی نیز تحقیقات تمام نشده است. پس از اتمام تحقیقات، پرونده به دادگاه ارسال می‌شود و دادگاه حکم صادر می‌کند و اگر آن‌ها اعتراض نکنند، حکم قابل اجرا  است. در واقع مقامات قضایی تصمیم می‌گیرند که این کتاب‌ها امحا یا پخش شوند.

او درباره این‌که آیا روند بررسی پرونده قبلی طولانی نشده است، بیان کرد: پرونده ‌پرونده بزرگی بود و ابعاد گسترده‌ای داشت، همچنین تنوع جرم هم بسیار زیاد بود؛ کتاب‌های کشف‌شده شامل کتاب‌های سیاسی، بدون مجوز و کتاب‌های ناشران بود و  زمان می‌برد تا این موضوع بررسی شود. باید به مقامات قضایی حق داد. البته در همین روزها این پرونده به سرانجام می‌رسد.

پی‌نوشت: نام فرد مصاحبه‌شونده که نخواست اسمش در این خبر قید شود نزد ایسنا محفوظ است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: