کد خبر: ۱۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
گروه کر دولتی ارمنستان دو اجرای متفاوت را در تالار وحدت روی صحنه بردند.
اولین شب از اجرای گروه کر دولتی ارمنستان در تاریخ ۳۰ تیر ماه به مناسبت یکصد و پنجاهمین سالروز تولد کومیت، از هنرمندان مشهور ارمنستانی، به کمک سفارت ارمنستان در ایران در تالار وحدت برگزار شد.

کومیت، از هنرمندان نامی ارمنستانی در حوزه موسیقی است. او که در سپتامبر ۱۸۶۹ میلادی در ترکیه متولد شده بود، در اکتبر ۱۹۳۵ دار فانی را وداع گفت. به غیر از آواهای کلیسایی او و ابداع خط خاص نت‌نویسی برای موسیقی ارمنی، مجموعه‌ای از آوازهای محلی نیز توسط این هنرمند جمع آوری شده بود.

در این اجرای شب نخست، رازمیک اوحانجانیان، موسیقیدان و رهبر ارکستر، مختصری از شرح زندگی کو میتاس و گروه دولتی ارمنستان ارائه داد. سپس برنامه به صورت اجرای کر وسولو( تکخوانی ) در دو بخش ادامه یافت. این برنامه با اجرای آوای کلیسایی سورپ –سورپ آغاز و با اجرای کر نواهای سنتی پایان یافت.

همچنین شب دوم اجرای گروه کر ارمنستان اختصاص به هشتادمین سالگرد تیگران منصوریان، آهنگساز معاصر ارمنستانی داشت که در آن ۳۲ قطعه از آهنگ‌های این موسیقیدان با شعرهایی از شاعران  ارمنی همچون هوانس تومانیان، آودیک ایساهاکیان و یقیشه چارنس به اجرا در آمد.

منصوریان در انتهای برنامه بر روی صحنه رفت و از اجرای این برنامه و عوامل برگزاری آن تشکر و قدردانی کرد.

او همچنین ضمن ارائه توضیحاتی درباره هنر کهن ایرانی از مشترکات فرهتگی دو ملت ارمنی و ایرانی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین مراسمی تداوم داشته باشد؛ چرا که باعث عمیق‌تر شدن روابط فرهنگی دو ملت می‌شود.
 
گروه کر دولتی ارمنستان فعالیت خود را در سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز کرد و رهبر این گروه را روبرت ملکیان بر عهده دارد.  گروه کر دولتی ارمنستان در سبک‌های مختلفی فعالیت می‌کند و تا کنون در شهرهای مختلف جهان نیز اجرا داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: