کد خبر: ۱۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
دومین «سه‌شنبه‌های فرهنگی کتابخانه و موزه وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی» با رونمایی از نسخ خطی آثار شعرای یزدی بویژه شعرای آیینی در این گنجینه برگزار شد.
«مجید جوایان‌زاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد طی سخنانی در این مراسم با اشاره به این که آثار بسیاری از شاعران و نویسندگان ایرانی در معرض دست‌برد هستند، گفت: شهر یزد به لحاظ فرهنگی، شهری سرمایه‌دار محسوب می‌شود لذا طبیعی است که سارقان فرهنگی از دیوار این سرمایه بالا روند.

وی با تاکید بر شناسایی و حفاظت از این سرمایه‌ها، افزود: البته از طرفی نیز ضروری است که مردم داخل استان نیز مصرف‌کننده این ذخایر فرهنگی باشند.

این مسئول با بیان این که اختصاص برند «پایتخت کتاب ایران» به استان یزد وظایفی را بر دوش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نهاده است، گفت: افتخار بزرگی است، کتاب‌هایی که در طول دهه‌ها و سده‌های گذشته نگاشته و تولید شده است را معرفی کنیم تا یزد براساس مفاهیم این کتب ارزشمند، بازسازی، بازخوانی و  بازنویسی شود.

وی با اشاره به اولویت چاپ آثار چاپ نشده در سالجاری، اظهار کرد: در همین راستا آثار مختلفی را برای چاپ طبقه‌بندی کردیم و گروه‌های مختلفی را در اولویت قرار داده‌ایم، البته کتاب‌های سفرهای شهری در این زمینه در اولویت قرار دارند.

جوادیان‌زاده انتشار بخشی از آثار بزرگان و شعرا را از اولویت‌های دیگر امسال این اداره کل خواند و گفت: بخش قابل استفاده برخی از نسخ این آثار را برای سفرهای درون شهری چاپ می‌کنیم و سعی داریم اینگونه شهر یزد را به یک کتابخانه‌ی در دسترس همگان تبدل کنیم.

«غلامرضا محمدی» عضو شواری شعر استان یزد نیز در این نشست فرهنگی با اشاره به جایگاه شعر آیینی در یزد، اظهار کرد: جریانات و اشعار و انجمن‌هایی ادبی مانند یادداشت‌نو، اقدامات قابل توجهی را در یزد تاکنون انجام داده‌اند اما لازم است که مضامین و اندیشه اشعار امروز یزد قوی‌تر شود، البته برای بهبود و تقویت وضعیت اشعار می‌توان از انس با قران و معارف نیز بهره‌مند شد.

وی با یاد کردن از شاعران بزرگ آیینی یزد، یادآور شد: شاعرانی همچون ریاضی یزدی، شرف‌الدین علی یزدی و سید جلال عضد، اشعار بسیار عالی را به عنوان وارثان کویر به جا گذاشته‌اند که البته زحمات بسیاری از آنها مانند وحشی  بافقی تاکنون مغفول مانده است.

این فعال ادبی استان، زیبایی را عنصر اصلی شعر و هنر خواند و گفت: هر چه شعر از زمان و مکان رها تر باشد، زیباتر است و زیبایی عاملی است که ادبیات فاخر ایران را در دنیا سرافراز کرده است.

وی راهیابی عنصر انقلاب در شعر را زمینه‌ساز ایجاد تحولاتی در اشعار ایرانی دانست و گفت: انقلاب به واسطه‌ی نگرش‌های روشن اسلامی و ایرانی، امیدواری و آرمانی، مردمی بودن، نگاه همزمان آفاقی و انفسی در ادبیات و پویایی و سرزندگی و همچنین کرانه ناپذیری معنایی و موضوعی،  فراگیری و تنوع واژگان و ترکیبات، اشعار ایرانی را متحول کرد.

محمدی افزود: متانت، وقار ادبی و شرم ادیبانه، کثرت شاعران، ستم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و همچنین هماهنگی با گذشته نیز از دیگر ویژگی‌های اشعار ادبی است.

وی ادبیات را بخشی از هنر برشمرد و گفت: هنر اوج احساساتی است که برای بشر قابل انتقال است و از آنجایی که جهان یک پدیده هنری است از فطرت زیباطلب و زیبادوست انسان‌ها نشات می‌گیرد و در صورتی که این شعر با مذهب دربیامیزد، غوغا می‌کند.

«محمد الهام‌بخش» ادیب، شاعر و عضو هیات علمی دانشگاه یزد هم با اشاره به ظرفیت نسخ خطی در استفاده دانشجویان برای پایان‌نامه‌های خود، اظهار کرد: نسخ خطی باید شناسایی شوند و پس از شناسایی به عنوان مبنای امر مورد استفاده دانشجویان در پایان‌نامه‌ها قرار گیرند و اساتید راهنما نیز در این مورد برای دانشجویان وقت بگذارند و اشکالاتشان را گوشزد کنند.

وی افزود: در این زمینه باید نسخ اساس مورد استفاده قرار گیرند چرا که برخی از مصححان به اشتباه برخی از واژگان را جابجا کرده یا این که از برخی مطالب کاسته و به بخش نامربوطی اضافه می‌کنند که در تمامی حالات منجر به تغییر مضمون و ایجاد اشتباه در اشعار و مطالب می‌شود.

وی با اشاره به برخی از تصرفات مصححان در تصحیح نسخ، گفت: در گذشته برخی از تصرفات مصصحان به صورت رسم‌الخط، نشانه‌گذاری و جملات دعایی، منجر به تصرف در مطالب می‌شده است هر چند که برخی از اساتید نیز مخالف تصرف مصححان هستند ولی در حقیقت عدم تصرف یک مصحح نیز نباید منجر به آسیب به بهره‌وری خواننده و مستفد نسخ شود.

الهام‌بخش با تاکید بر این که مصحح باید ضمن امانت‌داری برای به‌روز کردن اثر تلاش کند، اظهار کرد: یک مصحح باید از حوزه‌های مختلفی مانند وزن عروضی، لغت و حتی ظرائف شعر هم آگاهی داشته باشد تا بتواند نسخ شاعران گذشته را بازنویسی کند.

وی با اشاره به لزوم شناسایی کاتبان و مصححان قدیمی یزد و معرفی و تشویق آنها به ادامه فعالیت، گفت: بهترین مصححان نسخ خطی صرفاً افرادی دانشگاهی و صاحب مدرک نبوده‌اند بلکه انسان‌هایی دلسوز بودند که باید عرصه برای چاپ آثارشان فراهم شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان با تاکید بر این که فهرست‌های نسخ خطی در برخی از کتابخانه‌ها موجود است، گفت: به دلیل اشتباهاتی که در گذشته صورت گرفته گاهاً مراجعه به نسخه اساس بویژه برای استفاده دانشجویان در پایان‌نامه‌ها ضروری است. 

گفتنی است؛ در این مراسم که با ایراد سخن «محمدرضا ملک ثابت» رییس کتابخانه وزیری نیز همراه بود، از نسخ خطی آثار برخی از شعرای یزدی رونمایی شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: