پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، یک مسیر سلولی جدید را شناسایی کردند که می‌توان از آن برای پیشگیری از آلزایمر استفاده کرد.
به نقل از فوربس، دانشمندان "بیمارستان تحقیقاتی اطفال سنت جود"(St. Jude Children's Research Hospital) آمریکا، در بررسی واکنش ایمنی بدن کودکان نسبت به تومورهای مغزی دریافتند که نه تنها امکان متوقف کردن رشد تومورها وجود دارد، بلکه می‌توان از بیماری آلزایمر نیز پیشگیری کرد. آنها در پژوهش جدید خود، یک مسیر سلولی را کشف کردند که می‌تواند از تولید یک پروتئین سمی مرتبط با آلزایمر پیشگیری کند. شاید یافته‌های این پژوهش بتواند روش جدیدی را برای درمان بیماری‌های آلزایمر و سرطان ارائه دهد.

پژوهشگران، این مسیر سلولی را "لاندو"(LANDO) نامیدند و امیدوارند تا بتوانند ترکیباتی را کشف کنند که به آنها اجازه می‌دهد عملکرد این مسیر را برای درمان آلزایمر فعال کنند و یا با متوقف کردن آن، به درمان تومورهای بدخیم سرطان بپردازند.

پژوهشگران، موش‌های مبتلا به آلزایمر را مورد بررسی قرار دادند و توانستند روش جدیدی برای درمان این اختلال مزمن ارائه دهند. از آنجا که این مسیر سلولی جدید می‌تواند به تنظیم اطلاعات کمک کند، شاید این کشف به ارائه راهبردهایی برای نشان دادن واکنش ایمنی در برابر تومورهای بدخیم مغزی منجر شود.

این پژوهش نشان داد تجمع پروتئین موسوم به "آملوئید بتا"(β-amyloid) در نورون‌ها، عملکرد متداول مغز را مختل می‌کند و به آلزایمر منجر می‌شود. این بیماری، التهاب مزمن را نیز به همراه دارد. "بردلی هکمان"(Bradlee Heckmann)، پژوهشگر بیمارستان سنت جود و سرپرست این پروژه گفت: مسیر لاندو، در سلول‌های "میکروگلیا"(Microglia) کشف شد که سلول‌های اصلی در سیستم ایمنی مغز هستند.

وی افزود: سیستم ایمنی مغز، یک سیستم منحصر به فرد است. سلول‌های میکروگلیا می‌توانند از مغز در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها، سلول‌های بدخیم و عوامل سرطان محافظت کنند. کشف مسیر لاندو می‌تواند به سوالات ما در مورد نحوه رخ دادن بیماری‌ها پاسخ دهد. ما دریافتیم که مسیر لاندو می‌تواند در واکنش به تحریک پروتئین آملوئید بتا، با سرکوب واکنش‌های التهابی سلول‌های میکروگلیا، از التهاب پیشگیری کند. در بیماری آلزایمر، سطح بالایی از التهاب وجود دارد اما این مسیر می‌تواند از التهاب پیشگیری کند.

پژوهشگران دریافتند که بدون لاندو، تولید مولکول‌های عامل التهاب افزایش می‌یابد و پروتئین آملوئید بتا در مغز موش‌ها به سرعت انباشته می‌شود؛ در نتیجه موش‌ها، نشانه‌های مشکلات حافظه را بروز می‌دهند اما لاندو می‌تواند از مغز موش‌ها در برابر این مشکلات محافظت کند.

هکمان ادامه داد: ما باور داریم که لاندو، اثر مثبتی دارد و به عملکرد آن نیاز داریم. ما قصد داریم از این مسیر به عنوان یک روش درمانی استفاده کنیم تا جلوی پیشرفت بیماری را بگیریم و یا از آن پیشگیری کنیم. اگر این روش، موفقیت‌آمیز باشد، می‌توان از آن به عنوان یک راه درمان برای آلزایمر، پارکینسون، فراموشی و بیماری‌هایی از این دست استفاده کرد.

پژوهشگران، چندین پروتئین را نیز شناسایی کردند که می‌توانند عملکرد لاندو را کنترل کنند اما با افزایش سن، کاهش می‌یابند و به بیماری آلزایمر منجر می‌شوند.

هکمان اضافه کرد: ما باید بدانیم که چگونه برای درمان بیماری آلزایمر، این مسیر سلولی را کنترل کنیم.

وی گفت: نقش لاندو در تنظیم التهاب نشان می‌دهد که این مسیر می‌تواند راهبرد جدیدی برای بروز واکنش ایمنی در برابر تومورهای مغزی مشخص کند.

این پژوهش، در مجله "Cell" به چاپ رسید.