کد خبر: ۱۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
دکتر علی اکبر جعفریان، استاد دانشگاه نیوهان امریکا و یکی از رؤسای سابق انجمن ریاضی ایران جان به جان آفرین تسلیم کرد.
 مهدی رجبعلی پور، عضو فرهنگستان علوم با اعلام این خبر اظهار کرد: با نهایت تأسف و تاثر درگذشت دوست دیرین و همکار ریاضیدان‌مان شادروان دکتر علی اکبر جعفریان را به اطلاع می‌رسانم. وی یکی از رؤسای سابق انجمن ریاضی ایران بود و مدتها هم در مرکز نشر مسؤولیت انتشارات کتاب‌های ریاضی را برعهده داشت.

عضو فرهنگستان علوم تصریح کرد: دکتر جعفریان حدود چهار سال بود که از نوعی بیماری خون رنج می‌برد و گرچه این اواخر خوشحال بودیم که بر بیماری غلبه کرده است، ولی ناگهان از بازگشت آن و به هم ریختن حال او خبر یافتیم. وی در بیمارستانی در نیوهیون در حالت کما به سر می‌برد و ساعتی پیش از دختر وی اطلاع یافتیم که جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به گفته وی، این استاد فقید ایرانی در سال ۱۳۲۴ در شاهرود به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران تحصیلات دبستانی و دبیرستانی در رشته ریاضی دانشگاه تهران پذیرفته شد. وی در سال ۱۳۴۵ وارد فوق لیسانس دانشگاه پهلوی شد و همزمان با داشتن سمت مربی تا سال ۱۳۴۹ به تدریس در آن دانشگاه مشغول بود.

رجبعلی‌پور تصریح کرد: مرحوم جعفریان از  شهریور ۱۳۴۹ تا خرداد ۱۳۵۲ با بورس تحصیلی از دانشگاه تورنتو مقطع دکتری را گذراند و پس از فراغت به ایران برگشت و در سمت‌های استادیاری، دانشیاری و استادی دانشگاه صنعتی شریف به تدریس و تحقیق پرداخت. او در همین سال‌ها بود که به عنوان رییس انجمن ریاضی ایران و رییس گروه ریاضی مرکز نشر دانشگاهی هم به خدمات فرهنگی و اجتماعی خود ادامه می‌داد.

عضو فرهنگستان علوم خاطرنشان کرد: وی سال‌هایی هم در بخش ریاضی دانشگاه نیوهیون آمریکا به تدریس مشغول بود و با تعدادی از ریاضیدانان  از جمله پرفسور رجوی، پروفسور رزنتال مقالات متعددی منتشر کرد. من افتخار دارم که از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ همکلاس او بودم و پس از اشتغال به تدریس گرچه از وی دور بودم، ولی در دومقاله ریاضی با وی اشتراک داشتم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: