کد خبر: ۱۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
بر اساس گزارش معاونت نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علاوه بر آنکه بیش از هزار و ۱۰۰ نخبه ایرانی ساکن سایر کشورها به کشور بازگشته‌اند، در سال گذشته ۲۳۴ طرح کلان ملی فناوری تصویب و تعداد ۱۵۷ پتنت ثبت شده است.
در جلسه یکصد و سوم کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی با عنوان "نگاهی اجمالی به اکوسیستم استارتاپی کشور" از سوی معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد.

در این گزارش تعاریف و مفاهیم استارتاپ، شرکت دانش‌بنیان، شتابدهنده ارائه شد و همچنین در ادامه تفاوت شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، انواع شتابدهنده خدماتی و فناوری، اجزای کارکردی اقتصاد دانش‌بنیان در زیست‌بوم استارتاپی، بازیگران زیست‌بوم استارتاپی (نوآوری) و چارچوب کلی زیست‌بوم استارتاپی ارائه شد.

بر اساس این گزارش، ۱۸۰۰ طرح توسعه فناوری بنیادین در سال ۱۳۹۷، ۱۰۰ شتابدهنده و مرکز نوآوری، اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در ۴۴۱۹ شرکت دانش‌بنیان، تصویب ۲۳۴ طرح کلان ملی فناوری، ۱۵۷ پتنت ثبت شده، ۳۰۰۰ هسته کسب‌ و کار استارتاپی، ۴۰۹ شرکت خلاق و ۱۱۳۶ نخبه ایرانی که به کشور بازگشته‌اند به ثبت رسیده است.

در بخش تشریح عملکرد و برنامه‌ها اشاره شد که در سه ماهه نخست سال ۹۸، تعداد ۱۳ شتابدهنده در حوزه‌های سلامت، انرژی، فناوری‌های آب، تولید محتوا، فناوری‌های سخت‌افزاری و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، در مرکز شتابدهی نوآوری مورد تائید قرار گرفتند.

در ادامه گزارش نیز اشاره شد که با عضویت این ۱۳ شتابدهنده، اعضای مرکز شتابدهی نوآوری به ۴۰ عضو افزایش یافت و همچنین گزارش عملکرد و نتایج برنامه توسعه زیست بوم استارتاپی، فعالیت‌های انجام شده در سطح شهر تهران به عنوان نمونه‌ای از توسعه زیست بوم استارتاپی (نوآوری و کارآفرینی) شهری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، جهت‌دهی به تأمین و تدارک دولتی نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفت.

پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل "اعتبارسنجی و راستی آزمایی کلیه آمارهای بخش علمی و فناوری"، "توجه به آثار اجتماعی و فرهنگی ناشی از نوع فعالیت شرکت‌های استارتاپی خدماتی در جامعه"، "لزوم طراحی برنامه مدون توسط متخصصین و تقویت زیرساخت‌ها در خصوص استارتاپ‌ها"، "توجه بیشتر معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در ایجاد و رشد استارتاپ‌های فناوری"، "اجتناب از هرگونه فعالیت نمایشی و بدون پشتوانه علمی و توجه بیشتر به شاخص‌های کیفی (مانند خروجی، دستاورد و اثر) تا پرداختن به شاخص‌های کمی (مانند تعداد شرکت‌ها و ....)" و "سرمایه‌گذاری بیشتر بر ایجاد استارتاپهای فناوری" است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با توجه به اتمام وقت جلسه ادامه بررسی موضوع به جلسه آینده موکول شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: