کد خبر: ۱۶۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
رئیس مرکز تحقیقات سلولی و ملکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کارآزمایی‌های بالینی برای استفاده از سلول‌های بنیادی در ۱۰ حوزه مانند اختلالات مربوط به ارتوپدی، نورولوژی، دستگاه ادراری، دستگاه گوارشی و اعصاب در این مجموعه دانشگاهی در حال انجام است.
دکتر محمدتقی جغتایی بيان كرد: کارآزمایی‌های بالینی باید مرحله به مرحله با موفقیت انجام شود تا به عنوان یک روش درمانی رایج مورد استفاده قرار گیرد، به همین دلیل محققان این دانشگاه در تلاش هستند تا با دستیابی به فناوری‌های پیشرفته، خدمات درمانی بهتری به بیماران ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و طب بازساختی کارهای ارزشمندی انجام داده است، گفت: اتاق تمیز بزرگی در این دانشگاه راه اندازی شده که این مجموعه هم در بخش سلول‌های بنیادی و هم در بخش مهندسی بافت، فعالیت دارد.

جغتایی اظهار داشت: کارآزمایی مرحله اول اختلالات ادراری انجام و نتایج آن هم منتشر و مرحله دوم آن آغاز شده است. مرحله اول کارآزمایی سکته‌های مغزی انجام شده و در حال آغاز مرحله دوم این کارآزمایی هستیم.

وی با اشاره به اینکه چند کارآزمایی بالینی در اختلالات غضروف و استخوان در حال انجام است، افزود: مرحله اول و دوم کارآزمایی بالینی در مورد اختلالات مربوط به مفصل زانو انجام شده و مرحله سوم آن هم بزودی آغاز خواهد شد و هنچنین در آینده نزدیک کارآزمایی بالینی مفصل شانه هم آغاز خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد توجه جدی به فناوری‌های پیشرفته در این دانشگاه تاکید کرد و گفت: این دانشگاه در راستای برنامه استراتژیک چهارساله خود که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده، بنا دارد با استفاده از توانایی متخصصان در بخش های مختلف از جمله ارتوپدی، پوست و چشم از دانش نوین پزشکی در زمینه طب بازساختی و سلول های بنیادی برای ارائه خدمات به بیماران کمک بگیرد.

جلیل کوهپایه زاده ادامه داد: در این زمینه سال هاست که دانشگاه کار خود را آغاز کرده اما در برنامه جدید تاکید بیشتر بر این موضوع شده تا دانشگاه حرکت خود را به سمت دانشگاه نسل سوم تشدید کند.

وی افزود: در حوزه پوست و سلول‌های بنیادی در بیمارستان شهید مطهری توانستیم ارتباط بین دانش سلول بنیادی و طب بازساختی با اقدامات عملی برقرار کنیم.

کوهپایه زاده به انعقاد تفاهم نامه بین این دانشگاه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انستیتو پاستور اشاره کرد و افزود: در زمینه چشم پزشکی هم به دنبال استفاده از روش‌های سلول بنیادی هستیم تا خدمات بهتری به بیماران ارائه شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: