کد خبر: ۱۶۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۸
مردمی که در محدوده خیابان ویلا زندگی می‌کنند، وقتی صبح دوشنبه از خواب بیدار شدند و از خانه بیرون زدند تا به محل کارشان بروند، با صحنه عجیبی روبه‌رو شدند. خیابان پرتردد و قدیمی ویلا - یا همان استاد نجات‌اللهی- با نیوجرسی‌های سیمانی که در ابتدای آن گذاشته شده بود، مسدود و رفت و آمد خودروها از جنوب به شمال یک‌طرفه شده بود.
چه سرنوشتی در انتظار یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های پایتخت است؟
به گزارش قلم، طرحی که آغاز آن به بعد از مراسم تبدیل خیابان ویلا به راسته گردشگری و صنایع‌دستی که با حضور شهردار و اعضای شورای شهر برگزار شد، برمی‌گردد. اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این طرح از همان آغاز اجرا با مخالفت‌های فراوانی از سوی مغازه‌دارها و کسبه، ساکنان محله، تاکسی‌های خطی و... مواجه شد. موجی از مخالفت‌ها که در همان دو روز اول اجرای این طرح مدیران شهرداری و راهنمایی و رانندگی را وادار به واکنش کرد. یکی از مغازه‌داران میانه این راسته  ضمن انتقاد از اجرای این طرح می‌گوید: این همه طرح‌های گردشگری در تهران اجرا شد ولی کدام یک موفق بودند؟ 30‌تیر نمونه بارز آن بود. یا راسته شهدا.... فقط می‌آیند یک خیابانی را می‌بندند و سنگفرش‌اش می‌کنند و می‌روند. غافل از اینکه با این کار، نبض زندگی در این مناطق را مختل می‌کنند.
 
این طرح اما از سوی مغازه‌دارهای صنایع‌دستی هم با واکنش‌هایی همراه شد. برخی از آنها مدعی‌اند که در زمان تهیه این طرح، با یکسری از مغازه‌دارهای نورچشمی که مافیای صنایع‌دستی را دارند صحبت شده و با وعده اینکه قرار است با اجرای این طرح، گردشگران و توریست‌ها به این منطقه هجوم! آورند و کسب و کار آنها رونق گیرد، موافقت‌شان را گرفته‌اند. اجرای این طرح حتی داد تاکسی‌های خطی ویلا را هم درآورده است. آنها نیز به تصور اینکه دیگر مشتری چندانی نخواهند داشت و با انتقاد از اینکه مسیرشان کور شده، با اجرای این طرح مخالف هستند.
 
بعدا نظر می‌دهیم
 
مسلما اولین سازمان و نهادی که باید با اجرای این طرح موافقت کند، پلیس راهنمایی و رانندگی است. اما جالب اینجاست که رییس پلیس هم اعلام کرده که نظر قطعی و کارشناسی‌اش را پس از بررسی‌های بعدی اعلام خواهد کرد. سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهور پایتخت در گفت‌وگو با مهر در خصوص اجرای طرح یک‌طرفه شدن خیابان ویلا و تبدیل آن به راسته فرهنگی و صنایع‌دستی گفته است: با توجه به درخواست شهرداری برای تبدیل شدن خیابان نجات‌اللهی به گذر صنایع‌دستی و گردشگری پلیس راهور این خیابان را به شکل موقتی و آزمایشی یک‌طرفه کرده است. او تاکید کرده است که باید در ابتدا بازخوردگیری کنیم و ببینیم این کار چه تاثیری بر وضعیت ترافیکی آن محل دارد و آیا مشکلی برای ساکنان و افرادی که از آن خیابان تردد می‌کنند، ایجاد نمی‌کند؟ تا بعد بتوانیم در مورد آن اظهارنظر کنیم.
 
رییس پلیس راهور خاطرنشان کرده است که تصمیم‌گیری نهایی برای اجرا یا متوقف شدن این طرح بعد از بررسی‌های نهایی پلیس انجام می‌شود و فعلا اجرای آن به شکل آزمایشی در حال انجام شدن است.
 
رییس شورا: بی‌اطلاعیم
 
محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز در خصوص موضع شورای شهر تهران برای یک‌طرفه شدن ویلا گفت: این موضوع به شهرداری و راهنمایی و رانندگی برمی‌گردد. یعنی شورا دخالتی در آن ندارد. مگر اینکه مردم با اجرای آن مخالف باشند و به آن اعتراض داشته باشند که آن وقت شورای شهر به مساله ورود پیدا می‌کند.
 
راهنمایی و رانندگی موافق بوده است
 
اما برخلاف رییس پلیس راهور، ولی نجاتی، معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 6 با اعلام اینکه در تدوین این طرح نه تنها نظرات مردم محله که حتی دیدگاه‌های پلیس راهور نیز لحاظ شده است، گفت: مگر می‌شود طرحی شهری و با این محتوا، بدون نظرسنجی از شهروندان آغاز شود؟ مگر می‌شود ما بدون اطلاع پلیس راهور خیابان را بسته باشیم.
 
او همچنین ادامه داد: از 10 ماه قبل، مقدمات تدوین طرح تبدیل ویلا به راسته صنایع‌دستی آغاز و تمام ابعاد و پیوست‌های لازم برای آن هم در این طرح دیده شده است.
 
اما اصلی‌ترین دغدغه شهروندان طی دو روزی که طرح یک‌طرفه شدن خیابان ویلا اجرایی شده این بوده که نکند اجرای این طرح باعث اختلال در تردد شهروندان در این محدوده شود. سوالی که نجاتی در مورد آن می‌گوید: بر اساس بررسی‌های انجام شده، یک‌طرفه شدن ویلا تاثیری روی رفت و آمد شهروندان نخواهد داشت، چراکه این خیابان فرعی‌های بسیاری دارد و از چند جهت به خیابان‌های اصلی راه دارد، بنابراین جای نگرانی نیست.
 
تجربه‌ای متفاوت از 30 تیر
 
روایت مشاور این طرح از دلایل اجرای آن و همچنین تغییراتی که قرار است در این طرح اجرا شود، کاملا با آنچه گفته می‌شود، متفاوت است. امیرحسین پورجوهری در مورد پیش‌بینی‌های این طرح در خصوص تبدیل ویلا به راسته صنایع‌دستی و گردشگری می‌گوید: ما چندین ماه روی این طرح کار کردیم. محدوده یاد شده دارای پتانسیل بسیار بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به یک راسته گردشگری است. وجود 47 کافه و رستوران، بورس صنایع‌دستی، خانه‌های تاریخی، کلیسایی نام آشنا؛ اولین آژانس مسافرتی ایران و... در کنار همزیستی اقوام مختلف مسلمان، زرتشتی، ارامنه و.... این راسته را به یکی از محله‌های اصیل تهران بدل کرده که می‌تواند مقصد هر گردشگری باشد.
 
او با ذکر اینکه متاسفانه هم اینک این راسته نتوانسته به قطبی گردشگری بدل شود، ادامه می‌دهد: در بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که می‌توان با عریض کردن پیاده‌روهای این محدوده و کم کردن از عرض خیابان و یکسری اقدامات دیگر مثل پیرایش ساختمان‌های قدیمی و تاریخی و... شرایطی را فراهم کرد که گردشگران، توریست‌ها و .... بتوانند به راحتی در این خیابان قدم بزنند و از داشته‌های آن لذت ببرند. حتی نگرانی تاکسی‌ها نیز بی‌مورد است، چراکه شرکت تاکسیرانی که زیرمجموعه شهرداری است، احتمالا به زودی مسیرهای جدیدی را برای آنها در نظر خواهد گرفت و مشکل آنها هم حل خواهد شد. پورجوهری در مورد انتقاد برخی شهروندان که معتقدند قرار است ویلا هم به سرنوشت 30 تیر بدل شود، گفت: اصلا چنین چیزی صحت ندارد. قرار نیست تجربه 30 تیر در تمام نقاط شهر به همان شکل اجرا شود! آنجا شرایط خاص خودش را دارد و ویلا شرایط مختص خودش را. کمااینکه در ویلا قرار نیست خیابان سنگفرش شود یا دستفروش‌ها به این خیابان هجوم آورند یا خیابان بسته شود. ما فقط به دنبال آرام‌سازی محله و تبدیل آن به یک قطب گردشگری هستیم که فاز به فاز آن را اجرا خواهیم کرد.
 
می‌ماند یا متوقف می‌شود؟
 
اما در تمامی گفت‌وگوهای انجام شده با مسوولان ذی‌ربط یک مساله مشترک به چشم می‌خورد؛ اینکه این طرح موقتی است و در صورت مخالفت شهروندان، اجرای آن متوقف خواهد شد. پورجوهری با تاکید بر اینکه در طول این مدت با بسیاری از شهروندان و کسبه راسته ویلا مذاکره شده است، افزود: با خیلی از آنها صحبت کردیم و بعد از جلب رضایت آنها طرح را تدوین کردیم، اما مخالفت‌هایی که می‌شنوید ریشه در مسائل روانی دارد. یعنی به دلیل اینکه ما طرح شاخص شهری- فرهنگی در تهران کم داریم. مردم از طرح‌هایی مثل 30 تیر و... خاطره خوشی ندارند و فکر می‌کنند قرار است همان طرح در ویلا هم اجرا شود. در حالی که اصلا اینچنین نیست. ولی در نهایت برای اجرای نهایی آن، فرصتی دو هفته‌ای را مشخص کردیم. یعنی در طول این مدت از شهروندان نظرخواهی خواهد شد و بازخوردها را بررسی می‌کنیم تا اگر نظرخواهی‌ها مثبت بود و مردم رضایت داشتند، طرح به صورت قطعی و دایمی اجرا شود.
منبع: اعتماد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: