کد خبر: ۱۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۸
اگرچه اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرده بود که قیمت‌ها در مناطق ١، ٥، ٢٢ و ١٢ بین ٨ تا ١٨‌ درصد ریزش داشته است، اما گشتی در بازار نشان می‌دهد که به جز منطقه ٥ خبری از کاهش قیمت‌ها در تهران نیست.

به گزارش قلم، تنها ساکنان منطقه ۵ تهران خانه‌های خود را ارزان کردند. حالا بعد از آن‌که محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد که مردم خانه نخرند چون قیمت‌ها پایین می‌آید، مدیران صنوف مختلفی که در حوزه معامله زمین و مسکن فعالیت می‌کنند، به رسانه‌ها اعلام کردند که قیمت مسکن در چند منطقه تهران درحال کاهش است.

اما بررسی قیمت جدیدترین فایل‌های مسکن در مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد که کاهش قیمتی وجود نداشته و آنقدرها محسوس نیست. با این وجود در این منطقه تهران که تقریبا همیشه رکورددار بیشترین معاملات مسکن است، قیمت هر مترمربع آپارتمان بین ٢ تا ٣‌ میلیون تومان کاهش داشته است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که رکود شدیدی بر بازار مسکن حاکم است و هر بنگاه املاکی پایتخت تقریبا یک معامله در ماه انجام داده است.

بر اساس گزارش اتحادیه مشاوران املاک، چیزی حدود ١١‌ هزار بنگاه معاملات املاک در تهران فعال است که در ماه‌های گذشته چیزی حدود ١٢‌ هزار معامله ملکی در تهران انجام شده است. بنگاهداران تهرانی می‌گویند، این روزها چیزی حدود ٩٠‌ درصد درآمدشان از طریق حق کمیسیون مستاجران تامین می‌شود.

قیمت‌های سلیقه‌ای برای لاکچری‌ها

در مناطق شمالی تهران خبری از کاهش قیمت نیست. مقایسه قیمت جدیدترین املاکی که در مناطق یک، دو و سه تهران برای فروش آگهی شده‌اند، با قیمت یک‌ماه پیش نشان می‌دهد که هیچ تغییر قیمت محسوسی در این مناطق وجود ندارد، البته املاکی‌های بزرگ شمال تهران هم این موضوع را تایید می‌کنند. آنها می‌گویند که مالکان پولدار مناطق شمال شهر عجله‌ای برای فروش ملک خود ندارند و اسیر جوسازی‌های رسانه‌ای برای کاهش قیمت‌ها نمی‌شوند!

آنها توضیح می‌دهندکه به همین دلیل قیمت ملک دراین مناطق کاهشی نبوده است و نمی‌دانند که مدیران صنفی دقیقا از کدام کاهش قیمت صحبت می‌کنند؟

این روزها برای خرید یک خانه ١٠٠ متری در منطقه یک تهران چیزی حدود ۶‌میلیارد تومان پول خرج کنید اما قیمت‌های نجومی در این منطقه هم نمی‌تواند مالکان را از خرید خود منصرف کند، به‌طوری که مدیر فروش یکی از دفاتر معاملات املاک در این منطقه می‌گوید که رکود در منطقه یک کمتر از سایر محله‌های تهران است و سطح معاملات همچنان درشرایط قابل قبول‌تری نسبت به سایر مناطق است.

منطقه‌ای که به گفته خسروی قیمت‌ها در آن طی یک‌ماه گذشته نزولی شده، سعیدی می‌گوید: «خبری از کاهش قیمت نیست».

به گفته او، قیمت‌ها در این منطقه کاملا سلیقه‌ای است و مالکان ساختمان دغدغه زیادی برای فروش سریع خانه ندارند. به‌عنوان مثال در یک منطقه الهیه مالکی خانه خود را متری ۶٠‌ میلیون تومان برای فروش گذاشته اما در همان محله با یک شرایط مشابه خانه‌ای متری ٧۵‌ میلیون تومان آگهی شده است. البته خانه‌هایی که قیمت مناسب‌تری دارند، خیلی سریع به فروش می‌روند. برای فروش خانه‌های گرانقیمت مدت زمان زیادی لازم است.

در مناطق میانی‌شهر که بیشترین تقاضا برای معامله املاک وجود دارد، قیمت‌ها تقریبا بدون تغییر است. مشاوران املاک منطقه ٧ تهران می‌گویند که در مناطق میانی قیمت‌ها نه زیادتر شده و نه کمتر شده است. در مناطق ١٠ و ١١ تهران هم خبری از کاهش قیمت نیست. بنگاهداران این منطقه می‌گویند که تراکم جمعیت در این مناطق زیاد است و خانه‌های کوچک مقیاس در این دو منطقه بیشتر از سایر مناطق تهران است. بنابراین با توجه به این‌که عمده تقاضای تهرانی‌ها برای خانه‌های کوچک مقیاس است، ملک در این منطقه پرمتقاضی است و قیمت‌ها روند ریزشی نداشته است.

متوسط قیمت هر مترمربع در برخی از محله‌های منطقه ٧ تهران ١٢‌ میلیون تومان گزارش شده و در برخی از محله‌ها برای خرید هر متر باید چیزی حدود ٢۵ میلیون تومان هزینه کنید. قیمتی که همچنان برای املاک این منطقه رواج دارد، حول و حوش همین نرخ‌هاست.

در منطقه ١٠ و ١١ هم متوسط قیمت املاک حدود ٨ تا ١٠‌ میلیون تومان است و کمترین قیمت‌ها همچنان به متری ۵‌ میلیون تومان می‌رسد.

آرش‌نیا که در زمینه خریدوفروش خانه در این منطقه کار می‌کند، گفت: «برخلاف ٣ ماه نخست‌ سال که هر روز قیمت جدیدی برای خانه‌ها اعلام می‌شد، در یک‌ماه گذشته قیمت‌ها ثابت مانده است».

ایمانی هم که در یکی از دفاتر مشاور املاک منطقه ١١ مشغول به کار است، می‌گوید که درصد قیمت تمام‌شده مسکن مربوط به زمین است و وقتی در تهران کمبود زمین وجود دارد و قیمت‌ها بالاست، بر اساس چه فرمولی باید قیمت ملک کاهش داشته باشد؟!

در این میان اما کاهش قیمت در منطقه پرطرفدار تهران محسوس است و نرخ‌های معاملاتی در این منطقه کاهش پیدا کرده است. اگرچه اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرده بود که قیمت‌ها در مناطق ١، ۵، ٢٢ و ١٢ بین ٨ تا ١٨‌ درصد ریزش داشته است، اما گشتی در بازار نشان می‌دهد که به جز منطقه ۵ خبری از کاهش قیمت‌ها در تهران نیست. بیات یکی از مشاورین املاک در محدوده جنت‌آباد می‌گوید: «قیمت هر متر خانه از حدود ٢٢‌ میلیون تومان به ١٩‌ میلیون تومان رسیده است».

بیات ادامه می‌دهد: «حدود یک‌ماه پیش قیمت خانه در جنت‌آباد محدوده‌های ٣۵ متری گلستان به متری ٢٢‌ میلیون تومان هم رسیده بود و تعدادی معامله هم با این قیمت‌ها به ثبت رسید اما حالا به دلیل جو روانی که وعده‌های دولت در کاهش قیمت خانه ایجاد کرد، هر مترمربع خانه در این منطقه به ١٩ تا ٢٠‌ میلیون تومان کاهش یافته است».

البته این موضوع را زعفرانلو مالک یکی از بزرگترین آژانس‌های املاک تهران تایید می‌کند و می‌گوید: «افت قیمت تنها در منطقه ۵ تهران محسوس بوده است».

منطقه‌های پرطرفدار تهران

همچنین توزیع تعداد معاملات انجام‌شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اردیبهشت ماه ‌سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از میان مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۶.۶‌ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۶ و ۹.۲‌ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مجموع ۷۲.۸‌ درصد از کل تعداد معاملات انجام‌شده در شهر تهران در اردیبهشت ماه ‌سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۸، ۷، ۱، ۱۵ و ۳) بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۷.۲‌ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

گران‌ترین شهرهای کشور

بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان‌های تهران، البرز، فارس، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، مازندران، خراسان‌رضوی، مرکزی و بوشهر ۱۰ استانی هستند که سرعت رشد قیمت مسکن در آنها بیشتر از سایر استان‌های کشور بوده است. آمارهای رسمی همچنین رتبه پرمعامله‌ترین استان‌های کشور به لحاظ تعداد خرید واحدهای مسکونی را نشان می‌دهد؛ بر این اساس ۶ استان کشور که از این تعداد ۲ استان در شمال کشور و ٣ استان در جنوب کشور قرار دارند، در ردیف ۶ استان اول به لحاظ بیشترین میزان رشد حجم معاملات خریدوفروش واحدهای مسکونی قرار گرفته‌اند. پاییز امسال بیشترین رشد خرید و فروش واحدهای مسکونی نسبت به پاییز ‌سال گذشته، به ترتیب در استان‌های هرمزگان با رشد ۶۳/۵ درصدی، مازندران ۳۷ درصدی، خوزستان ۳۵/۷ درصدی، فارس ۳۵/۱ درصدی، البرز ۳۴/۷ درصدی و گیلان با رشد ۳۳/۴ درصدی به ثبت رسید.

ماهانه یک سانتی‌متر خانه بخرید

در حال حاضر میزان حق مسکن کارگران در فیش حقوقی ١١٠‌ هزار تومان است. حق مسکن کارگران امسال در حالی حدود ۶٠‌ هزار تومان بیشتر شده است که این رقم برای اجاره یک تخت در خوابگاه‌های پایتخت کفایت نمی‌کند؛ چه برسد به خرید مسکن. اگر میانگین قیمت مسکن برای خرید در تهران ١٢‌ میلیون تومان باشد، با حق مسکن ماهیانه ١١٠‌ هزار تومانی یعنی کارگران در یک‌ سال با حدود یک‌میلیون و ٣٢٠‌ هزار تومان حق مسکن سالانه می‌توانند حداکثر ١١ سانتی‌متر مسکن بخرند؛ به عبارتی ماهی یک سانتی‌متر. حداقل اجاره مسکن در تهران برای یک آپارتمان ۵٠ متری بیش از ١٠٠‌ میلیون رهن کامل یا به عبارتی ماهانه حدود ٣‌ میلیون تومان است که مبلغ ١١٠‌ هزار تومانی حق مسکن برای اجاره حدود دو مترمربع خانه کفاف می‌دهد.

 

منبع: شهروند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: