کد خبر: ۱۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۲۵ تير ۱۳۹۸
نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که برخلاف تصورات پیشین، بی‌اشتهایی عصبی تنها ریشه‌های روانی نداشته و اختلالات سوخت‌وسازی در بدن نیز در بروز آن دخیل هستند.
«ناهنجاری‌های متابولیک که در بیماران مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا) مشاهده می‌شود، اغلب به گرسنگی کشیدن این افراد ارتباط داده می‌شود اما مطالعات ما نشان داد که تفاوت‌های متابولیک نیز در پیدایش این اختلال نقش دارند. بنابر نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل‌های انجام شده، فاکتورهای متابولیک نیز به همان اندازه زمینه‌های روانی، در بروز این اختلال نقش دارند.»

بیماری یا اختلال متابولیک (metabolic disorder) اصطلاحی عمومی برای توصیف بیماری‌های ناشی از فرآیند متابولیک غیر طبیعی است. این اختلال می‌تواند به علت اختلالات آنزیمی ارثی (متابولیسم، خطاهای انسدادی) یا به علت اختلال عملکرد یک عضو غدد درون‌ریز یا یک عضو متابولیک مهم مانند کبد حاصل شود.

جنت ترژر از اساتید دانشگاه کینگر لندن در این‌باره می‌گوید: «از آنجا که بی‌اشتهایی عصبی ترکیبی از جنبه‌های فیزیکی و روانی است، همیشه چارچوب تعیین‌شده برای آن مبهم بود. نتایج پژوهش ما ضمن تایید این دوگانگی نشان داد که دسترسی پزشکان به اطلاعات کامل سوخت‌وسازی، به آنها در تدبیر راه‌های بهتر برای درمان اختلالات تغذیه‌ای، یاری می‌رساند.»

نتایج این پژوهش که در مجله Nature Genetics منتشر شده، نشان می‌دهد آنورکسیا که بین ۱ تا ۲ درصد زنان و ۰.۲ تا ۰.۴ درصد از مردان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یک اختلال «روانی - سوخت‌وسازی» است و بنابراین در یافتن روش‌های درمانی جدید باید مخاطرات مربوط با هر دو از این دسته‌بندی‌ها را در نظر گرفت.

دیگر نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که اساس ژنتیکی بی‌اشتهایی عصبی با اختلالات روانی چون وسواس، افسردگی، اضطراب و شیزوفرنی همپوشانی دارد.

این مطالعه همچنین با اثبات آنکه فاکتورهای ژنتیکی مرتبط با این اختلال تغذیه‌ای، بر فعالیت بدنی اثر می‌گذارند، گرایش مبتلایان را به فعالیت بیش از حد معمول، توضیح داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: