کد خبر: ۱۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۸
پیگیری‌ها نشان می‌دهد در حالی که برخی بانک‌ها برای سپرده‌های بلندمدت خود نرخ سود 20 درصدی را به سپرده‌گذاران خود پیشنهاد می‌دهند، موسسه مالی اعتباری کوثر همین نرخ سود را برای سپرده‌های کوتاه‌مدت پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش قلم، بانک‌ها نیز همانند بازارهای طلا، ارز و بورس به عنوان یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری و سود هستند.

بازارها در سال جاری تا روز ۲۳ تیر ماه عملکردهای متفاوتی داشته‌اند؛ بورس در شرایطی رشد ۴۲ درصدی را از آن خود کرده که بازارهای طلا و ارزی منفی بوده‌اند. سکه امامی بیشترین افت ارزش را داشته و بازدهی منفی ۶٫۳ درصد را به ثبت رساند. طلای ۱۸ عیار و دلار آمریکا نیز به ترتیب بازدهی منفی ۲٫۵ درصدی و منفی ۲٫۷ درصدی داشته‌اند.

اما در بانک‌ها، برخی شروط میزان سپرده برای کسب سود را تغییر داده‌اند. بانک‌های مثل انصار، سپه و صادرات تغییرات قابل توجهی در میزان سود سپرده‌های خود اعمال نکرده‌اند، اما بانک‌های دی، آینده، پارسیان و ایران زمین سودهای حدود ۲۰ درصدی را به سپرده‌گذاران خود می‌دهند.

متصدی بانک پاسارگاد در خصوص میزان نرخ سود در این بانک گفت: نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت ۱۰ درصد است و برای سپرده‌های بلندمدت میزان سپرده مد نظر قرار می‌گیرد. به طور مثال به سپرده‌های بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی سود ۱۸ درصد داده می‌شود.

وی افزود: در سپرده بلندمدت پس از شش ماه برداشت از حساب بدون جریمه امکان‌پذیر است.

در بانک آینده نیز نرخ سود سپرده ماه‌شمار ۱۰ درصد است. سپرده بلندمدت(آینده‌ساز) برای مبلغ بیش از ۱۵ میلیون تومان نیز روزشمار محاسبه می‌شود به شرط این که تا یک ماه سپرده در حساب باقی بماند و کم نشود.

در بانک حکمت ایرنیان نرخ سود کوتاه‌مدت و بلندمدت به ترتیب ۱۰ و ۱۸ درصد است. متصدی این بانک گفت: مبلغ سپرده در نرخ آن بی‌تاثیر است و نرخ سود ۱۸ درصد برای سپرده سقف دارد.

اما در موسسه مالی اعتباری کوثر نرخ سود ماه‌شمار ۱۹٫۹۰ درصد و بلندمدت ۱۵ درصد توسط یکی از متصدیان شعب آن اعلام می‌شود.

در بانک صادرات نرخ سود کوتاه‌مدت ۱۰ درصد و سپرده بلندمدت ۱۵ درصد است. متصدی این بانک در پاسخ به این سوال که آیا پکیجی وجود دارد که مشتریان بتوانند سود بیشتری از سپرده‌های خود ببرند گفت: برای کسب سود بالاتر از ۱۵ درصد، باید اوراق گواهی سپرده بگیرند که سودش ۱۸ درصد است.

بانک پارسیان برای سپرده‌های بلندمدت خود شرط حدود مبلغی تعیین کرده است، یعنی برای سپرده‌های زیر ۳۰۰ میلیون تومان نرخ سود ۱۹ درصد و بالاتر از آن سود ۲۰ درصد محاسبه می‌شود.

متصدی بانک سپه نیز نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت را ۱۰ درصد و بلندمدت یک ساله را ۱۵ درصد اعلام کرد. وی نیز همانند متصدی بانک صادرات برای سود بیشتر به اوراق سپرده اشاره کرد و گفت: یک سری اوراق داریم که اگر هنوز موجود باشد، نرخ سودش ۱۸ درصد است و تا ۲۸ بهمن ماه سررسید می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که حتی اگر سپرده ۱۰۰ میلیون تومانی باشد نرخ سود آن بالاتر نمی‌رود؟ گفت: تا یک میلیارد تومان هم نرخ سود بالاتر نمی‌رود. فقط به مبالغ خیلی بالا سود بالاتر تعلق می‌گیرد که برای آن نیاز است  مجوز بگیریم.

بانک پارسیان برای سپرده‌های بلندمدت خود شرط حدود مبلغی تعیین کرده است، یعنی برای سپرده‌های زیر ۳۰۰ میلیون تومان نرخ سود ۱۹ درصد و بالاتر از آن سود ۲۰ درصد محاسبه می‌شود.

متصدی این بانک بر این موضوع تاکید کرد که برای این نرخ سود شرط شش ماهه وجود دارد، یعنی تا شش ماه باید کل مبلغ در حساب بماند.

وی همچنین در خصوص نرخ سود کوتاه‌مدت گفت: کوتاه مدت ۱۰ درصد است اما پلکانی تا ۱۷ درصد هم می‌رسد که بستگی به مبلغ سپرده و مدت زمانی که در حساب می‌ماند بستگی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که برای گرفتن نرخ سود ۱۷ درصد سپرده کوتاه‌مدت مبلغ سپرده باید چقدر باشد؟ گفت: اگر سپرده بالای یک میلیارد باشد سود ۱۷ درصد تعلق می‌گیرد.

در بانک دی نیز نرخ سود کوتاه‌مدت ۱۰ درصد و بلندمدت ۲۰ درصد توسط یکی از متصدیان یکی از شعب این بانک اعلام می‌شود.

بانک ایران زمین نیز به سپرده‌های ماه‌شمار خود که بالای ۵۰ میلیون تومان باشد سود ۱۸ درصد و به سپرده‌های بلندمدت سود ۲۰ درصد می‌دهد.

تابستان سال ۹۷

تابستان سال ۹۸


نرخ سود بلندمدت

توضیح متصدی بانک

نرخ سود سپرده بلندمدت

نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت

نام بانک

۱۷-۱۸


۱۰

 ۱۷

انصار

۱۵

سپرده‌های ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان: ۱۹ درصد

سپرده‌های ۵۰ میلیون تومان به بالا: ۲۰ درصد

مبالغ میلیاردی: ۲۲ درصد

برای محاسبه این سود باید تا شش ماه موجودی حساب تغییر نکند

سپرده‌های پایین‌تر از ۳۰۰ میلیون: ۱۹ درصد

سپرده‌های بالاتر از ۳۰۰ میلیون: ۲۰ درصد

۱۰

پارسیان

۱۵

سپرده‌های ۳۰ میلیون تومان به بالا: ۲۱ درصد

سپرده‌های ۱۰۰ میلیون تومان به بالا: ۲۲ درصد


۲۰

سپرده‌های بیش از ۵۰ میلیون: ۱۸ درصد

ایران زمین

۲۰-۲۲


۲۰

۱۰

دی

۱۵

اوراق با سود ۱۸ درصد هم در این بانک داده می‌شود.

۱۵

۱۰

صادرات

۲۰


۱۵

۱۹٫۹۰

موسسه مالی اعتباری کوثر

۱۵

اوراق که سررسید آن ۲۸ بهمن ماه است با سود ۲۰ درصد تعلق می‌گیرد

۱۵

۱۰

سپه

۱۵


۱۸

۱۰

حکمت ایرانیان

۲۳

به سپرده‌های بالای پنج میلیارد تومان سود ۲۲ یا ۲۳ درصد تعلق می‌گیرد.

۲۰

۱۰

آینده

۱۵

سپرده‌های ۵۰ میلیون تومانی به بالا: ۱۸ درصد

سپرده بالای ۱۰۰ میلیون تومان سود ۱۸ درصد

متناسب با حجم سپرده

۱۰

پاسارگاد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: