کد خبر: ۱۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۵ تير ۱۳۹۸
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس موفق به تولید کیتی با قابلیت تشخیص همه ژنوتایپ‌های ویروس شدند که می‌تواند زمینه‌ساز تولید واکسن برای همه انواع این ویروس باشد.
مهدی کارگر، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان و سرپرست تیم این تحقیق، افزود: کیت ژنوتایپینگ روتاویروس زمان تشخیص عامل ایجادکننده اسهال را به ۲۴ ساعت کاهش داده است که عاملی موثر در نجات جان کودکان محسوب می‌شود.

وی گفت: روش متداول در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی برای تعیین عامل ایجادکننده اسهال، کشت نمونه مدفوع بیمار است که حدود ۷۲ ساعت زمان نیاز دارد.

کارگر با بیان اینکه هر کیت برای ۵۰ آزمایش تشخیصی قابل استفاده است، افزود: آزمایش هر بیمار با هزینه‌ای کمتر از ۲۰ هزار تومان انجام می‌شود.

وی گفت: کیت ژنوتایپینگ روتاویروس بر اساس نیاز واحدهای درمانی و آزمایشگاهی تولید می‌شود، اما در صورت رسیدن به مرحله تولید انبوه علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، امکان صادرات آن فراهم می‌شود.

کارگر افزود: ویروس روتاویروس عامل بیش از ۶۰ درصد از اسهال‌های کودکان است که سالانه جان بیش از ۶۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال را در جهان می‌گیرد.

سرپرست تیم تحقیق گفت: این ویروس ژنوتایپ‌های مختلفی دارد و در هر کشور برخی از انواع آن شایع است.

کارگر با بیان اینکه تنها راه پیشگیری از شیوع این ویروس خطرناک، واکسیناسیون کودکان است، افزود: در هر کشور واکسیناسیون کودکان برحسب ژنوتایپ‌های شایع در منطقه صورت می گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: