کد خبر: ۱۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۸
رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به انتشار تصاویری در خصوص وجود موجودات ریز به غیر از آرتمیا در این دریاچه گفت: این موضوع بعید به نظر می رسد ولی کارشناسان محیط زیست و ستاد احیا برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شده اند.
فرهاد سرخوش روز دوشنبه با تاکید بر اینکه شوری بیش از حد دریاچه ارومیه سبب شده که فقط آرتمیا در این دریاچه زندگی کند، بیان کرد: موجودی جز آرتمیا نمی تواند در شوری بیش از ۲۸۰ گرم نمک در هر لیتر از دریاچه ارومیه زندگی کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تصویر منتشر شده از موجودات ریز مربوط به مکانی دیگر است که به نام دریاچه ارومیه منتشر شده ولی کارشناسان مربوطه برای بررسی های بیشتر به محل اعزام شده اند.

وی ادامه داد: نتایج بررسی در سریع ترین وقت در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: گستره این دریاچه با افزایش ۹۲۰ کیلومتری در همسنجی با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و ۹۳ کیلومتر مربع رسید.

وی با اعلام اینکه دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن یک متر و ۶۸ سانتی متر بالاتر آمده، افزود: تراز این دریاچه اکنون یکهزار و ۲۷۱ متر و ۷۰ سانتی متر برآورد شده که ۱۰۵ سانتی متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است.

وی با اشاره به کاهش تبخیر آب نگین آبی آذربایجان در مقایسه با سال‌های گذشته، اضافه کرد: دریاچه ارومیه در سایه افزایش حجم آب و حل شدن نمک‌های رسوب شده در کف آن در بسیاری از نقاط عمیق‌تر شده است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: