کد خبر: ۱۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۸
طبق قانون خریدوفروش مصنوعات طلا که کد شناسایی ندارند، ممنوع است اما برخی از مصنوعات این کد را ندارند و از سوی دیگر کمتر کسی در زمان خرید به این کد توجه می‌کند.

به گزارش قلم، روز گذشته سازمان ملی استاندارد ایران بار دیگر تأکید کرد که خریدوفروش مصنوعات طلا بدون کد شناسایی کارگاه تولیدی ممنوع است. این موضوع در حالی اعلام شده که برخی از مصنوعات تولیدی در حال حاضر به واسطه افزایش قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم، در وزن بسیار کم و توسط دستگاه‌های CNC تولید و عرضه می‌شود و این در حالی است که به واسطه وزن کم و نوع طراحی این نوع مصنوعات، کد کارگاهی برروی اجناس حک نمی‌شود و جای سوال دارد که آیا باید این مصنوعات نیز کد کارگاهی داشته باشند یا خیر و از سوی دیگر مشتریان چگونه می‌توانند از اصالت کد شناسایی مطلع شوند.

در این رابطه ابراهیم محمدولی- رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران - گفت: از سال‌های قبل اتحادیه به تمام کارگاه‌های تولیدی و عرضه‌کنندگان طلا تأکید کرد که باید مصنوعات عرضه‌شده دارای کد شناسایی باشد.

وی ادامه داد: کد شناسایی کارگاه‌های تولیدی مصنوعات طلا نزد اتحادیه موجود است و هر کد و کالایی به تائیداتحادیه رسیده و بعد از آن به سازمان استاندارد ارائه می‌شود تا سازمان استاندارد نسبت به کد شناسایی اطلاع داشته باشد.

محمدولی یادآور شد: اگر بررسی و دقت بر کد شناسایی مصنوعات طلا به جد از سوی فروشندگان و خریداران پیگیری شود، میزان تقلب، فعالیت غیرقانونی و فروش مصنوعات داخلی به اسم مصنوعات وارداتی به شدت کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: فروش مصنوعات وارداتی ممنوع است و نباید مصنوعات طلای وارداتی در واحدهای صنفی عرضه شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: وجود کد شناسایی برروی مصنوعات طلا و جواهر بهانه‌ای برای افزایش قیمت طلا نیست و برای آگاهی از کدهای شناسایی می‌توان به سایت اتحادیه رجوع کرد.

محمدولی در رابطه با این موضوع که مصنوعات ریز با طراحی‌های خاص جدید کد شناسایی برروی آن‌ها حک نمی‌شود، تأکید کرد: هر مصنوعی از جنس طلا و جواهر باید کد شناسایی داشته باشد و در غیر این صورت خریدوفروش آن غیرقانونی است.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات انجام شده هیچ بهانه‌ای برای عدم حک کد شناسایی بررویمصنوعات ریز و جدید وجود ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: