کد خبر: ۱۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۸
با سرازیر شدن ارز به بازار و کنترل آن توسط بانک مرکزی، قیمت دلار روند کاهشی خود را ادامه داد اما در این بین، در بازار ارز شنیده می‌شود که نرخ ارز به نرخ نیمایی در حال نزدیک شدن است و قیمت دلار تا 10 هزار و 500 تومان پایین می‌آید.
به گزارش قلم، شدت گرفتن عرضه ارز به اقتصاد تا پایان تیر باعث شد، روز گذشته دلار به ۱۲ هزار و ۴۳۰ تومان برسد. در بین فعالان بازار شایعه شده که نرخ ارز قرار است به نرخ نیما نزدیک شود و تا سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌رسد؛ لذا پایین آمدن قیمت در روز‌های آتی محتمل‌تر است.
 
براساس این گزارش، گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت ارز در روز‌های اخیر تزریق بیشتر ارز‌های صادراتی سال گذشته به بازار است که پایان تیر ۹۸؛ آخرین مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد است.
 
طبق اعلام بانک مرکزی، صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده‌اند تا پایان تیر ۹۸ مهلت دارند نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.
 
بر اساس بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۹۷ صادرکنندگان، نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال ۹۸، حداقل ۶۰ درصد سامانه نیما، حداکثر ۱۰ درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد.
 
سایر صادرکنندگان باید حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند. همچنین مقرر شد بانک مرکزی در خصوص نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال ۹۷ نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستورالعمل‌های صادره در سال گذشته آورده‌اند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند.
 
در همین زمینه به اطلاع می‌رساند؛ به صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده‌اند تا پایان تیر ۹۸ مهلت داده شده که مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی سال ۹۷ نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.
 
براساس سیاست جدید اعلامی، ۸۰ درصد ارزش آمار صادراتی صادرکنندگان به دلیل نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی در عملکرد ۹۸ و سال گذشته صادر‌کنندگان محاسبه و لحاظ می‌شود. همچنین صادرات ریالی به کشور‌های عراق و افغانستان قبل از تاریخ ۹۷/۵/۱۶ پس از ارائه اطلاعات پروانه‌های صادراتی به بانک مرکزی در صورت پذیرش آن بانک در عملکرد صادراتی سال گذشته لحاظ می‌شود که از این لحاظ نیز به طور طبیعی تأمین ارز‌های فیزیکی و تزریق آن در بازار آسان‌تر شده است.
 
البته تمام صادرکنندگان باید میزان ارز برگشتی به چرخه اقتصاد را در روش‌های مختلف براساس ضوابط اعلامی بانک مرکزی در سامانه‌های ذی‌ربط ثبت کنند تا نسبت به رفع تعهد آن‌ها در برگشت ارز اقدام شود.
خریداران دلار ضرر کردند!
 
بر اساس آمار و محاسبات تا کنون بازار ارز از ابتدای سال بازدهی مناسبی نداشته است، کما اینکه سرمایه‌گذاری در بازار ارز از ابتدای سال جاری تاکنون زیان ۳‌درصدی را برای سرمایه‌گذاران این بخش ایجاد کرده است.
 
برخی براین باورند که افزایش قیمت‌های ارز در گذشته ناشی از آثار روانی خروج امریکا از برجام بوده که آثار آن به طور کلی تخلیه شده و درآمد‌های دولت به مرحله‌ای پایدار رسیده‌است و در مقابل برخی دیگر نیز معتقدند که به طور کلی قیمت ارز بر اساس ورود بانک مرکزی به عنوان بازار‌ساز تعیین می‌شود و لذا حضور پر قدرت بانک مرکزی در ماه‌های اخیر به همراه تسهیلات ایجاد شده برای بازگشت ارز‌های صادراتی نقش مهمی در کاهش قیمت‌های ارز و تأمین ارز‌های مورد نیاز برای واردات داشته است.
 
به علاوه با تثبیت نسبی و نزولی قیمت ارز نه تنها از ورود هیجانی مردم به عنوان تقاضای سواد‌گری جلوگیری می‌شود، بلکه به نوعی ارز‌هایی که زمانی برای حفظ قدرت خرید و سود توسط این بخش از تقاضا خریداری شده بود نیز به بازار تزریق می‌شود.
بازدهی منفی ۳ درصد
 
در تحلیل بازدهی این بازار نوشته‌ است: در روز‌های پایانی سال گذشته، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۲‌هزار و ۸۹۰‌تومان و هر یورو را ۱۴‌ هزار و ۸۰۰‌ تومان می‌خریدند.
 
اما در همان ماه‌های ابتدایی امسال، قیمت ارز باز هم با افزایش همراه شد، به طوری که در ابتدای اردیبهشت‌ماه، قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به ۱۳‌ هزار و ۹۰۰‌ تومان و یورو به ۱۵‌ هزار و ۷۰۰‌ تومان رسید. یک‌ماه بعد، قیمت ارز در همان حدود باقی ماند و این صرافی‌ها، دلار امریکا را به قیمت ۱۳‌هزار و ۹۵۰‌تومان و یورو را ۱۵‌هزار و ۸۵۰‌تومان فروختند.
 
اما پس از آن قیمت ارز رفته رفته کاهش یافت تا جایی که امروز قیمت هر دلار امریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۲‌هزار و ۴۳۰‌تومان و یورو ۱۴‌هزار و ۴۰۰‌تومان است.
 
بررسی قیمت ارز از ابتدای سال جاری تاکنون نشان از آن دارد که افرادی که در این مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند، نه تنها سودی شامل حالشان نشده، بلکه اندکی نیز ضرر کرده‌اند.
 
با توجه به قیمت ۱۲‌ هزار و ۸۹۰‌ تومانی دلار در ابتدای سال نسبت به قیمت ۱۲‌ هزار و ۵۵۰‌ تومان امروز، قیمت این ارز در این مدت کاهش ۳‌درصدی داشته و عملاً بازدهی این بازار برای سرمایه‌گذاران آن منفی ۳‌درصد بوده است.
 
به این ترتیب می‌توان گفت که این بازار عملاً در دوره فعلی حداقل سود خود را برای سرمایه‌گذاران آن از دست داده و ممکن است این روند همچنان نیز ادامه داشته‌باشد و در مقابل بازار بورس از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰‌درصد سود داشته است.
 
منبع: روزنامه جوان  

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: