کد خبر: ۱۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۴ تير ۱۳۹۸
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه داروی درمان سالک (گلوکانتیم) در دانشکده داروسازی این دانشگاه ساخته شده است، گفت: مطالعات آزمایشگاهی آن انجام شده و در حال طی کردن فرایند آزمایش حیوانی است تا در صورت موفقیت آمیز بودن وارد مرحله تولید شود.
سالک یک بیماری پوستی است که درمان آن با توجه به تاثیری که این بیماری در ظاهر افراد به‌جای می‌گذارد از اهمیت خاصی برخوردارست به‌همین دلیل تاکنون اقدام‌های بسیاری برای تامین و تولید داروهای مورد نیاز آن شد و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این مسیر گام‌هایی برداشته است.

سالَک یک نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامدهای ناگوار ناشی از این بیماری است.

اصفهان یکی از استان‌های سالک خیز کشور است که حدود هشت شهرستان شامل اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان (مناطق جنوب و جنوب شرق)، نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر با این پدیده مواجه هستند.
میزان ابتلا به این بیماری در استان اصفهان در سال گذشته حدود ۲ هزار و ۸۰۰ و در سال ۹۶ حدود ۹۲۰ مورد بود.

سال گذشته یکی از مشکلاتی که برای طی کردن فرایند درمان سالک و کنترل آن در کشور به‌ویژه استان اصفهان پیش آمد، کمبود داروی آن به نام گلوکانتیم بود به‌همین دلیل امسال علاوه بر اتخاذ تدابیر ویژه از سوی وزارت بهداشت برای رفع آن، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اعلام کرد که در صدد تولید آن است.

گلوکانتیم (مگلومین آنتیمونیات) یک ترکیب آنتیمونی است که به عنوان خط اول درمان سالک در نظر گرفته شده و به‌صورت تزریقی استفاده می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: داروی درمان سالک در دانشکده داروسازی این دانشگاه ساخته و مطالعات آزمایشگاهی آن انجام شده و در حال طی کردن فرایند مطالعه حیوانی است تا در صورت موفقیت آمیز بودن وارد مرحله تولید شود.

طاهره چنگیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در حال مذاکره با یکی از کارخانه‌های داروسازی اصفهان برای تولید این دارو هستیم، اظهار امیدواری کرد که در سال آینده تولید داخلی داروی گلوکانتیم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته مشکل جدی در تامین این دارو وجود داشت، خاطرنشان کرد: این دارو توسط وزارت بهداشت سفارش داده می‌شود و توزیع آن فقط در مراکز بهداشتی انجام می‌گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه داروی گلوکانتیم سال گذشته از تولیدکننده دوم و نه اصلی آن، تامین شد، تصریح کرد: این موضوع باعث شد تا این دارو طی یک فراخوان جمع آوری شود و با توجه به پیک کشوری ابتلا به سالک در سال گذشته با کمبود آن مواجه شدیم.

چنگیز اضافه کرد: امسال وزارت بهداشت این اطمینان را داده است که داروی گلوکانتیم به مقدار کافی به شرکت اصلی سفارش شد و مشکلی برای تامین آن وجود نخواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اقدام‌های دیگر که امسال برای مقابله با بیماری سالک در استان انجام شده است، تاکید کرد: هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی و عزم استانی برای کنترل این بیماری، ضروری است.

وی ادامه داد: این دانشگاه، عملیات جونده کشی را در شهرستان‌های سالک خیز آغاز کرده و لازم است رعایت مسائل بهداشت فردی و جامعه نیز در اولویت قرار گیرد.

پزشکان و کارشناسان معتقدند که سالک حاصل در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف مانند موش ناقل، پشه، انگل و انسان است و برای کاهش آن باید زنجیره بین این عوامل، گسسته شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: