کد خبر: ۱۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۸
ابزارهای درون‌بینی مفصل که در حال حاضر از آنها برای انجام جراحی‌های تهاجمی در ناحیه کمر، زانو و سایر قسمت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند، دستگاه‌های سفت و سختی هستند. اما اکنون پژوهشگران استرالیایی با کمک فناروی چاپ سه بعدی قصد دارند برای هر بیمار یک ابزار جراحی توسعه دهند.
به نقل از مدگجت، اخیراً تیم "مرکز بینایی رباتیک استرالیا "(Australian Centre for Robotic Vision) در حال تلاش برای ساخت ابزارهای رباتیک هم تراز با آناتومی بدن هر بیمار هستند.

برای انجام این کار ابتدا برای مثال یک زانو با استفاده از دستگاه "ام.آر.آی" تصویر برداری می‌شود و سپس از نتایج اسکن حاصل برای تعریف مکان‌هایی که ربات می‌بایست برود یا نرود، استفاده می‌شود. در ادامه محلی که قرار است جراحی روی آن انجام پذیرد و مسیر حرکت ابزار رباتیک تعیین می‌شود.

ربات‌هایی که پژوهشگران در حال توسعه آن هستند "مارهای رباتیک"(SnakeBots) نام دارند. در گام بعدی پژوهشگران از یک رایانه به منظور شبیه‌سازی مسیرهای پر پیچ و خم ۳ بعدی دیجیتالی مختلفی که ربات‌های مار می‌بایست از آن عبور کنند، استفاده می‌کنند.این مسیرها امتیازگذاری می‌شوند و پس از آن بهترین راه برای ربات‌های مذکور انتخاب می‌شوند. هنگامی که بهترین راه انتخاب شد، پژوهشگران آن را با استفاده از یک چاپگر ۳ بعدی ایجاد می‌کنند.

ربات‌های ماری مذکور با استفاده از "پلتفرم رباتیک جراحی راون۲ "(Raven ۲ surgical robotic platform) که در "دانشگاه واشنگتن" (University of Washington) و "دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز" (University of California, Santa Cruz) ساخته شده، کنترل می‌شوند.

درون بینی

آرتروسکوپی یا درون‌بینی (Arthroscopy) مفصل روش جراحی است که بر روی مفاصل اندام‌های حرکتی انجام می‌شود. در این روش با کمک آندوسکوپ، اقدامات تشخیصی و درمانی در داخل مفصل میسر می‌گردد. برای اولین بار در سال ۱۹۱۲ میلادی "سورین نوردنتوفت"(Severin Nordentoft) جراح دانمارکی این عمل جراحی را بر روی زانوی یک بیمار انجام داده است. از آرتروسکوپی به طور وسیعی در جراحی ترمیم رباط‌های زانو بخصوص رباط صلیبی قدامی زانو استفاده می‌شود، همچنین برای تشخیص و درمان بسیار از بیماری‌های مفصلی در زانو، شانه، آرنج، مفصل ران، مچ دست و مچ پا کاربرد دارد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: