کد خبر: ۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کتاب کودک و دیدار نوروزی، 29 فروردین‌ماه از ساعت 17 تا 20 در خانه هنرمندان گرد هم می‌آیند.
در این گردهمایی بنا به سنت این تشکل غیردولتی که هرساله مراسم نکواشت یکی از پیشکسوتان را برگزار می‌کند از مهدی حجوانی که در زمره بنیان‌گذاران انجمن نویسنگان کودک و نوجوان است، تقدیر خواهد شد.

مهدی حجوانی نویسنده و پژوهشگر است. شهرت او به خاطر کتاب‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته و فعالیت‌هایی که در زمینه نقد ادبیات کودک و نوجوان انجام داده است.

دوم آوریل برابر با 14 فروردین روز جهانی کتاب کودک است. دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان می‌کوشد با ترویج این روز به ضرورت کتاب و کتاب‌خوانی و لذت خواندن در کودکان و نوجوانان بپردازد.

هرسال یک نویسنده و تصویرگر از یک کشور پیام و پوستر این روز را آماده می‌کنند. در این دوره نیز کشور برزیل عهده‌دار تهیه پیام و پوستر سال 2016 است.

لوسیانا سندرونی یکی از نویسنده‌های کودکان در کشور برزیل در پیام خود با عنوان «روزی بود‌، روزگاری بود‌» ماجرای لذت آشنایی یک کودک با کتاب را بیان می‌کند.

روز جهانی کتاب کودک ۲ آوریل (برابر با ۱۴ فروردین) به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان‌های کودکان نام‌گذاری شده‌ است. هر سال در این روز توسط دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) مراسم باشکوهی برای بزرگداشت مقام کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای جهان برگزار می‌شود و مدیریت آن را این دفتر که از سال ۱۹۵۳ میلادی در سوئیس آغاز به کار کرده‌ است برعهده دارد.

مراسم این روز هر سال در یکی از کشور جهان که در این دفتر عضویت دارد برگزار می‌شود. ایران نیز در سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲) برگزارکننده مراسم روز جهانی کتاب کودک بود.

روز جهانی کتاب کودک از سال ۱۳۴۹ در ایران به رسمیت شناخته شده‌ است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: