کد خبر: ۱۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
رئیس شورای شهر تهران می‌گوید در ماه‌های اخیر، احضار تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به محاکم باعث شده است چالش بین قوه قضاییه و این نهاد بالا بگیرد. او معتقد است باید با تعامل از این بحران عبور کرد.

به گزارش قلم، قوه قضاییه و شورای شهر تهران وارد دوره تازه ای از چالش هایی شده اند که به نظر می رسد سرآغاز فصل جدیدی در تعاملات این دو نهاد است. از یک سو شورای شهر تهران خود را اسیر در مشکلات مالی و اقتصادی شهرداری می بیند که میدان را برای مانور عمرانی و ساختن شهر، تنگ کرده و از سوی دیگر عملکرد بعضا سیاسی برخی از اعضای شورای شهر باعث انتقادهای زیادی در شهروندان نسبت به عملکرد این نهاد شده است.

از طرف دیگر هم قوه قضاییه معتقد است باید با جرم در هر شکل و صورت آن مقابله کند، حتی اگر از سوی اعضای شورای شهر تهران اتفاق افتاده باشد. از جمله چالش های اخیر قوه قضاییه با شورای شهر، احضار و پس از آن بازداشت محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بود که بازتاب محدودی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشت. با وجودی که حق شناس در توضیحات مفصلی، علت بازداشت خود را انتشار مناجات یک خواننده زن در شبکه اینستاگرامی و عجز از تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیونی اعلام کرده بود، ولی آزادی زودهنگام او پس از ۵ ساعت بازداشت نشان می داد دادسرای تهران، چندان موضوع را جدی نگرفته است، حتی کامنتهایی که زیر توضیح حق شناس در شبکه اینستاگرام از سوی مخاطبان نوشته شده، نشان می دهند شهروندان هم خیلی بحث احضار به خاطر انتشار صدای یک خواننده زن را جدی نگرفته اند.

همچنین در حال حاضر، محمود میرلوحی، دیگر عضو شورای شهر تهران با حکم سنگین حبس، جزای نقدی و شلاق به خاطر شکایت محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران روبروست. عضو دیگر شورای شهر تهران، الهام فخاری پرونده باز به خاطر شکایت ذاکری، مدیر اسبق روزنامه همشهری و همچنین پرونده دیگری در خصوص توئیتی که درباره سعید طوسی، قاری و مربی صوت و لحن منتشر کرده بود، دارد. ناهید خداکرمی، عضو دیگر شورا هم پرونده ای به خاطر انتقاد به مسایل مربوط به رعایت حجاب در اصفهان دارد که با شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر مواجه شده است. مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استانها و عضو شورای شهر تهران هم به دلیل اظهارنظری که در یکی از محفل های اصلاحطلبان داشته و در آن در خصوص ۱۲ پرونده تخلفات و مفاسد مالی شهرداری تهران و نسبت آن با برخی فرماندهان سپاه صحبت کرده، به دستگاه قضا احضار شده است.

مجموعه این پرونده های کوچک و بزرگ، باعث شده است تا امروز در جلسه غیرعلنی شورای شهر که به نشست هم اندیشی معروف است، اعضای شورای شهر به فکر چاره بیفتند.

هاشمی: با قوه قضاییه تعامل می کنیم

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره مسایل مطرح شده در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران که به آن نشست هم اندیشی می گویند، توضیح داد: موضوع جلسه هم اندیشی امروز شورای شهر تهران درباره احضار تعدادی از اعضای شورای شهر به محاکم بود. آقایان حق شناس، الویری و میرلوحی و خانمها الهام فخاری و ناهید خداکرمی، دارای پرونده هستند و بحث بر سر این است که قوه قضاییه به دلایلی بدون هماهنگی با ریاست یا هیات رئیسه شورای شهر یا وزارت کشور، اعضای شورای شهر را احضار می کنند. بحث این بود که چطور باید با این موضوع برخورد کرد.

رئیس شورای تهران در ادامه با بیان اینکه اعضای شورا در نشست هم اندیشی مفصلا درباره مسایل اخیر با قوه قضاییه صحبت کردند، گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید با تعامل، مسایل را حل کنیم تا جوسازی نسبت مسایل اداری و جاری شهر نشود، به خصوص این که در شرایط تحریم هستیم. از قوه قضاییه هم می خواهیم با سعه صدر بیشتری با مسایلی از این دست برخورد کنند. برخی از این مسایل می تواند حتی منجر به احضار نشود. یعنی واقعا لازم نیست با احضار فرد، موضوع بررسی شود. با تعامل دو جانبه بهتر می شود این مسایل را حل کرد. بهتر می توان مسایل را حل کرد.

خبرنگاری از او پرسید آقای حق شناس گلایه داشت چرا در بازداشت او، هیات رئیسه شورای شهر تهران، کاری انجام نداده و خانم خداکرمی فقط حمایت کرده است. محسن هاشمی در جواب گفت: هیات رئیسه معمولا آخرین مرحله حمایت می کند. اگر از مرحله اول به میدان بیاید، که نمی تواند تعامل کند. معمولا ما پشت پرده تعاملات را انجام می دهیم و در مرحله آخر وارد میدان می شویم. در میدان جنگ هم اینطور است. فرمانده آخر از همه پیش می رود و در صورت نیاز، شهید می شود. شما چرا می خواهید ما را اول از همه شهید کنید؟

با توضیحاتی که رئیس شورای شهر داده، به نظر می رسد مشکلات و کاستی های این نهاد در دوره پنجم، رو به فزونی گذاشته است، از یک سو مشکلات اقتصادی و مالی، گریبان شهرداری تهران را گرفته و از سوی دیگر، عملکرد سیاسی و چالشهای بی دلیلی مانند طعنه زدن به مربی صوت و لحن، مسایل داخلی شهر اصفهان، انتشار مناجات یک خواننده زن و مانند آن، توان مدیریت شهری را بیش از گذشته مستهلک کرده و در نتیجه، موجب عدم رضایت و دلسری شهروندان از عملکرد شورای پنجم شود، وضعیتی که می توان نمود آن را در سردی انتخابات شورایاری های مردادماه آینده به عینه مشاهده کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: