کد خبر: ۱۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی گرایش دانشگاه‌های ایران به سمت ارائه خدمات آنلاین به دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در تلاشیم به موازات مؤسسات اعزام دانشجو به خارج، نسبت به ساماندهی مؤسسات جذب دانشجو هم اقدام کنیم.
عبدالحمید علیزاده در حاشیه افتتاح دفتر امور کنسولی دانشجویان خارجی در دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: از مجموع ۳۹ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران ۲۸ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی، ۳۰۰۰ نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی و ۸۰۰۰ نفر هم در دانشگاه‌های آزاد مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: در شرایط تحریمی که امروز در آن قرار داریم، نظام آموزش عالی باید تمام روزنه‌های مهم را برای تعاملات بین المللی حفظ کند.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم با تاکید بر اینکه حوزه علمی و تعاملات بین المللی حوزه‌ای تحریم‌ناپذیر است، عنوان کرد: نیروی انسانی و اساتید همانند کالا نیستند که تحریم شوند، لذا کشورهای دنیا این مقوله را مورد توجه جدی قرار داده اند.

وی همچنین بابیان اینکه وزارت علوم آموزش فراملی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده، گفت: اگر بخواهیم وارد مقوله تقویت دیپلماسی علمی شویم، باید آموزش‌های ما فرا ملی باشد.

علیزاده در ادامه به پیامدهای مثبت حضور دانشجویان خارجی در کشور اشاره کرد و افزود: تربیت سفیران علمی و فرهنگی و شکوفایی اقتصادی آموزش عالی از جمله این پیامدها است که باید با روش درست در این مسیر قرار بگیریم.

وی اظهار کرد: براساس تجربه‌های موفق دیگر کشورها وجود سند ملی و عزم ملی شاخص‌های مهمی هستند که به قرارگیری در این مسیر به ما کمک می‌کنند.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم تصریح کرد: درصورتی که سند ملی و عزم ملی داشته باشیم می‌توانیم درآمد خالص کشور از راه تربیت دانشجوی خارجی بالا ببریم.

وی تاکید کرد: همچنین اگر می‌خواهیم سفیر فرهنگی تربیت کنیم باید دانشجویان خارجی را به دل اجتماع خود ببریم تا با مردم رفت و آمد داشته باشند.

علیزاده با بیان اینکه درحال حاضر سالانه ۵۰۰ دانشجوی خارجی بورسیه از دانشگاه‌های ایران فارغ التحصیل می‌شوند، اعلام کرد: پیش بینی می‌کنیم براساس برنامه ریزی ها تعداد دانشجویان بورسیه و غیر بورسیه به سالی ۲۰۰۰ نفر افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گرایش دانشگاه‌های ایران به سمت ارائه خدمات آنلاین به دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در تلاشیم به موازات مؤسسات اعزام دانشجو به خارج، نسبت به ساماندهی مؤسسات جذب دانشجو هم اقدام کنیم.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم در ادامه اظهار کرد: سابقا دوره انتظار اخذ صلاحیت عمومی دانشجویان متقاضی تحصیل در ایران حدود ۴۵ روز بود که آن را به ۱۵ روز کاهش دادیم. همچنین صدور ویزای تحصیلی این دانشجویان هم حدود پنج روز انجام خواهد گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: