کد خبر: ۱۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۲۲ تير ۱۳۹۸
محققان آلمانی یک شیوه رفتاردرمانی شناختی (CBT) کوتاه مدت توسعه دادند که امکان درمان اعتیاد به بازی‌های اینترنتی را فراهم می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری یونایتدپرس، این شیوه درمانی روی ۱۵۰ داوطلب معتاد به بازی‌های اینترنتی که توسط بخش پزشکی دانشگاه‌های آلمان و اتریش معرفی شدند، مورد آزمایش قرار گرفت و رفتارهای افراد تحت درمان با افرادی که در انتظار دریافت درمان بودند مقایسه شد. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد بخش قابل توجهی از کاربران تحت درمان، توانایی ترک رفتارهای اعتیادی خود را به دست آورده‌اند. در واقع توانایی این افراد برای کنار گذاشتن بازی‌های اینترنتی به میزان ۱۰ برابر سایرین افزایش یافته است.
هدف از توسعه این شیوه درمانی ایجاد کردن امکان استفاده سازنده از اینترنت در محیط مدرسه یا کار و اجتناب از رفتارهای مشکل‌زا مانند بازی یا مشاهده محتوای مستهجن است.
اختلال بازی‌های اینترنتی اخیراً به عنوان یک عارضه روانی در دستورالعمل مورد استفاده روانشناسان موسوم به DSM-۵ وارد شده است. البته این وضعیت رسماً به عنوان یک بیماری معرفی نشده بلکه به عنوان وضعیت خاصی معرفی شده که نیازمند بررسی‌های بیشتر است.
به گفته محققان، علائم اختلال بازی‌های اینترنتی شباهت زیادی به اختلال شرط‌بندی دارد. دلیل اینکه این تحقیقات تنها روی داوطلبان مرد انجام گرفت این است که ۹۰ درصد از افرادی که به دلیل رفتارهای اعتیادی مانند شرط‌بندی، بازی و اعتیاد به اینترنت مورد درمان قرار می‌گیرند، مرد هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: